הניסוי הצליח: חברת הסטארט-אפ שעוברת לשבוע עבודה של 4 ימים באופן קבוע

כעבור תקופת ניסיון שהחלה לפני כשלושה חודשים, חברת הסטראט-אפ בולט מודיעה כי תעבור באופן קבוע לשבוע עבודה של ארבעה ימים, בעקבות תוצאות מוצלחות במיוחד • לא בהכרח מדובר בפחות שעות עבודה בשבוע, אלא בעיקר ביותר יעלות

ריאן ברסלו, מנכ''ל ומייסד של חברת הפינטק בולט / צילום: Reuters, Diana Zapata/BFA.com
ריאן ברסלו, מנכ''ל ומייסד של חברת הפינטק בולט / צילום: Reuters, Diana Zapata/BFA.com

לפני כשלושה חודשים צייץ ריאן ברסלו, מנכ"ל ומייסד של חברת הפינטק בולט, על התפקיד החשוב שלמד במהלך הקריירה שלו: הדרך הנכונה לפסגה היא להשקיע בעובדים. גולת הכותרת של חמשת העקרונות המנחים שפירט אז היתה קיצור שבוע העבודה לארבעה ימים. עכשיו הוא אומר על כך: "אני לא יכול לדמיין את עצמי מנהל חברה בשום דרך אחרת".

בתחילת תקופת הניסיון, ברסלו פירט על האופן בו ההשקעה בעובדים היא לא רק תפיסה ערכית, אלא גם צעד עסקי שיבוא לידי ביטוי במיקסום תפוקה ורווחים. שבוע עבודה בן ארבעה ימים, עם אותן 40 שעות, מאפשר לעובדים לייצר איזון נכון בין עבודה לבין החיים הפרטיים, מפנה זמן לתחביבים, מנוחה וזמן איכות, כך שבשעות העבודה הם מרוכזים ויצירתיים במקסימום - לא מוטרדים מבעיות שלא היה להם זמן לפתור, לא עייפים משום שלא ישנו מספיק, ומועשרים משאר תחומי העניין שלהם, שמעסיקים אותם בשעות הפנאי.

"היעילות עלתה, העבודה זורמת והעובדים שמחים", הוסיף ברסלו, וכך גם מראים המספרים: סקר שנערך בחברה, על 500 עובדיה, בסוף תקופת הניסיון, הראה כי 94% מהעובדים ו-91% מהמנהלים רוצים שכך ימשיך. עוד העידו 84% מהעובדים על כך שנעשו יותר פרודוקטיביים וראו שיפור ביכולתם לאזן בין העבודה לשאר החיים, ו-86% מהם על כך שנעשו יעילים יותר.

הרעיון מאחורי קיצור שבוע העבודה לא מחייב לעבוד יותר שעות עבור פחות ימים, אלא בעיקר מתבסס על היכולת לעבוד ביעילות. ברסלו מזכיר שאם תפסת מרובה - לא בטוח שתפסת, כשהוא מתייחס למה שהוא מכנה "תיאטרון עבודה", כאשר לעובדים חשוב יותר להראות עסוקים מאשר לעבוד באמת, תופעה שנוצרת בעקבות עומס הפגישות, המסמכים, הפרזנטציות. "זה בלתי אפשרי לסנן את הרעש ולהגיע ללב העניין".

בולט היא אחת מתוך מספר מצומצם מאד של חברות אמריקאיות שעשו את המעבר לשבוע עבודה קצר, והתומכים ברעיון מקווים שהוא יתפוס ויתרחב, במיוחד בתקופה שבה קיים מחסור ניכר בעובדים במשק האמריקאי, בעקבות מה שמכונה "ההתפטרות הגדולה" שנמשכת בחודשים האחרונים והגיעה לשיאה בנובמבר, עם מספר חסר תקדים של 4.5 מיליון מתפטרים. לפי מומחים, החברות שהצליחו לבצע את השינוי מדווחות על שיפור משמעותי במימוש הפוטנציאל העסקי שלהם ובגיוס עובדים.

שבוע עבודה בן ארבעה ימים מאתגר את המודל העסקי הנוכחי של חברות רבות, ומבקש להסיט את הפוקוס מהשאלה כמה זמן אנשים נמצאים בעבודה אל עבר השאלה כמה תפוקה הם מייצרים. עם זאת, חשוב לציין שהשינוי אינו מתאים עבור כל חברה ועבור כל מודל עסקי.

עד כה, כ-30 חברות בצפון אמריקה מתכננות להצטרף השנה לתוכנית ניסיון בת שישה חודשים, במסגרתה יופחתו ימי העבודה, מבלי לגרוע מהשכר של העובדים. בהמשך, התכנית תושק גם בבריטניה, אוסטרליה וניו זילנד.