הוועדה המחוזית צפון אישרה למתן תוקף את ההרחבה המזרחית של כפר כנא

התוכנית כוללת 2,235 יחידות דיור, כ-130,00 מ"ר עבור מבני ציבור, 115 דונם עבור שטחי ציבור, כ-4,200 מ"ר עבור שטחי מסחר, הקמת כביש עוקף חדש ופארק רחב היקף של 44 דונם

כפר כנא / צילום: שלומי יוסף
כפר כנא / צילום: שלומי יוסף

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון אישרה למתן תוקף תוכנית לרובע מגורים חדש במועצה המקומית כפר כנא שבצפון. התוכנית, שביוזמת רשות מקרקעי ישראל והמועצה המקומית כפר כנא, ממוקמת בחלק הצפוני מזרחי של היישוב, מצפון לנוף הגליל (נצרת עילית) ומדרום לבקעת טורעאן וכביש 77. על שטח כולל של 660 דונם, שמרביתו הוא קרקע מדינה.

חלק משטח התוכנית נמצא בתחום השיפוט של כפר כנא ,ומרביתו בשטח גלילי (שאינו משויך לרשות מקומית) צמוד לכפר כנא מצפון-מזרח. במרבית שטחה של התוכנית קיים יער צפוף, ובחלקים אחרים יש מחשופי סלע, מטעי זיתים ושטחי חקלאות.

התוכנית מאפשרת בנייה של 2,235 יחידות דיור שיוקמו במבנים של 4-6 קומות. שמתוך כלל יחידות הדיור, כ-380 יוקצו עבור דירות קטנות. בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת כ-130,000 מ"ר עבור מבני ציבור, כ-4,200 מ"ר עבור מבני מסחר וכ-115 דונם של שטחים ציבוריים פתוחים בהם פארק ציבורי רחב היקף של 44 דונם.

התוכנית כוללת הקמת כביש עורף חדש בחלק המזרחי של התוכנית, שעתיד להוריד את עומס התנועה הקיים היום בכפר כנא, יתחבר לשכונות החדשות ויאפשר הקמת תחנת אוטובוס. כמו כן, במסגרת התוכנית יורחבו מדרכות, ויוקמו שבילי אופניים לרווחת התושבים.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בכפר כנא מתגוררים 23,660 תושבים. המצב הסוציו-אקונומי ביישוב נמוך יחסית ועומד על 2 מתוך 10 לפי דירוג הלמ"ס. תוכנית ההרחבה המזרחית ליישוב, שאושרה לאחרונה, תואמת את התפיסה לפי כפר כנא תהיה "מוקד עירוני", שיציע פתרונות מגורים גם לתושבים מיישובי הסביבה וחלק אינטגרלי מהמרחב האורבני של העיר נצרת.

בהחלטה על הפקדת התוכנית נקבע כי היא תכלול ארבעה שלבי פיתוח, כאשר כל שלב יכול "לעמוד בפני עצמו" מבחינת תשתיות ציבוריות והחיבור למערך של היישוב הקיים והשלב הקודם לו. הפיתוח יתבצע מכיוון היישוב והחוצה, כך שכל שלב יהיה צמוד דופן לבינוי קיים. שלבי הפיתוח הותאמו לדרישות והתניות פיתוח מערך התחבורה ופיתוח תשתיות המים והביוב.

התוכנית נערכה על-ידי צוות רב-תחומי בראשות האדר' איילה רונאל.

יו"ר הוועדה המחוזית צפון, אורי אילן, ציין: "הרובע החדש בכפר כנא מצטרף למספר מתחמים גדולים שכבר אושרו או הופקדו בשנה האחרונה, שבהם היישוב יכול להתחיל לגדול ולצמוח. כל זה לא היה קורה בלי שיתוף-פעולה מעורר השראה בין המועצה המקומית וראשיה, הקודם והנוכחי, רשות מקרקעי ישראל, ולשכת התכנון המחוזית".