אמנון שעשוע חשף: "מעבד על" חדש לרכב אוטונומי בפחות מ-1,000 דולר

המעבד של מובילאיי שהוצג בתערוכת CES יאפשר נהיגה אוטונומית בכלי רכב מייצור סדיר • המעבד מתאפיין בקיצוב עיבוד סופר-מהיר ותוכנן במיוחד עבור נהיגה אוטונומית ברכב חשמלי עם צריכת כוח נמוכה מאד • לדברי שעשוע, ב-2024 תושק בסין מכונית ראשונה מייצור סדיר עם אוטונומיה מלאה על בסיס הטכנולוגיה של מובילאיי

 

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי
אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

חברת מובילאיי, שנערכת לקראת הנפקתה בוול סטריט ברבעון השלישי, הציגה בתערוכת CES "מערכת על צ'יפ" חדשה ומהירה, שאמורה לשמש בתור "המוח" של כלי רכב אוטונומיים מייצור סדיר לצרכני קצה החל משנת 2025. השבב, המכונה EyeQ Ultra, מתאפיין בקיצוב עיבוד סופר-מהיר ותוכנן במיוחד עבור נהיגה אוטונומית ברכב חשמלי עם צריכת כוח נמוכה מאד. השקת השבב הראשון צפויה לקראת סוף 2023 עם ייצור המוני בסטנדרט רכב בשנת 2025.

מובילאיי תכננה את EyeQ Ultra, בטכנולוגיית 5 ננו-מטר, בהתאם לניסיון שצברה בכלי רכב אוטונומיים והוא צפוי להתאפיין בזמן ממוצע בין תקלות גבוה מאוד וביחס ביצועים-צריכת הספק יעיל במיוחד. על פי נתוני החברה המערכת שקולה בביצועיה ל-10 מערכות EyeQ5, המערכת המתקדמת ביותר כיום של החברה מייצור סדיר, שארוזות במארז אחד.

על פי נתוני החברה, המערכת מסוגלת להתמודד עם כל הצרכים והיישומים של נהיגה אוטונומית ברמה 4 (L4), כלומר נסיעה ללא התערבות הנהג במסלולים קבועים וממופים מראש. פרופסור אמנון שעשוע, יו"ר מובילאיי, צופה שמחירה של המערכת יהיה "הרבה מתחת ל-1,000 דולר". יצוין כי זהו מחיר נמוך דרמטית מהמחיר שבו נמכרות כיום מערכות עם ביצועים לנהיגה אוטונומית לתעשיית הרכב.

מכונית אוטונומית של מובילאיי / צילום: יח''צ אינטל
 מכונית אוטונומית של מובילאיי / צילום: יח''צ אינטל

במקביל השיקה החברה סדרות צ'יפים חדשות ועדכניות למערכות סיוע לנהיגה (ADAS) ברמות אוטונומיה נמוכות, כלומר כאלה שדורשות נהג אנושי. מערכת EyeQ6L תהיה היורשת של המערכת על שבב EyeQ4, במארז קטן יותר משמעותית. הפתרון בתצורת קופסה בודדת על השמשה הקדמית, מספק כוח עיבוד של בינה מלאכותית תוך צריכת הספק נמוכה במיוחד למערכות ADAS בסיסיות ופרימיום (L2).

המערכת התחילה ייצור ניסיוני בשנה שעברה וייצור המוני שלה צפוי להתחיל עד אמצע 2023. מערכת EyeQ6H תתמוך במערכות ADAS פרימיום כמו גם ביכולות מסוימות לרכב אוטונומי עם כיסוי חיישנים מלא של 360 מעלות. המערכת שוות ערך לשתי מערכות על שבב EyeQ5 במונחים של כוח מחשוב ומתפקדת טוב יותר מקודמה תחת עומסי עבודה כבדים של בינה מלאכותית. המערכת תתחיל בייצור ניסיוני השנה וייצור מלא צפוי להתחיל עד סוף 2024.

במקביל הודיעה מובילאיי על הרחבת שיתוף הפעולה האסטרטגי עם פורד בתחום מערכות הסיוע לנהיגה ומיפוי לרכב אוטונומי עתידי ועל הרחבת שיתוף הפעולה עם קונצרן פולקסווגן בכל הנוגע למיפוי. בנוסף הודיעה החברה על שיתוף פעולה אסטרטגי עם מותג הפרמיום החשמלי ZEEKR של קבוצת GEELY הסינית. לדברי שעשוע במסגרתו תספק מובילאיי לחברה הסינית את הטכנולוגיה שתעניק יכולת אוטונומית מלאה (רמה 4) לדגם מייצור סדיר החל מ-2024.

שבב EyeQ Ultra / צילום: יח''צ אינטל
 שבב EyeQ Ultra / צילום: יח''צ אינטל

במסיבת העיתונאים שנלוותה להכרזות חשף שעשוע כי מוצרי ה-ADAS של החברה זכו להשתלב בשנה החולפת ב-41 תוכניות פיתוח של דגמים עתידיים חדשים של 30 יצרני רכב שונים, כולל מערכת מתקדמת לאוטונומיה בדרגה 3 בכלי רכב מסחריים של הונדה ומערכת ADAS היקפית מתקדמת מדור חדש בדגם חדש של ב.מ.וו. בשנה החולפת (2021) שולבו המערכות של החברה ב-188 דגמים חדשים שיצאו לשוק.