בנק הפועלים מעכב מכירת 50% מפישמן רשתות לידי בני משפחת פישמן: דורש הערכת שווי

ילדיו של הטייקון פושט הרגל, המחזיקים במחצית ממניות פישמן רשתות, הציעו סכום של 165 מיליון שקל עבור יתרת מניות החברה, לאחר שהפעילו זכות סירוב ראשונה בתגובה להצעה שהגישה קרן פורטיסימו

חנות טויס אר אס. אחת הפעילויות שבבעלות פישמן רשתות / צילום: כדיה לוי
חנות טויס אר אס. אחת הפעילויות שבבעלות פישמן רשתות / צילום: כדיה לוי

מכירת 50% ממניות חברת פישמן רשתות, הניצבת על הפרק מזה כשנה, שוב מתעכבת, והפעם בשל התנגדות בנק הפועלים למכירת המניות לידי ילדיו של איש העסקים פושט הרגל אליעזר פישמן (המחזיקים ביתרת מניות פישמן רשתות) - כך נודע לגלובס. 

בנק הפועלים, מהנושים הגדולים של פישמן, מתנגד לעסקה למרות סיכום שהושג לאחרונה בין עו"ד יוסי בנקל, נאמן בית המשפט בפשיטת הרגל של פישמן' לבין בני משפחתו של האחרון - הבן אייל הבנות רונית וענת - למכירת המניות (כאמור 50% מפישמן רשתות) תמורת 165 מיליון שקל. זאת במסגרת גישור שהתנהל אצל נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב לשעבר, השופט (בדימוס) איתן אורנשטיין.

אייל פישמן הבן של אליעזר פישמן / צילום: שלומי יוסף
 אייל פישמן הבן של אליעזר פישמן / צילום: שלומי יוסף

ככל הידוע, המחיר נקבע בעקבות הפעלת זכות סירוב על-ידי בני משפחת פישמן בעקבות הצעה שהגישה קרן פורטיסימו לרכישת הבעלות המלאה בחברת פישמן רשתות תמורת 330 מיליון שקל - סכום שממנו נגזרה הצעת בני משפחת פישמן לרכישת 50% מהמניות.

את ההסכם למכירת מניות פישמן רשתות לידי בני משפחת פישמן התכוון עו"ד בנקל להגיש בחודש שעבר לאישור בית המשפט, לאחר השלמת ההליכים הנוספים שהיו דרושים לכך ובהם אישור בנק הפועלים, כאמור הנושה הגדול של פישמן, שטרם התקבל. לדברי גורמים בשוק, בנק הפועלים אינו מרוצה מהיקף התמורה בעסקה, ודורש מידע נוסף בנושא, כולל הערכת שווי של פישמן רשתות שטרם סופקה לו. 

הנכס המשמעותי ביותר שנותר למשפחה

בני משפחת פישמן מחזיקים כיום ב-50% ממניות פישמן רשתות, ואם יקבלו את אישור בית המשפט לרכישת המחצית השנייה, הם עשויים לבחון הכנסת שותפים לעסקה. במקור הציע עו"ד בנקל את המניות למכירה למשקיעים חדשים, באמצעות בית ההשקעות ווליו בייס, כאשר לבני משפחת פישמן ניתנה אופציה להצטרף לעסקה ולמכור גם את חלקם בחברה, אך הם העדיפו כאמור להפעיל את זכות הסירוב שבידיהם.

מניות פישמן רשתות הן כנראה הנכס המשמעותי ביותר שנותר למשפחת פישמן בעקבות פשיטת הרגל של אליעזר פישמן שהוכרזה רשמית בשנת 2017 והוערכה אז כגדולה ביותר בתולדות ישראל, עם חובות בהיקף של כ-4 מיליארד שקל (מהם הוחזרו עד היום לנושים כ-1.5 מיליארד שקל על-פי ההערכות). 

במסגרת הסדר גישור שנחתם בשנת 2020 עם בני המשפחה, ויתרו הבנקים הנושים של פישמן (לאומי, הפועלים, דיסקונט ומרכנתיל) על 5% ממניות פישמן רשתות לטובת בני המשפחה, באופן שהעלה את החזקותיהם של האחרונים ל-50%. כמו כן, הבנקים הסכימו לשנות את תקנון החברה ולהעניק למשפחה מספר שווה של דירקטורים - מה שהגדיל את כוחה של המשפחה ויכולתה לשלוט בתהליך המכירה. 

הנכסים והפעילויות שבידי פישמן רשתות

הפעילויות העיקריות של פישמן רשתות כוללות את רשת הפרחים זר פור יו (ZER4U), רשתות מוצרי הצעצועים טויס אר אס והפיראט האדום, חברת כרטיסי האשראי החוץ-בנקאיים פאואר קארד ופעילות בתי מרקחת ומסחר בתרופות באמצעות טלפארמה וטלפארם. כפי שנחשף בגלובס בעבר, פעילויות אלה הניבו יחד לפישמן רשתות הכנסות מצרפיות שהוערכו ביותר מ-500 מיליון שקל בסיכום שנת 2020.

נכס מרכזי נוסף של פישמן רשתות הוא כ-25% ממניות חברת גלוברנדס, המשווקת מוצרי עישון, ממתקים וחטיפים, אשר נסחרת בבורסה בשווי שוק של כ-540 מיליון שקל. גם החזקה זו, בשווי שוק נוכחי של כ-135 מיליון שקל, נכללת בין הנכסים הנמכרים תחת החברה.

פישמן רשתות מחזיקה גם בכ-10% מרשת ה"עשה זאת בעצמך" הום סנטר, שאינם מיועדים למכירה, ואשר יחולקו כדיבידנד בעין בין הבנקים לבין משפחת פישמן. כמן כן, פישמן רשתות מחזיקה ברשת חנויות ציוד הספורט מגה ספורט, הנמצאת בהליך מכירה הכפוף לאישור רשות התחרות, כך שגם פעילות זו לא תיכלל במימוש המדובר של פישמן רשתות.

*** גילוי מלא: אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת גלובס פבלישר עיתונות - הבעלים של עיתון גלובס.