רק ליש"ט אחד: זה ההסדר בין מייגן מרקל ובין צהובון בריטי

העיתון "The Mail on Sunday" ישלם לדוכסית סאסקס רק פאונד אחד כפיצוי על פלישה לפרטיותה, אחרי שפרסם מכתב ששלחה לאביה • העיתון גם ישלם סכום חסוי על הפרת זכויות היוצרים של מרקל • עכשיו, אחרי שלוש שנים של משפט, הפוקוס עובר לנסיך הארי - שתובע את "News UK" וגם את המוציא לאור של ה"דיילי מירור"

מייגן מרקל והנסיך הארי.  ''תעשיית הצהובונים גורמת לאנשים להיות אכזריים'' / צילום: Associated Press, Seth Wenig
מייגן מרקל והנסיך הארי. ''תעשיית הצהובונים גורמת לאנשים להיות אכזריים'' / צילום: Associated Press, Seth Wenig

אחרי שפרסם מכתב ששלחה לאביה, העיתון "The Mail on Sunday" ישלם לדוכסית סאסקס מייגן מרקל רק פאונד אחד כפיצוי על פלישה לפרטיותה. הסכום נקבע בבית המשפט, שאישר רשמית כי העיתון ו"אתר האחות" שלו "MailOnline" קיבלו את התבוסה ולא יעבירו את התיק לערעור בבית המשפט העליון.

מלבד הפיצוי הסמלי, העיתון גם ישלם סכום חסוי על הפרת זכויות היוצרים של מרקל, בעקבות פרסום חלקים גדולים מהמכתב שכתבה.

מארק סטפנס, עורך דין העוסק בדיני תקשורת, אמר ל"גרדיאן" כי ההסדר מצביע על חולשה במקרה של מרקל: "בדרך-כלל עבור סוג כזה של פלישה לפרטיות היית מצפה לפיצוי של 75,000-125,000 ליש"ט".

כאמור, "Associated Newspapers", המוציאה לאור של העיתון, הסכימה גם לשלם סכום חסוי כפיצוי על הפרת זכויות היוצרים של מרקל. העיתון עומד בפני תשלום נוסף, על כיסוי חלק ניכר מההוצאות המשפטיות של מרקל, שעשויות להגיע ליותר ממיליון ליש"ט.

הדוכסית תמיד אמרה כי המאבק המשפטי בן שלוש השנים שלה נגד "Associated Newspapers" הוא יותר על עקרונות מאשר על כסף. הדובר שלה הודיע כי הניצחונות בבית המשפט הוכיחו את עוצמתן של שתי התביעות, וכי הפיצויים שתקבל מבוססים על זכותה של מרקל לקבל נתח מרווחי העיתון בעקבות זכייתה. הדובר תיאר את התשלום כ"משמעותי" והבהיר כי הוא ייתרם לצדקה.

כחלק מההסדר בבית המשפט, צוותי העיתון נמנעו מחשיפת שמותיהם של חמשת חבריה של מרקל שדיברו בעילום-שם עם מגזין "פיפל" לכתבה משנת 2018 על בית המלוכה הבריטי. העיתון התבקש בעבר לגלות את שמותיהם בהליכים משפטיים.

"התוכן הזה היה אישי, פרטי ולא עניין של אינטרס ציבורי לגיטימי"

בית המשפט הורה לעיתון ולאתר לפרסם הצהרות בעמוד הראשון ובדף הבית על ההפסד, ואף פירט באיזה גופן ההצהרות צריכות להופיע. כלי התקשורת בחרו לבצע זאת דווקא באחד מימי החדשות השקטים של השנה - "יום הקופסאות" (Boxing Day) - חג בריטי שנחגג לאחר חג המולד.

פסק דין בתחילת דצמבר קבע כי לדוכסית יש "ציפייה סבירה" לפרטיות בנוגע לתוכן המכתב ששלחה לאביה, תומס מרקל. "התוכן הזה היה אישי, פרטי ולא עניין של אינטרס ציבורי לגיטימי", אמר השופט סר ג'פרי ווס.

מרקל חגגה את הניצחון שלה בקריאה ל"עיצוב מחדש" של תעשיית הצהובונים, ותיארה איך הייתה סבלנית מול "הונאה, איומים והתקפות מחושבות". לדבריה, "תעשיית הצהובונים גורמת לאנשים להיות אכזריים ומרוויחה מהשקרים ומהכאב שהם יוצרים".

בזמנו ב-"Associated Newspapers" טענו כי הם מוכנים לקחת את התיק לבית המשפט העליון, אבל התברר כי מדובר באיום ריק. כעת, סביר להניח שהפוקוס יעבור למעשיו של בעלה של הדוכסית, הנסיך הארי, שתובע את "News UK" של המיליארדר רופרט מרדוק וגם את המוציא לאור של ה"דיילי מירור", "Reach", בגין טענות לפיהן גופי התקשורת צותתו לטלפון שלו.