על רקע משבר האנרגיה באירופה ובסין: ארצות הברית הפכה ליצואנית הגז הנוזלי הגדולה בעולם

ארצות הברית הפכה, בתוך שש שנים בלבד, ליצואנית הגז טבעי נוזלי (גט"ן) המובילה בעולם - זאת על רקע החשש האירופאי ממשבר אספקה חריג בגלל המתיחות בגבול אוקראינה, והמחסור המתגבר בסין, בעקבות המגבלות על תחנות כוח פחמניות

צינורות להפצת גז טבעי, ארה''ב / צילום: Shutterstock, Jim Parkin
צינורות להפצת גז טבעי, ארה''ב / צילום: Shutterstock, Jim Parkin

משבר האנרגיה באירופה והמחסור בסין הביאו לעליית הביקוש למשלוחי גז טבעי נוזלי מארצות הברית, שהחלה לייצא את מאגרי הגז שלה רק בשנת 2016, ועכשיו, רק שש שנים אחר כך, היא הפכה ליצואנית המובילה העולם. יצוא הגט"ן מארצות הברית הגיע בדצמבר האחרון ל-7 מיליון טון, על פי נתוני המעקב של מנהל המידע של מחלקת האנרגיה והאמריקאית, בכך היא עקפה את קטאר ואוסטרליה, היצרניות המובילות בשוק. הסיבות לכך מגיעות גם מצד הייצור, אבל בעיקר מצד הביקוש.

ארצות הברית התמידה באסטרטגיית יצור גז ייחודית, שעכשיו נותנת את תוצאותיה, אבל את הזינוק למקום הראשון היא חייבת קודם כל לביקוש הגואה באירופה לגז אמריקאי, בעקבות החשש המתגבר שם משיבושים באספקת גז טבעי מרוסיה, על רקע המתיחות הנמשכת לאורך הגבול עם אוקראינה.

האיחוד האירופי ניסה במשך שנים לצמצם את התלות שלו בגז טבעי רוסי. אבל מספר מדינות באיחוד האירופי, במיוחד אלה הקרובות ביותר לרוסיה, עדיין תלויות כמעט לחלוטין בגז הרוסי. האיחוד האירופי מייבא כ-40% מהגז הטבעי שלו מרוסיה, וחלק ניכר ממנו עובר דרך אוקראינה, בצינור נורד סטרים 2, שמוביל את הגז הרוסי ישירות לגרמניה. אלא שהמתיחות המדינית-צבאית בין רוסיה לאוקראינה, והחשש הברור משיבושים בעקבות כך, הביאו לעליית ניכרת של מחירי הגז באירופה, לשיאים חדשים בסוף חודש דצמבר.

מול זינוק המחירים באירופה, הגבירו היצרנים האמריקאים את משלוחי הגט"ן שלהם מעבר לאוקיינוס. הנתונים מראים כי נרשמה כבר בחודשים האחרונים עלייה משמעותית ברכישת חוזים ארוכי טווח, לייבוא ​​גז מפרויקטים חדשים בארצות הברית.

ולא רק באירופה נרשם מחסור בגז - גם סין מתמודדת במשך חודשים רבים עם מחסור באנרגיה, שנגרם בחלקו מניסיונה של בייג'ינג להפחית את חלק החשמל המופק מתחנות כוח פחמיות, בגלל הנזקים האקלימיים הכרוכים בכך. גם בסין, כמו באירופה, מחירי הגז גבוהים בהרבה מאשר המחירים בארצות הברית, מה שמצביע על כך שיצוא הגט"ן האמריקאי ימשיך לשגשג גם ב-2022.

מצד שני, גם המתחרים מתאמצים מול המצב העולמי הזה, ומרחיבים את התשתיות שלהם. קטאר, למשל, מעצמת גז עולמית, מתכננת להגביר את תפוקת הגט"ן שלה, כדי להחזיר לעצמה את התואר של היצואנית המובילה עוד במהלך העשור הזה.