המדינה תשקיע עד 7.15 מיליון שקל בניהול אנרגיה מקיימת ברשויות המקומיות

פרויקט חדש של משרד האנרגיה מבקש לקדם תוכניות התייעלות אנרגטית ברשויות המקומיות • המשרד יצא בקול קורא למינוי פרויקטורים ב-11 אשכולות אזוריים, במטרה שיקדמו את תחום האנרגיה המקדמת • שרת האנרגיה: "שיקולי אנרגיה ירוקה יהוו חלק מתוכניות העבודה של הרשויות המקומיות"

שרת האנרגיה קארין אלהרר / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ
שרת האנרגיה קארין אלהרר / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

משרד האנרגיה מקדם בימים אלה תפקיד חדש - מנהל אנרגיה ב-11 אשכולות אזוריים, זאת בניסיון לסייע לרשויות מקומיות בישראל להתייעל באנרגיה ולייצר אנרגיה מתחדשת. במסגרת התפקיד החדש, מנהל האנרגיה באשכול יהיה אחראי לגיבוש ומימוש תוכנית פעולה אזורית לאנרגיה מקיימת.

לפי הודעת המשרד, כל 11 האשכולות האזוריים בישראל הגישו בקשה לקול הקורא, וכל אחד מהם יקבל תקציב בסך 650 אלף שקל לשנתיים. סך התקציב של הקול הקורא שהקצה משרד האנרגיה לכך עומד על 7.15 מיליון שקל. האשכולות הם: גליל מערבי, יהודה ושומרון, נגב מזרחי, רשויות המפרץ, אשכול השרון, גליל מזרחי, נגב מערבי, בית הכרם הגלילי, גליל ועמקים, שורק דרומי וכנרת והעמקים.

בדברי ההסבר למהלך החדש נמסר מהמשרד כי "בשנים האחרונות מתפתחת בעולם ההבנה שמימוש היעדים הלאומיים להפחתת פליטות יתאפשר בין היתר אם יינקטו צעדים בראייה רב-מערכתית, תוך חיזוק שיתוף-פעולה של השלטון המרכזי עם השלטון המקומי.

"במסגרת עבודת צוות המנכ"לים ליישום החלטת הממשלה 465 במטרה להגיע ליעד של 30% אנרגיות מתחדשות בשנת 2030 ופעילות משרד האנרגיה עם הרשויות המקומיות, עלה כי הרשויות המקומיות חסרות פונקציה היודעת לרכז ולתכלל מגוון התמחויות בתחום האנרגיה - התייעלות באנרגיה, תכנון, התקנת מערכות פי וי ואגירה, תכנון ופרישה של תשתיות תחבורה חשמלית ועוד. כמו כן, עלה כי קיים מחסור באנשי מקצוע בתחום האנרגיה בעלי ידע וניסיון בעבודה עם רשויות מקומית.

"במסגרת קול קורא זה, שבא לתת פתרון לחסמים המדוברים, יממן המשרד לאשכולות האזוריים איש/אשת מקצוע, אשר יהוו מקור ידע לנושאי האנרגיה באשכול ויסייעו בבניית אסטרטגיה אזורית, בליווי ויישום מיזמי אנרגיה ברשויות האשכול".

כן נמסר כי "מנהלי האנרגיה שייבחרו על-ידי האשכולות האזוריים, יעברו הכשרות מקצועיות, כך שיקבלו את סט הכלים הרחב ביותר לליווי ויישום פרויקטים. תפקיד ייעודי מעין זה יוכל לסייע לאשכולות לפתח את תחום האנרגיה במרחב שבתחום האשכול, שיהפוך להיות יותר ויותר מקצועי ויכלול תחתיו תחומים רבים".

שרת האנרגיה, קארין אלהרר, מסרה כי מדובר ב"תוכנית חשובה שתאפשר לרשויות המקומיות להפוך לשחקניות מובילות במאבק של מדינת ישראל במשבר האקלים. הגיעה העת ששיקולי התייעלות אנרגטית ואנרגיה ירוקה יהוו חלק מתוכניות העבודה של הרשויות המקומיות ויונגשו לאזרחים".