ההגבלות בגרמניה, הדרישה החריגה באיטליה: בעולם מאבדים סבלנות כלפי הלא מחוסנים

באיטליה חוק תקדימי מחייב לחסן כל תושב מעל גיל 50, בגרמניה רק מחוסנים יכולים להיכנס למסעדות • נוכח העלייה בתחלואה באירופה בעקבות התפשטות האומיקרון, המאבק במתנגדי החיסונים מחריף • הסנקציות צפויות להתגבר בשבועות הקרובים

אנשים מחכים על הבר בברלין בדרך להתחסן. גרמניה אוסרת על לא מחוסנים להכנס למסעדות / צילום: Associated Press, Markus Schreiber
אנשים מחכים על הבר בברלין בדרך להתחסן. גרמניה אוסרת על לא מחוסנים להכנס למסעדות / צילום: Associated Press, Markus Schreiber

מי שאינו מחוסן לא יכול בימים אלה לשתות בירה במסעדה בגרמניה, ללגום אספרסו בבית קפה באיטליה ובקרוב גם ליהנות מיין בבראסרי בצרפת. בשבועות האחרונים, אחת אחרי השנייה הטילו מדינות אירופה הגבלות משמעותיות על הלא-מחוסנים, וצמצמו משמעותית את הגישה שלהם לחיים הציבוריים. בין אם מדובר באיסור גורף על כניסה למוסדות במגזר האירוח והבילויים, בצורך להיבדק בבדיקות מהירות אפילו כדי לנסוע לעבודה בתחבורה הציבורית, או בהטלת איסור יציאה מהבית שלא למטרות חיוניות, מי שאינו מחוסן באירופה עומד בפני שורת סנקציות ההולכות ומחריפות. כפי שניסח זאת נשיא צרפת עמנואל מקרון, המטרה היא "למרר להם את החיים".

כעת, על רקע התחלואה השוברת-שיאים בעקבות התפשטות האומיקרון, עולה המאבק במתנגדי החיסונים לשלב הבא. שורת מדינות באירופה כבר החלו או מתכננות להטיל חובת חיסונים כללית. מה שמכתיב את המדיניות הוא ההיגיון האפידמיולוגי: בעוד שבגלים הקודמים המטרה הייתה להפחית את התחלואה ולמתן את ההתפרצויות בעזרת חיסון רוב האוכלוסייה, כעת המטרה היא למנוע חולים קשים שדורשים משאבים רבים ממערכת הבריאות ומאיימים על תפקודה. לפי הערכות ארגון הבריאות העולמי, ועדויות ממדינות שונות באירופה ובארה"ב, בין 65% ל-80% מהחולים הקשים הם מי שלא התחסנו כלל.

לראשונה באירופה: חובת חיסונים באיטליה

באיטליה, העבירה הממשלה בשבוע האחרון חוק ראשון מסוגו באירופה, שמחיל חובת חיסון על כל תושב מעל גיל 50. למי שלא התחסנו עד כה ניתנת "תקופת חסד" - עד ה-1 בפברואר - לקבל לפחות את החיסון הראשון. מי שיסרב להתחסן באיטליה, צפוי לשלם קנס של 100 אירו. עם זאת, ישנם קנסות כבדים יותר לבלתי-מחוסנים במקומות העבודה. עובדים שמסרבים להתחסן יכולים לקבל קנסות של בין 400 ל-1,500 אירו, וגם להיות מושעים מהעבודה ללא שכר.

לפי הערכות, ישנם כשני מיליון איטלקים מעל גיל 50 שלא התחסנו כלל עד כה, מתוך 28 מיליון תושבים במדינה בגיל זה. אחרי ההודעה על חובת החיסונים עלה פי שלושה מספר המתחסנים בחיסון הראשון, והוא עמד על כ-15,000 ביום שישי האחרון. איטליה מובלת על ידי ממשלת אחדות רחבה, בהנהגת מריו דראגי. עדיין, החוק זכה לביקורת פוליטית פנימית, בין היתר מצד תנועת חמשת הכוכבים הפופוליסטית החברה בממשלה, שההתנגדות לחיסונים הייתה חלק מהמצע שלה בעבר, עוד לפני מגפת הקורונה. "אנחנו רוצים להגביל את הבלתי-מחוסנים כמה שיותר", נימק שר הבריאות האיטלקי את הצעד, "משום שזה מה שיוצר את העומס על מערכת הבריאות שלנו".

