כך חיסל האומיקרון את הפקקים (לפחות לבינתיים)

לפי בדיקת נתיבי איילון, יש ירידה בעומסים ביומיים האחרונים בשעות השיא של הבוקר במקטעים העמוסים בדרך-כלל • לדוגמה, בין בת ים לתל אביב השלום או בין חולון לתל אביב השלום ישנה ירידה של כ-25%-20% במשך זמן הנסיעה ביחס לנתונים מלפני שבועיים

פקקים באיילון בימים רגילים. האומיקרון הביא לירידה של כ-25% במשך זמן הנסיעה / צילום: Shutterstock
פקקים באיילון בימים רגילים. האומיקרון הביא לירידה של כ-25% במשך זמן הנסיעה / צילום: Shutterstock

בזמן שוריאנט האומיקרון משתולל, מספר המבודדים הולך וגדל ועומד כיום על 104 אלף, ואנשים רבים תקועים בתורים לבדיקות קורונה, העומס בכבישים דווקא יורד בחדות.
נהגים ששוחחו עם גלובס מסרו כי מתחילת השבוע חלה הקלה משמעותית בכבישים, מה שקיצר באופן ניכר את זמני הנסיעה בחלקים נרחבים בארץ. לפי מספר נהגים, זמני הנסיעה התקצרו לעתים לכדי מחצית מהזמן הרגיל הממוצע לאמצע השבוע.

יצוין כי איסוף נתונים על זמני נסועה אינם נאספים בכבישי ישראל באופן שוטף, וגם במקרים שבהם קיים איסוף וניטור נתונים, הם מתפרסמים לאחר תקופה של בין 5-7 ימים במינימום. מי שלרוב מספקת נתונים (חלקיים) על מצב הנסועה והעומס היא חברת Waze, אלא שנתוניה העדכניים ביותר הם עד לימים רביעי או חמישי האחרונים, ולכן אינם משקפים את ההשפעה של האומיקרון על הכבישים עד כה.

עם זאת, לבקשת גלובס, בחברה הממשלתית נתיבי איילון, שבין היתר אחראים על כביש 20, בדקו את מצב הנסועה היום (ב') ואתמול על הכביש שהינו אחד המרכזיים במדינה, ושבכל יום עוברים בכל אחד מהצדדים שלו (צפון ודרום) מאות אלפי כלי רכב.

לפי הבדיקה הראשונית, הירידה בעומסים אכן מתבטאת גם בנתונים של נתיבי איילון. פליקס שכמן, ראש אגף איסוף מידע בחברת נתיבי איילון, מסר לגלובס כי "יש ירידה בעומסים ביומיים האחרונים בשעות השיא של הבוקר במקטעים העמוסים בדרך-כלל. כמו לדוגמה בין בת ים לתל אביב השלום או בין חולון לתל אביב השלום, ישנה ירידה של כ-25%-20% במשך זמן הנסיעה, כלומר עלייה של כ-20%-25% במהירות הנסיעה ביומיים האחרונים, זאת ביחס לנתונים מלפני שבועיים (שגרת קורונה).

להערכת גורם בתחום התחבורה שעימו שוחח גלובס, ככל שקצב ההדבקה יימשך, כפי שהעריך אמש ראש הממשלה, נפתלי בנט (קצב של 20 אלף נדבקים בתוך ימים ספורים), העומסים בכבישים יקטנו. עם זאת, ברור כי לאורך זמן, וככל שהגל החמישי יחלוף, פקקי הענק צפויים לחזור.