מה יכול להגן על תיקי ההשקעות מהשלכותיה של עליית מחירים מתמשכת

האם מניות הן האפיק היחיד שיניב תשואות עודפות? מה היתרון, והחיסרון אם יש, של תעודת סל על מחיר הזהב? • אלו בין השאלות שהוצגו בבחינת רשות ני"ע מקצועית ב', למבקשים להשיג רישיון לניהול תיקים, שהתקיימה בחודש שעבר • כתבה 1 מתוך שתיים

משרדי גוגל במנהטן. האם נכון להתמקד במניות טכנולוגיה בלבד? / צילום: Reuters
משרדי גוגל במנהטן. האם נכון להתמקד במניות טכנולוגיה בלבד? / צילום: Reuters

בחודש דצמבר 2021, ערכה רשות ניירות ערך את הבחינה מקצועית ב' המיועדת למבקשים להשיג רישיון כמנהלי השקעות. בחרנו בה שאלות מרכזיות, ולהלן התשובות.

נתונים לשאלות 1-3:

לפניכם שלוש טענות. ביחס לכל טענה, סמנו אם היא נכונה או שלא ניתן לדעת, ונמקו בקצרה.

שאלה 1:

אני קורא כבר כמה שנים נבואות זעם של "מומחים" על התמוטטות קרובה של שוק המניות האמריקאי, שלא מתממשות. צריך להפנים שמדובר בעידן חדש שבו הריביות יכולות להישמר ברמה אפסית עוד שנים רבות, וההשקעה היחידה שתניב תשואות היא השקעה בשוק המניות. אני מעוניין להגדיל את החשיפה שלי מ-30% מניות ל-80% מניות.

תשובה: אי אפשר לדעת. אכן, הריביות עשויות להישמר ברמה אפסית עוד שנים רבות, אך הדעת נותנת שהן יעלו לנוכח האינפלציה המתעוררת כמעט בכל העולם וגם בשל העיוותים שהריבית האפסית גורמת להן. התוצאה תהיה ירידות בשערי איגרות החוב הממשלתיות ויצירת אלטרנטיבה השקעתית למניות, מה שלא קיים היום. לכן, המסקנה שההשקעה היחידה שתניב תשואות יפות היא זו של השקעה במניות, היא מסקנה נמהרת מאוד. ומה שעוד יותר נמהר וגם שגוי זה הרצון לקפוץ ממדיניות של 30% מניות ל-80% מניות, שיכולה להתברר כקפיצת באנג'י.

שאלה 2:

מכיוון שבשוק האג"ח כבר לא ניתן להשיג תשואות נאותות, אני מעוניין להחליף את השקעותיי בקרנות לא סחירות פרטיות המספקות הלוואות לצרכנים, שם ניתן להשיג תשואות גבוהות הרבה יותר.

תשובה: נכון. קרנות לא סחירות פרטיות המספקות הלוואות לצרכנים אכן נתנו בשנים האחרונות תשואות נאות מאוד, וגם נכון שבשוק האג"ח יהיה קשה מאוד מנקודת הזמן הנוכחית להשיג תשואות סבירות, שכן התשואות לפדיון של חלק ניכר מהן, שליליות. יחד עם זאת, צריך לא לשכוח שקרנות כאלו אינן נזילות לאורך שנים, ובמשבר חריף של מיתון יכולים להיגרם הפסדים בלי יכולת לפעול, מה שאפשרי באיגרות חוב סחירות.


שאלה 3:

לאור ניסיוני בניהול תיק ההשקעות האישי שלי בבנק, ניהול אישי שלי והשקעה במניות טכנולוגיה בקופה יניבו לי תשואות גבוהות יותר ממה שהשיגו עד היום הקופות המנוהלות.

תשובה: לא נכון. לניהול אישי יש נחיתות מקצועית ברורה מול ניהול של משקיע מוסדי עם אנשי השקעות ואנליסטים מקצועיים. מעבר לזה, התמקדות אך ורק במניות טכנולוגיה היא שגויה, למרות, ואולי דווקא, בשל העובדה שבשנים האחרונות הן השיגו תשואה עודפת. יש פה פגיעה בעיקרון של פיזור, ובכלל לא נכון להשוות בין ביצועים של קופה שמשקיעה במגוון גדול מאוד של אפיקים, סחירים ולא סחירים, להשקעה במניות בלבד, ועוד יותר - במניות של סקטור מסוים יהיה חשוב ואטרקטיבי ככל שיהיה.

נתונים לשאלות 4-11:

יעל מנהלת תיק השקעות מאוזן המורכב מאפיקי השקעה רבים בישראל ובחו"ל. היא חוששת מעלייה מתמשכת באינפלציה בשנים הקרובות - בשונה מהערכות השוק שמעריך אינפלציה זמנית. לפניכם מכשירי השקעה האמורים להגן על תיקי השקעות מהשלכותיה של עליית מחירים מתמשכת. על כל אחד יש לציין יתרון אחד וחיסרון אחד.


שאלה 4:

אג"ח צמודות מדד במח"מ ארוך.

תשובה: יתרון - השגת הצמדה כמעט מלאה לאינפלציה (גם באג"ח ארוכות התשואה נטו למשקיע היא שלילית) בהנחה שמחזיקים את האג"ח עד לפדיון.
חיסרון - מחיר האג"ח הארוכות עלול להיפגע קשות מהעלאת ריבית שבהחלט אפשרית, ואם המשקיע יזדקק לכסף לפני פדיון האג"ח, עלול להיגרם לו הפסד, והפסד כבד.

