יום באשדוד: בתי קפה פריזאיים, מצודה עתיקה עם נוף מרהיב וספא נסתר עם טיפולים קסומים

לוקח זמן "לפצח" את אשדוד, אבל כשמגלים את צפונותיה מגיעים למקומות מפתיעים, שווקים נעימים, קולינריה משובחת וחיי תרבות שוקקים

מצודת אשדוד ים / צילום: עומר הרפז
מצודת אשדוד ים / צילום: עומר הרפז

"ישנן יפות יותר ממנה, אך אין יפה כמוה" (נתן אלתרמן)

אהבה לעיר כמו אשדוד אינה ניצתת במבט ראשון, ספק רב אם במבט שני. צפונותיה אינן גלויות, והיא אינה ממהרת לפתות את מבקריה. היא דורשת עין חדה, קורטוב של סבלנות ונקודת מבט מעט שונה על מנת ליהנות מכל הטוב שיש לה להרעיף עליך.

מטיילים נינוחים יגלו בה רבעים סדורים על תושבים בעלי מאור פנים, שווקים נעימים, קולינריה משובחת וחיי תרבות שוקקים. כל זאת על רקע התפאורה הטבעית שהעניק לה הטבע: רצועת חוף מרשימה, נקייה ומים תכולים.

10:00 - מי אמר קרואסון פיסטוק ולא קיבל

כדאי להתחיל, איך לא, בקפה ומאפה בכיכר העיר, המשופעת בבתי קפה פריזאיים באופיים, בשל התיירים הצרפתיים הרבים הפוקדים אותם בחופשות. את הקפה או-לה של הבוקר כדאי ללגום דווקא ב"פנינה פאי" שבכיכר העיר.

פנינה פאי / צילום: שירו כהן שי
 פנינה פאי / צילום: שירו כהן שי

 
בית הקפה מציע קפה מעולה, מאפי בוקר מצוינים ושלל עוגות מקושטות בקרמים ומצופות בדברים טובים. אבל שמה של פנינה פאי, קונדיטורית מקומית המנהלת עסק משפחתי ביד רמה, נקשר בעיקר לקרואסון פיסטוק ממזרי בעל מעטפת עלים פציחה ומילוי מתפרץ של קרם ירקרק שמאיים להשתלט על כל הנדל"ן שבפה.

אם לא תספיקו להגיע בזמן לזהב הירוק, תתנחמו בקרואסון קולי פטל שובב ממולא בקרם מסקרפונה ורדרד ומרהיב כמו הטיול האחרון שלכם בפריז.

פנינה פאי, הציונות 13, אשדוד. 08-8557771

11:00 - המצודה והפארק האקולוגי

נסיעה נינוחה המשתפלת מערבה משם, מגלה גלוית "ים שמן" (ים פלטה בשפת הגולשים המקומיים). לאורך כביש הטיילת העטור דקלים, מדשאות ועצי נוי יש לנוע לכיוון הפארק האקולוגי של אשדוד.

מה שהיה עד לפני שנתיים תל אשפה יותר מאשר אתר עתיקות שנבנה בתקופה הערבית הקדומה, הפך לאחרונה ללוקיישן מבוקש לעריכת חתונות. זאת הודות לפוטנציאל סטוריז מלבב במיוחד. בתקופת הסגרים החלו זוגות לקיים במקום טקסי חתונה מצומצמים, כשבמקום אורחים ומסיבה משמשים הים והשקיעה עדים.

בעירייה הבינו את האוצר שנפל לידיהם, ובחוכמה הפכו את האתר לאולם אירועים בטבע, המעודד עריכת חתונות קטנות, בחינם ובתיאום מראש. גם אם אתם לא מתכננים לחדש נדרים, אי אפשר שלא להתפעל מהיוזמה ומיופיו הפראי של המקום. מאתר המצודה, מומלץ לערוך ביקור במרפסת יוגה פנוראמית מאוירת בשלל תרגילי יוגה לתרגול רוגע.
פארק אקולוגי מצודת ים אשדוד, פתוח כל ימות השבוע, הכניסה חינם, חתונמי בתיאום.

13:00 - ספא נירוונה - אומן של מגע

לעתים קיימת באשדוד מעין סתירה פנימית בין נראות לבין מהות. שכונות אפרוריות הטומנות בקרבן סוד סמוי מן העין. כזה הוא "ספא נירוונה" של גינאדי וטטיאנה. הספא ממוקם במבנה מתקלף ורעוע הדורש אומץ כדי לפסוע לתוכו, כמו גם אמון ואמונה שהקסם בקצות האצבעות של גינאדי וצוות המעסות המנוסות שלו, שווה את המסע אל עיבורה של שכונה, שהמילה "ספא" רחוקה ממנה כמו ספארי בקניה.

כניסה אל המתחם החשוך של הספא עדיין לא מבשר טובות, אבל למי שיחצה את משוכת הסקפטיות ויגיע עד הלום, מובטחת חווית עיסוי מהמקצועיות שיש - חדרי טיפולים מצוחצחים וצוות מעסות שעוברות הכשרה קפדנית על-ידי גינאדי, כירופרקט, מעסה ואומן קנאקים רב חושי. מי שישכיל להתמסר לידיו המקצועיות, ישכח באבחה כל מכאוב, אם כי לא חייבים לדאוב כדי ליהנות מהקסם. יש גם עיסויים מפנקים ויוצאי דופן במקוריותם, כולם פרי הדמיון של גינאדי, כמו גם מתקני הספא שבנה במו ידיו - מיטת אבן חמה שעליה משתרעים ומתקרצפים בעיסוי קקאו ממריץ, חביות עץ המשמשות כסאונה אישית, בור כרוי ובו מוטמנות אבנים חמות, ועיסוי תפוזים וקוניאק להמסת שומנים. לא פחות.
Nirvana Spa, אשדוד. 08-6595666, גם בשבת

15:00 - הצ'יבוריקי של מטילדה

99 עדות וקהילות אתניות חיות באשדוד, מה שהופך אותה לכור היתוך קולינרי מרתק במיוחד. פרנסי העיר סופרים מאות בתי אוכל, מסעדות ודוכנים, במנעד אתני קולינרי: החל מאוכל הודי שיש מי שמפליג עד לאשדוד בעבורו, דרך מסעדות דגים ועד לסנדוויצ'ים טוניסאיים אלמותיים וגבינות גרוזיניות שלא הרחתם מעולם.

ב''מטילדה'' / צילום: יובל אליאס
 ב''מטילדה'' / צילום: יובל אליאס

 
ב"מטילדה", מוסד קולינרי השייך לארתור חצ'טוריאן, מציעים תפריט הכולל את החשודים המידיים כמו המבורגר, שניצל ושאר פריטים לכאורה בנאליים, אבל עשויים לעילא. גם כאן, כמו בספא, אסור להיטפל לקישוטים. שולחנות פשוטים מעץ, קהל שמח ואפילו מכון קעקועים עבור מי שבתום לילה של שתייה פרועה מחליט לחזור עם בתולת ים על זרועו. באמצע היום פוקד את המקום קהל סולידי יותר, חובב יין ואת מרק הבורשט מבית אמו של ארתור, המתאים ליום סגריר. מנת הדגל כאן היא הצ'יבוריקי - מאפי בצק עצומים ומטוגנים ממולאים בבשר טחון או בגבינות, שסופגים יפה וודקה, יין וקוקטיילים.

מטילדה בר, ההגשמה 58, אשדוד. 08-8675627.