תש"ן הממשלתית זכתה בפיילוט להקמת מתקן ייצור ואגירת מימן ירוק

חברת תשתיות אנרגיה (שנקראה עד לאחרונה תש"ן) שעוסקת בפריקה, אחסון וטעינה של נפט גולמי ותזקיקים, זכתה במענק של מיליון שקל במסגרת קול קורא שפרסם משרד האנרגיה להקמת מתקן לייצור ואגירת מימן ירוק

יו''ר תש''ן משה קלצ׳ין / צילום: השתתפויות בנכסים
יו''ר תש''ן משה קלצ׳ין / צילום: השתתפויות בנכסים

צעד ראשון בתחום האנרגיות המתחדשות לחברה הממשלתית "תשתיות אנרגיה" (תש"ן) שפעילות הליבה שלה הינה פריקה, אחסון וטעינה של נפט גולמי ותזקיקים. החברה זכתה במענק בסך מיליון שקל כחלק מקול קורא שפרסם משרד האנרגיה לפיילוט שבמסגרתו יוקם מתקן ייצור ואגירת מימן ירוק.

בהסבר של תש"ן לגבי המתקן שבכוונתה לבנות נכתב כי מדובר במערכת שתכלול "מחולל מימן באלקטרוליזה, אשר יופעל בחשמל שייוצר במערך סולארי של כ-200 קילוואט שעה. בעת הצורך המתקן יספק חשמל לצרכים תפעוליים ולגיבוי בעת חירום. המתקן יכלול מעגל מימן אשר ידגים פעולה של מערכת שתפעל בתצורה של אי-אנרגטי , כך שהמתקן לא יחובר לרשת החשמל הארצית. המימן ייאגר במערכת אגירה באמצעות דחיסת הגז, ובמקביל במערכת ייצור ואגירת מימן בטכנולוגיה ישראלית חדשנית, אשר מאפשרת אחסון כמויות מסיביות של מימן, באופן בטיחותי".

כן אמרו בחברה כי "הקמת המערכת תאפשר למידה של הטכנולוגיה המימנית על כל היבטיה התפעוליים, תוך השוואת טכנולוגיות ייצור ואגירה, כאשר המטרה היא לייצר מתקנים רבים שייצרו חשמל נקי וירוק באמצעות מימן".

מנכ"ל החברה ערן חיימוביץ מסר כי "'תשתיות אנרגיה' בעלת ניסיון של עשרות שנים באגירה, אחסון, הולכה וניפוק אנרגיה והבחירה בחברה להוביל את הפיתוח וההטמעה של מימן בארץ הינה אך טבעית. אגירת אנרגיה באמצעות מימן ירוק מתחדש, ובאמצעות טכנולוגיות אלטרנטיביות, מהוות נדבך מהותי בחזון החברה. הטכנולוגיות הקיימות היום מאפשרות ייצור, אגירה ושינוע של מימן ולאחר שבשנים האחרונות ביססנו מעמדנו כחברה מובילה במשק האנרגיה, פרויקט המימן יהווה אבן דרך משמעותית בהתפתחות המסחרית של החברה והיערכותה להמשיך ולספק את צרכי האנרגיה העתידיים של מדינת ישראל לשימור הביטחון והרציפות האנרגטית בשגרה ובחירום".

יו"ר החברה משה קלצ'ין מסר: "כניסתה של 'תשתיות אנרגיה' לתחום המימן תאפשר לחברה להוביל פרויקטים חדשניים ואסטרטגיים בעלי חשיבות והשפעה לאומית במשק האנרגיה בשנים הקרובות. החברה פועלת לשילוב זרוע חדשה בתחום האנרגיות המתחדשות שתהווה חלק אינטגרלי מתמהיל הפעילות העתידי, שכן מערכות אנרגיה חשמלית נקייה, צפויות להיכנס לשימוש נרחב בתחומי התעבורה והתעשייה במשך העשורים הבאים. פרויקטים אלו יכינו את מדינת ישראל לקראת התמורות האנרגטיות המתרחשות בעולם".