הראיון של מקרון שעושה מהומות בצרפת: "אני ממש רוצה לעצבן את הלא־מחוסנים"

במפגש עם קוראי העיתון "לה פריזיאן אמר מקרון כי מטרת הגבלות "התו הירוק" הצפויות במדינה הן לעצבן את הלא-מתחסנים נגד קורונה • "אני לא אשלח בלתי מחוסנים לכלא, אבל החל מ-15 בינואר הם לא יוכלו יותר להיכנס למסעדות, לא יוכלו יותר לשבת לשתות קפה ולא ללכת לתאטרון או לקולנוע"

נשיא צרפת עמנואל מקרון. עורר סערה / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis
נשיא צרפת עמנואל מקרון. עורר סערה / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

נשיא צרפת עמנואל מקרון עורר סערה במדינה, לאחר שאמר כי מטרת הגבלות "התו הירוק", שאמורות להיכנס לתוקף בקרוב בצרפת, הן "לעצבן את הלא-מתחסנים" נגד קורונה. "אני ממש רוצה לעצבן אותם, ואנחנו נמשיך לעשות זאת עד הסוף", אמר במפגש עם קוראי העיתון "לה פריזיאן".

מקרון הבהיר כי בניגוד ליוזמה בגרמניה, ממשלת צרפת לא תפעל לחוקק חובת חיסונים גורפת נגד קורונה, אך הוסיף כי הוא מקווה לעודד מי שלא התחסן עד כה לעשות זאת, על-ידי "הגבלת הגישה שלהם לחיים ציבוריים עד כמה שאפשר". 

שער המהדורה בה התראיין מקרון
 שער המהדורה בה התראיין מקרון

ההתבטאות נתפסת בקרב מתנגדי החיסונים בצרפת כמעין "הודאה" במדיניות ממשלתית שעד כה נומקה בצורך לשמור על בריאות הציבור, וזכתה גם לביקורת נוקבת מצד האופוזיציה. "אני לא אשלח (בלתי מחוסנים) לכלא", אמר מקרון, "אבל אנחנו צריכים לומר להם, החל מ-15 בינואר הם לא יוכלו יותר להיכנס למסעדות, לא יוכלו יותר לשבת לשתות קפה ולא יוכלו יותר ללכת לתאטרון או לקולנוע".

למרות הסערה שמעוררת התוכנית הממשלתית הצרפתית למנוע כניסה מלא-מחוסנים לחללים סגורים (על-ידי ביטול האפשרות להציג בדיקה שלילית עדכנית), צעדים אלה כבר אומצו במדינות כמו גרמניה ואוסטריה. ברחבי גרמניה אומצה בדצמבר האחרון מדיניות 2G (ראשי-תיבות של "מחוסנים" ו"מחלימים"), שמאפשרת כניסה לרוב המקומות (למעט בתי מרקחת, סופרמרקטים ותחנות דלק) רק למי שמציגים תעודת חיסון או החלמה.

בצרפת, עם זאת, ישנו דיון בשאלה אם ליישם מדיניות כזו החל מ-15 בינואר, והנושא נמצא בדיון בפרלמנט. הסוגיה בוערת בין היתר על רקע העובדה שמספר מקרי הקורונה במדינה שובר שיאים ועמד על יותר מ-270 אלף ביממה החולפת. גם מספר האשפוזים במדינה עולה בצורה משמעותית.

מקרון אמר את הדברים בשיחה בת יותר משעתיים עם קוראים של העיתון הצרפתי "לה פריזיאן". הוא הוסיף כי "כאשר החירות שלי מאיימת על זו של אחרים, אני הופך לחסר אחריות. מי שהוא חסר אחריות אינו יכול להיות אזרח". קרוב ל-90% מהמבוגרים בצרפת התחסנו.