בהתאם ללו"ז: פייזר הודיעה כי חיסון ייעודי לאומיקרון יהיה מוכן במרץ

למרות היעילות של בוסטר שלישי במניעת תחלואה קשה, למרות האפשרות של חיסון רביעי ולמרות הסיכון כי יגיע וריאנט אחר בינתיים – פייזר לא נטשה את החיסון הייעודי

אומיקרון. חיסון ייעודי במרץ / הדמיה: Reuters, EyePress News
אומיקרון. חיסון ייעודי במרץ / הדמיה: Reuters, EyePress News

כאשר פרץ האומיקרון לחיינו הודיעה חברת פייזר , המייצרת את החיסון העיקרי לקורונה הנמצא בשימוש בישראל, כי תפתח חיסון ייעודי לאומיקרון, תוך 100 יום. בינתיים הזמן עבר, ופייזר לא עדכנה לגבי החיסון, ונשמעו קולות גם במערכת הבריאות הישראלית שהביעו חשש כי התוכנית הזו נזנחה. אולם היום (ב') הודיע מנכ"ל פייזר אלברט בורלא כי החברה עומדת מאחורי הלו"ז ובמרץ חיסון ייעודי לאומיקרון יהיה מוכן.

פייזר מסרה כי היא כבר החלה לייצר את החיסון הייעודי, בינתיים עבור ניסוי קליני, שצפוי להיות קצר יחסית. בורלא אמר כי עדיין לא בטוח שהחיסון יהיה נחוץ. "ההגנה של שלוש מנות של החיסון הקיים מפני תחלואה קשה ואשפוזים סבירה כרגע", אמר. אך החברה החליטה לייצר אותו משום שכמה מדינות ביקשו ממנה לעשות זאת בהקדם האפשרי.

עבור פייזר מדובר במהלך שיש בו סיכון כלכלי. ייתכן שעד מרץ, ברמות ההדבקה באומיקרון בעולם בשלב זה, כבר יגיע וריאנט חדש. כמו כן, אם היא תפתח חיסון ייעודי, היא תצטרך להיפטר ממלאים של החיסון הקיים. היא לא פיתחה חיסון ייעודי עבור וריאנט דלתא, וגילתה בעזרת האוכלוסייה הישראלית כי מנה שלישית של החיסון הקיים יעילה נגדו, אופציה שהיא כנראה הייתה שמחה לנסות שוב.

אולם, ייתכן שבין היתר בשל תוצאות קצת פחות מלהיבות מניסוי המנה הרביעית בבית החולים תל השומר (לעומת המנה השלישית), הוחלט על פיתוח החיסון הייעודי. גם במקרה של מוטציה נוספת באומיקרון והגעת וריאנט חדש, הוא יהיה וריאנט על בסיס אומיקרון, כך שייתכן שחיסון נגד אומיקרון יהיה יעיל נגדו.

פייזר תייצר את החיסון נגד אומיקרון באותה הצורה שבה יצרה את החיסון נגד וריאנט ווהאן המקורי, ולכן הוא אמור להיות יעיל נגד אומיקרון לפחות כמו שהיה החיסון המקורי נגד וריאנט אלפא בתחילת 2021. לא ידוע האם הגנתו נגד אומיקרון תדעך משמעותית תוך חצי שנה. בשני המקרים הקודמים, דעיכת החיסון התרחשה במקביל להגעה של וריאנט חדש.

מחקרים מבריטניה שצוטטו על ידי ערוץ CNBC האמריקאי, הראו כי היעילות של החיסונים של פייזר ומודרנה נגד וריאנט האומיקרון היא רק 10% במניעת מחלה תסמינית באמצעות שני חיסונים אחרי 20 שבועות ומעלה. אולם, גם חיסון ותיק זה מגן במידה רבה מפני מחלה קשה. שלוש מנות של החיסון, חודשים ספורים אחרי המתן, מונעים מחלה תסמינית ב-75%. ד"ר אנתוני פאוצ'י, היועץ הבכיר לממשלת ארה"ב בתחום הקורונה, אמר בדצמבר כי לא בטוח שיהיה צורך בחיסון ייעודי נגד אומיקרון, כי החיסון הקיים בשלוש מנות מגן מפני תחלואה קשה. מאז, מספר המאושפזים מקורונה בארה"ב הכפיל את עצמו, אך לא ברור כמה מהם מחוסנים.