על אף התנגדות הח"כים הערבים: חוק חריש אושר לקריאה שנייה ושלישית

לאחר חודש וחצי של עיכובים מסוגים שונים, ועדת הפנים אישרה הבוקר את חוק חריש שיזמה השרה שקד, אשר נועד להאריך בשנתיים את פעולת הוועדה המיוחדת לעיר

העיר חריש / צילום: איל יצהר
העיר חריש / צילום: איל יצהר

לאחר חודש וחצי של עיכובים מסוגים שונים, הבוקר (ב') אושר בוועדת הפנים של הכנסת "חוק חריש", שנועד להאריך את פעולת הוועדה המיוחדת לעיר חריש בשנתיים, לקריאה שנייה ושלישית.

מאז סוף חודש נובמבר עצרה הוועדה המיוחדת את פעולתה, ועסקאות הנדל"ן בעיר חריש הוקפאו עד לאישור החוק, אולם ליו"ר ועדת הפנים ווליד טאהא היו תוכניות אחרות, והחוק נלקח כבן-ערובה של חוק החשמל שנידון במקביל בוועדה.

הוועדה המיוחדת לחריש הוקמה ב-2009 ומאז הנפיקה היתרי בנייה עבור למעלה מ-12 אלף יחידות דיור. חברים בה 16 נציגים ושישה משקיפים, והיא ניצבת לצד ועדות מחוזיות מבחינת סמכויותיה, שכן העיר חריש נדרשה לפיתוח מואץ של יחדות דיור, שטחי מסחר ותעסוקה. ב-2013 הכנסת האריכה את תוקף פעולת הוועדה בחמש שנים נוספות, וב-2018 בשלוש שנים נוספות עד לנובמבר האחרון. בקשת מועצת העיר להאריך את תוקף הוועדה בפעם השלישית נענתה בחיוב על-ידי שרת הפנים איילת שקד, והיא הגישה חוק ממשלתי שנתקע בכנסת. 

שלל דחיות ועיכובים

לוח הזמנים החריג שבמסגרתו נגררו הדיונים בחוק גרם לאנשיה של שרת הפנים איילת שקד, יוזמת החוק, להתערב באופן אישי כדי לזרז את יו"ר ועדת הפנים. החוק עבר בקריאה ראשונה ב-17 בנובמבר, כאשר חברי רע"ם הצביעו נגד. דיון ראשון בוועדה התקיים רק שמונה ימים לאחר מכן, ב-25 בנובמבר. מאז במשך שלושה שבועות הוועדה לא דנה בחוק, וכאשר סוף-סוף נקבע דיון, היו"ר טאהא ביטל אותו בשל ויכוחים מול השרה שקד על חוק החשמל. למעשה, למעלה מחודש עובר עד לדיון הבא, שכן דיון נוסף שנקבע ל-26 בדצמבר התבטל בשל דיונים ארוכים, שוב, על חוק החשמל.

הדיון המיוחל מגיע לבסוף ב-2 בינואר, אך גם הדיון שהתקיים אתמול (א') הסתיים ללא הכרעה, לאחר שח"כ אוסאמה סעדי עיכב את הדיון בכלים הפרלמנטריים העומדים לרשותו. חברי כנסת שנכחו בדיון אמרו לגלובס כי הם התרשמו שיו"ר הוועדה טאהא לא נראה "להוט" בעצמו להזדרז ולהעביר את החוק.

היום התכנסה הוועדה שוב, ורק אז החוק אושר לקריאה שנייה ושלישית. בדיוני הנהלת הקואליציה התברר הבוקר כי ייסורי החוק לא תמו, וברע"ם דרשו להקדים את אישור חוק החשמל לחוק חריש. עד שחוק החשמל לא יאושר במליאה - לא תתקיים הצבעה על חוק חריש. 

חברי הכנסת הערבים התנגדו

במהלך הדיונים בוועדת הפנים עלתה התנגדות חברי הכנסת הערבים להארכת פעולת הוועדה, בשל התנגדות היישובים הערבים הסמוכים לחריש, שלטענתם נפגעים מהתכנון המואץ של העיר. לכן בין היתר הוועדה שינתה את הרכב חברי הוועדה המיוחדת, בכך שהוסיפה חבר נציג ארגוני הסביבה וכן חבר של אחד היישובים הסמוכים (בנוסף לחבר מטעם הרשות המקומית הגובלת בחריש ומשקיף נוסף מיישוב סמוך).

ח"כ יצחק פינדרוס מתח אתמול ביקורת על הרכב הוועדה ואמר כי "עיקרו את הוועדה, כי הרשות הגובלת, הרשויות הסמוכות וארגוני הסביבה - כל אלה מתנגדים לבנייה". יו"ר הוועדה, ח"כ טאהא, השיב לו: "לא מתנגדים לבנייה. מתנגדים לפגיעה בהם. נא להשתמש במושגים הנכונים. זה לגיטימי להתנגד לפגיעה בתושבים השכנים. לא לגיטימי לומר שהם מתנגדים לבנייה. זו דמגוגיה".

במהלך הדיון, נציג מינהל התכנון נתן התחייבות לח"כ אוסאמה סעדי מהרשימה המשותפת, לפיה "ככל שתקודם תוכנית לתחנת מעבר או למסוף תחבורה, הוועדה המיוחדת תעשה את כל המאמצים להגיע להסכמה עם הרשות הגובלת".

עם זאת, ח"כ אוסמה סעדי הדגיש: "אנו נגד חוק חריש על כל סעיפיו. הצהרת מינהל התכנון היא כל-כך מובנת מאליה, היה צריך להכניס אותה מלכתחילה. אנו עומדים על כל ההסתייגויות שהגשנו לחוק ועל עמדתנו נגד החוק".