רוצים למכור את הדירה בעזרת מתווך? זה מה שצריך לדעת לפני

מה חשוב לבדוק לפני שמשתמשים בשירותי תיווך, מתי משלמים דמי תיווך, וכמה זמן יכולה להימשך תקופת הבלעדיות של המתווך על הנכס

מה צריך לדעת לפני שמוכרים דירה דרך מתווך / אילוסטרציה: Shutterstock
מה צריך לדעת לפני שמוכרים דירה דרך מתווך / אילוסטרציה: Shutterstock

כשאתם באים לקנות או לשכור דירה ומשתמשים בשירותים של מתווך, יש כמה דברים שחשוב לזכור.

1. חשוב לבדוק שלמתווך יש רישיון תיווך כדין ממשרד המשפטים. עו"ד ד"ר אריק אריאל, מומחה במקרקעין ובדיני תיווך, מציין כי לבקשת הלקוח, המתווך יציג את הרישיון ובו פרטי המתווך (שם ומספר תעודת זהות) וציון השנה שבה הרישיון בתוקף. "חשוב לדעת כי אסור למתווך לעסוק בתיווך ללא רישיון בתוקף".

2. חובה על המתווך להחתים את הלקוח על הזמנת שירותי תיווך. אריאל מציין כי "חשוב לעיין בפרטי ההזמנה, שמהווה הסכם לכל דבר ועניין בין המתווך ללקוח. חשוב לשים לב שהמידע אודות הנכס, שהלקוח מעוניין לרכוש, יהיה רשום באופן ברור בהזמנה וכן תצוין מהי עמלת התיווך".

בהקשר הזה חשוב לדעת כי המתווך זכאי לעמלה אך ורק אם נחתם בין הלקוח לרוכש/מוכר חוזה מחייב.

3. אם המתווך מראה יותר מדירה אחת, שימו לב שכל דירה או נכס שהמתווך יציג בפני הלקוח (הקונה), צריכים להיות רשומים בהזמנה, או במסמך נפרד ובו ציון מדויק ככל הניתן של פרטי הנכס. "חשוב שהלקוח יחתום לצד פרטי הנכס שהוצג בפניו - פעולה זו תמנע מחלוקת בעתיד לגבי האם הנכס אכן הוצג ללקוח על ידי המתווך".

4. מתווכים רבים דורשים לקבל בלעדיות על נכס מסוים, כלומר שהלקוח יאפשר אך ורק לאותו מתווך לטפל במכירת הנכס. שימו לב שבלעדיות צריכה להיות נקובה בזמן. עו"ד אריאל מצוין כי אם מדובר בדירת מגורים, תקופת הבלעדיות לא תעלה על שישה חודשים: "בפרק זמן זה המתווך אמור להשקיע מאמץ וממון באיתור רוכשים פוטנציאליים, בצילום מקצועי של הנכס ובפרסום הנכס והתמונות במקומות רלוונטיים כמו אתרים שונים, שיתוף פעולה עם מתווכים אחרים, תקשורת, אתרי מכירת נכסים כגון יד 2, מדלן, עיתונות מקומית, רשתות חברתיות וכיוצ"ב. על הקונה לשים לב שפעולות השיווק המוסכמות נרשמו באופן מפורש בנספח להסכם הבלעדיות".

עו"ד אריאל מדגיש נקודה חשובה נוספת לגבי הפעולות שצריכות להינקט בתקופת הבלעדיות: "פעולות השיווק שעליהן סיכם הלקוח המוכר עם המתווך צריכות להתבצע בשליש הראשון של תקופת הבלעדיות. אם המתווך לא עמד בהתחייבות זו - רשאי הלקוח לבטל את הסכמי ההתקשרות עם המתווך".

5. ואם החלטתם להפסיק את ההתקשרות עם המתווך, שימו לב שהודעת ביטול הסכמי ההתקשרות צריכה להיות בכתב.