שאלה 5:

אג"ח צמודת מדד במח"מ קצר.

תשובה: יתרון - קשה להצביע על יתרון כלשהו פרט להרגשה המוטעית שהמשקיע צמוד לאינפלציה.
חיסרון - התשואה נטו למשקיע היא ריאלית שלילית עמוקה, וזאת עוד לפני שמביאים בחשבון את עמלת הקנייה ועמלת הפדיון, ודמי שמירה אם הם קיימים.

שאלה 6:

תעודת סל העוקבת אחרי מחיר הזהב.

תשובה: יתרון - זהב נחשב כמגן טוב מפני אינפלציה לנוכח סטטיסטיקה מצטברת (אבל לא בכל תקופה).
חיסרון - כיום הריבית היא אפסית ולכן החזקת זהב (דרך תעודת סל) לא כרוכה באובדן תשואה אלטרנטיבית של ממש. אולם, עלייה באינפלציה שתגרור העלאת ריבית עלולה לפגוע במחיר הזהב. במידה רבה הדבר תלוי בריבית האלטרנטיבית שאליה נגיע.

שאלה 7:

מניות חברות העוסקות בכריית זהב.

תשובה: יתרון - במצב שלעלייה במחיר הזהב, העלייה במחירי מניות הכרייה צפויה להיות גבוהה יותר, ובניגוד לזהב, חברות כאלה מחלקות בדרך כלל גם דיבידנד.
חיסרון - מחירי מניות כריית זהב הן תנודתיות הרבה יותר מהתנודתיות שמאפיינת את מחירי הזהב, ומשכך הן יותר "רחוקות" מהצמדה למדד ובמקרה של ירידה במחיר הזהב, הירידה בהן צפויה להיות תלולה יותר.

שאלה 8:

תעודת סל העוקבת אחרי מחיר הביטקוין.

תשובה: יתרון - המכשיר יכול להתבטא אולי אך ורק בתקופות שלכאוס כללי בכלכלה העולמית.
חיסרון - זה אינו מכשיר שמיועד להגן מפני אינפלציה, הוא אינו משלם ריבית, ולתעודות סל על הביטקוין יש חסרונות והיא לא תשיג את מלוא עליית מחיר הביטקוין אם תהיה כזו.

שאלה 9:

אופציית PUT (מכר) על מדדי מניות בארה"ב.

תשובה: יתרון - קיים, אבל רק במקרה של ירידת מחירי המניות ורווח למשקיע באופציית ה-PUT תתרחש עקב עלייה בשיעור האינפלציה והעלאה חדה של הריבית.
חיסרון - בכל סיטואציה אחרת, זו ספקולציה לשמה והחיסרון העיקרי הוא שאופציות הן לתקופה קצרה יחסית שלא בהכרח תואמת את פרק הזמן שבו עולה שיעור האינפלציה.

שאלה 10:

תעודת סל שורט ממונפת פי 3 על מדדי מניות בארה"ב.
תשובה: יתרון - כמו בתשובה 9.
חיסרון - כמו בתשובה מס' 9 בתוספת ציון שרכישת תעודת סל ממונפת כזו לא בהכרח תספק רווח של פי 3 משיעור הירידה.

שאלה 11:

תעודת סל העוקבת אחרי מחירי סחורות בעולם.
תשובה: יתרון - מחירי הסחורות הם גורם שבהחלט משפיע על שיעור האינפלציה ולכן למי שחושש מאינפלציה שתתקבע, יש היגיון בהחזקת תעודת סל על מחירי הסחורות.
חיסרון - מחירי הסחורות הם תנודתיים מאוד, והם רק גורם אחד מיני רבים לאינפלציה, כך שהם לא נותנים "כיסוי מלא" לאינפלציה.

שאלה 12:

יותם עובד כמנהל תיקים בחברת "יער פיננסים". ב-1 בינואר הצטרפו לחברה שני לקוחות חדשים (אופק וסתיו - אחיות שקיבלו כספים בירושה). אופק העבירה לניהול 1 מיליון שקל במזומן, וסתיו העבירה תיק השקעות בנוי בסך 1 מיליון שקל, אשר כולו מושקע במניות בארץ ובעולם. מדיניות ההשקעות של אופק וסתיו זהה: עד 100% במניות, ללא מגבלות של חשיפה לחו"ל, אג"ח חברות או מט"ח בתיק. לשתיהן טווח השקעה של 5 שנים לפחות ויחס זהה לסיכון.
עקב חשש מרמת המחירים הגבוהה בשווקים וכדי להימנע מהפסדים בראשית דרכו של התיק, החליט יותם להשקיע בשלב ראשון רק שליש מהתיק של אופק, ולהשאיר את שני השלישים הנותרים במזומן. מה המשמעות וההשלכות של החלטה זו?

תשובה: לא ברור מדוע יותם פעל כפי שפעל רק בתיק של אופק, אם נמסר לו באפיון צורכי לקוח, שהיחס לסיכון של שתי האחיות זהה, טווח ההשקעה זהה ואין לאף אחד מהתיקים מגבלות השקעה. זו טעות, שכן להחלטה להמתין עם מירב התיק במזומן עלול להיות מחיר כבד של פיגור בתשואות, ובכל מקרה תשואות שני התיקים לא יוכלו להיות זהות או אפילו קרובות זו לזו.

הכותב הוא מבעלי בית ההשקעות מיטב דש. אין לראות בכתבה המלצה או תחליף לשיקול-דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק