המדדים המובילים מתרסקים? כך תתמודדו עם הפסדים בשוק ההון

השנה החדשה נפתחה בתנודתיות בשוק המניות, וחלק מאיתנו ככל הנראה נחווה הפסדים • מה ההבדל בין הפסד "על הנייר" להפסד ממשי? איך ניתן לאמוד את הסיכון יותר טוב? ואיך ההפסדים דווקא יכולים לסייע לנו?

צריך גם לדעת איך להפסיד / צילום: Shutterstock
צריך גם לדעת איך להפסיד / צילום: Shutterstock

שנת 2021 הסתיימה בעליות שערים נאות בשווקי ההון. אולם, בשנה החדשה חלקנו צפויים לרשום הפסדים. כולם אוהבים לקרוא סיפורים על ההוא שהתעשר מהביטקוין, וההם שקנו את ה-NFT של הפרויקט החדש וכבר מרוויחים. עם זאת, קיים גם סיכון לרשום הפסד - לא כל מי שהשקיע הפך למיליונר, ורוב המשקיעים ספגו הפסדים לאורך הדרך. מכיוון שההפסד הוא חלק מההשקעות וניהול ההון, הגיע הזמן לדבר עליו.

 
  

 1) בין הפסד "על הנייר" להפסד בכיס

אם קניתם מניה בסכום מסוים ולאחר שבועיים היא ירדה ב-20%, ההפסד שלכם הוא רק "על הנייר" - השווי של ההשקעה שלכם ירד, אבל ההפסד נרשם רק אחרי שמכרתם את המניה. כל זמן שלא מכרתם אותה, יש לה עוד אפשרות לצבור הפסדים נוספים, אך גם לעלות - וכך תוכלו לצמצם הפסדים ולהרוויח.

הפסד "על הנייר", מתרחש מידי יום: כולנו חשופים לשוק ההון, בימים שהשוק יורד - הפסדנו. אולם, אם לא פדינו או שינינו את תמהיל ההשקעות לסולידי, אז כאשר השוק יעלה, ההשקעה תעלה גם.

2) הטיימינג הוא שם המשחק

יכול להיות שהערכתם שתרוויחו באמצעות השקעה מסוימת, אך הנסיבות לבסוף השתנו. למשל, צפיתם שכדאי להשקיע במניה מסוימת, כי צפויה לעבור חקיקה שתטיב עימה, אך החקיקה ירדה מהפרק. במקרה זה, יש לבחון מחדש את כדאיות ההשקעה.

יכול להיות גם מקרה אחר, בו אתם זקוקים לכסף בהקדם. ניהול נכון של סיכון בהשקעות אמור למנוע הפסדים משמעותיים סמוך למועד המשיכה - עליכם להעריך מראש למתי תצטרכו את הכסף. לכן, יש להכיר את הכלל הבא: ככל שטווח החיסכון ארוך יותר, מומלץ להגדיל את הסיכון. מנגד, ככל שאופק החיסכון קצר, עדיף להפחית את הסיכון, על מנת שלא תהיו בהפסדים סמוך למועד המשיכה. בטווח הארוך, השוק נמצא במגמת עלייה.

אם לא נערכתם בזמן, ורשמתם הפסדים משמעותיים למרות שאתם צריכים את הכסף בזמן הקרוב, לא מומלץ לפעול בפזיזות ולמכור את ההשקעה - אלא לנסות להבין לעומק כיצד נכון לפעול מתוך ראייה רחבה של כלל החסכונות וההשקעות.

3) אל תחששו - אין דרך להימנע כלל מהפסדים

כל מי שישקיע כספים וייקח סיכונים על מנת להשיג תשואה - יפסיד בשלב מסוים. ישנם אנשים שמנסים לתזמן את השוק, כלומר לצאת מההשקעה או לעבור למסלול סולידי לפני שתחל מגמת הירידה, ואז לחזור לקראת העליות. לרוב, אסטרטגיה זו לא עובדת, ואף מסוכנת אם החלטתם לנקוט בה אחרי שכבר ספגתם הפסדים. נניח שערכו של נכס ירד ב-10%, והחלטתם שאתם יוצאים מההשקעה, ותחזרו כשהשוק שוב יהיה בעלייה. ברגע שיצאתם מההשקעה, ספגתם הפסד ממשי (ולא "על הנייר") קשה. אל תתמהמהו, אתם יכולים לצמצם את ההפסד אם לא תצאו מההשקעה מלכתחילה.

4) יש הפסדים, ויש הפסדים אחרים

זה נכון שלא ניתן להימנע לחלוטין מהפסדים, אבל לפחות את חלקם ניתן לצמצם משמעותית. להפסיד כי שוק ההון תנודתי, זה לא אותו דבר כמו להפסיד כי בחרתם להשקיע בנדל"ן מעבר לים, רק בגלל שחשבתם שלא יהיו שוכרים, אך למעשה הסיכון הוא שלא יהיו היתרים. כמה שתכירו יותר לעומק את הסיכון בהשקעה שבחרתם, את המשתנים שמשפיעים עליו, וכמה שתשאלו יותר שאלות - כך תוכלו לאמוד את הסיכון, ולצמצם חלק מההפסדים. זכרו - אין רווח בלי סיכון, וסיכונים לפעמים גם מתממשים.

5) יש סיכונים שכדאי לכם לקחת

כדי להתמודד עם ההפסד, צריך להבין מה המשמעות שלו עבורכם. לדוגמא, אם השקעתם עכשיו את כל ההון המשפחתי בהשקעה מסוימת, מה יקרה אם היא תיכשל? האם בגלל זה המשפחה שלכם תאבד את קורת הגג שלה? אם זו המשמעות של ההפסד, אל תשקיעו מלכתחילה את ההון הזה בהשקעה הזו. אבל אם יש לכם תיק חסכונות מפוזר ומגוון, שמיועד לבנות את ההון המשפחתי לאורך זמן, ואתם שוקלים להקצות חלק ממנו לטובת השקעה מסוכנת - זה אומר שכדאי להמשיך לבחון את ההשקעה.

היכולת שלכם להתמודד עם הפסד, היא אחת מהמפתחות הסובייקטיביים העיקריים לבניית תיק השקעות. ישנן כללי אצבע בהשקעה, אבל אם אתם נפשית לא מסוגלים להתמודד עם הפסד, וכאשר מתחילות ירידות בבורסה אתם לא נרדמים בלילה, ייתכן מאוד שההשקעה לא מתאימה לכם. אולם, צריך לקחת בחשבון שדווקא מי שמשאיר את הכסף בתוכניות ללא סיכון כלל, יוותר מאחור, בייחוד בתקופות של אינפלציה.

6) תדעו לעשות מהלימון לימונדה

הפסדים מהשקעות בשוק ההון (לא "על הנייר", הפסדים שמומשו) מהווים מגן מס לרווחי הון מהשקעות שונות (כמו קריפטו ונדל"ן). כך, אם אתם רואים שיש לכם הפסדים "על הנייר" מהשקעות, ומנגד רווחים מהשקעות הון אחרות - שיקלו לממש את ההפסד, וליהנות ממגן המס שהוא מעניק.