"אנשים רצו להתפנק אחרי תקופה בבית, את הטוב ביותר. ממש קנו במאות שקלים"

מוחמד בלבסי, בן 34, נשוי ואב לשני ילדים • בעלי "זעתר מרקט" - חנות לתבלינים, קטניות, פירות יבשים וקפה • "כשאין חופש - עושים מה שאפשר כדי להרגיש אותו אפילו במעט" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

מוחמד בלבסי, בעלי ''זעתר מרקט'' / צילום: ורד נבון
מוחמד בלבסי, בעלי ''זעתר מרקט'' / צילום: ורד נבון

"פתחנו את הסניף הראשון של זעתר לפני כעשור, בשדרות ירושלים", סיפר מוחמד בלבסי, בעל חנות התבלינים, הקטניות, הקפה והפירות היבשים "זעתר מרקט" בשדרות ירושלים אשר ביפו, "התחלנו עם חלל בגודל חדר אחד בפינת רחוב מיכאלאנג'לו, היו לנו רק שקי תבלינים וקטניות ודוכן קטן". בלבסי, בן 34, נשוי ואב ל-2, לא ציפה ש"זעתר" תצבור קהל לקוחות מקומי רחב בזמן קצר. "אני ואחי חוסיין, בן 38, מנהלים את החנות יחד", הרחיב בלבסי, "אחרי בערך שנתיים כבר הרחבנו את החנות לשני חדרים ושנה וחצי אחר כך - כבר לשלושה חדרים".

"אנשים אוהבים את התבלינים שלהם טריים, טחונים במקום, אוהבים לראות מה הם רוכשים בעיניים ולא רק מוסתר בפלסטיק", הוסיף על שגרת הקנייה בחנות. בלבסי גם סיפר שעם פרוץ המגפה, הדרישה למוצריו רק עלתה: "אנשים רצו להתפנק אחרי תקופה רצינית בבית, התחשק להם הקפה הטוב ביותר, הממתקים הכי איכותיים ותבלינים טריים בשפע. ממש קנו במאות שקלים". בלבסי סבור שבתקופה שבין הסגר השני לשלישי כמות ההזמנות מהחנות עלתה פי כמה וכמה מפני ש"טעם קשור לחופש, וכשאין חופש - עושים מה שאפשר כדי להרגיש אותו אפילו במעט".

מלבד הסניף המרכזי של זעתר בשדרה (שעדיין סגורה בשל עבודות הרכבת הקלה), האחים בלבסי פתחו שני סניפים נוספים ביפו - אחד ברחוב יפת והשני ביהודה הימית, שנפתח ממש לפני כ-6 חודשים. "החלום הוא לפתוח חנות של זעתר במרכז תל אביב", סיפר בלבסי הצעיר כשנשאל על הציפיות שלו לעתיד. 

המסע של "זעתר" לא היה פשוט כלל, על אף כל המזל שזכו לו האחים בלבסי. לפני כשנתיים החלו עבודות הרכבת הקלה בשדרות ירושלים ביפו, שם ניצב הסניף המרכזי של החנות. "בהתחלה זה היה כאילו סגרו אותנו, עוד לפני הקורונה בכלל", סיפר בלבסי, "בריקדות מול החנות ובכלל לא ידעו שאנחנו ממשיכים עם עסקים כרגיל". הפתרון של מוחמד ואחיו היה להגביר את הפרסום בפייסבוק, להרחיב את המבצעים ולהוסיף מחלקת כלי בית ומטבח לחנות. "שנהיה באמת הכל הכל הכל לבית", הוסיף בלבסי.

בדיוק כשבלבסי חשב שהשתלט על הנזק שגרמה הרכבת הקלה, פרצה הקורונה. הוא מודה שהמגפה רק דחפה אותו יותר ויותר להרחבת החנות וסניפיה, "אני רוצה שללקוחות יהיה הכל זמין וזה עובד ממש טוב", סיפר בלבסי, "לא שמים סחורה מיותרת, לא דוחפים, רק רוצים לספק את צרכי הלקוחות". הוא ציין, עם זאת, שניכרת ירידה בתנועת הלקוחות: "דווקא עכשיו, אחרי שהרכבת שיתקה אותנו והקורונה סגרה אותנו, והמהומות בערים המעורבות הפחידו לקוחות - דווקא עכשיו קונים פחות". בלבסי לא מודאג וסבור שמדובר בעיכוב קל שייפתר בקרוב.

כשנשאל על מענקי הקורונה לעצמאים, בלבסי נשמע שמח בחלקו: "לא קיבלנו דבר וגם לא היינו צריכים כלום, הקורונה עיכבה רק קצת". הוא הוסיף שהוא כבר נערך למתווה הסגר הבא: "אנחנו מנסים להרים שירות משלוחים עד הבית".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il