במקביל, באיטליה ובשאר מדינות אירופיות גדולות כמו גרמניה וצרפת, בלתי-מחוסנים אינם יכולים כמעט להיכנס לחללים סגורים, או שיוטלו עליהם הגבלות בימים הקרובים. בגרמניה תקפות כבר יותר מחודשיים תקנות ה-2G, הקובעות כי רק מי שמחוסן או מחלים יכול להיכנס לחנויות, לאירועים, למקומות בילוי ועוד. האפשרות שהייתה לבלתי-מחוסנים לבצע בדיקה מהירה ולהיכנס - נשללה. כך, בניגוד למצב בישראל, בה מי שלא התחסן יכול לקבל "תו ירוק זמני" ליום או שלושה ימים (לפי סוג הבדיקה), מי שלא התחסן באירופה מודר למעשה מהחיים הציבוריים. כדורגלנים באיטליה, למשל, מחויבים כעת להתחסן כדי להמשיך ולשחק. צרפתים בלתי-מחוסנים לא יוכלו להיכנס למסעדות ולבתי קפה, או אפילו לטוס או לקחת רכבות מהירות, אם הסנאט יאשר כצפוי את החוק שכבר עבר באספה הלאומית בשבוע שעבר.

יוון הודיעה גם היא כי צפויה להכריז על חובת חיסונים, שתחול על תושבים מעל גיל 60 בימים הקרובים. כל מי שיסרב לעשות זאת יכול לצפות לקנס חודשי קבוע של 100 אירו.

במקביל, באוסטריה ובגרמניה התקדמה לאחרונה חקיקה שנועדה ליצור חובת חיסון לכל האוכלוסייה בחודשים הקרובים. באוסטריה כיוונה הממשלה לאשר כבר בחודש הבא חובת חיסון לכל תושב מעל גיל 14, אולם כעת החוק המוצע נתקל בקשיים פוליטיים ומעשיים. הרשויות הודיעו כי החובה תידחה למרץ לפחות, בין היתר, בשל קשיים משפטיים. נכון לעכשיו, החוק קובע קנסות של עד 3,600 אירו על מי שלא יתחסנו. בגרמניה, ועדת האתיקה גם היא צפויה להמליץ על הצעד, אך הוא ככל הנראה יהיה תלוי בשיעור התחלואה והתמותה מקורונה כדי להצדיק אותו.

בנוסף, ישנה חובת חיסונים כללית לצוותים הרפואיים וגם למטפלים בבתי אבות במדינות רבות באירופה, ואיטליה הרחיבה אותו גם לסגל ההוראה בבתי ספר ובאוניברסיטאות. בלגיה היא המצטרפת האחרונה לרשימת המדינות האירופיות שאימצו חובת חיסונים לצוותים רפואיים.

 

מי שחריגה בנוף האירופי היא בריטניה, שנותרה ליברלית למדי ביחסה למי שאינם מתחסנים. השימוש ב"תו הירוק" בבריטניה מוגבל לאירועים בחללים סגורים ולמועדונים, ואינו דרוש בכניסה לבתי קפה או מסעדות כמו ברוב מדינות אירופה. בנוסף, מי שאינם מחוסנים יכולים להיכנס למקומות סגורים עם בדיקה שלילית בתוקף, כפי שנעשה בישראל.

הלחץ עושה את שלו? לא בטוח, אך מעורר כעס

אחת מתוצאות הלחץ להתחסן וההגבלות על מי שמסרבים לעשות זאת הוא תעשייה ענפה של אישורי חיסון מזויפים. בגרמניה מדווחות הרשויות מדי כמה שבועות על "תפיסת" רשתות שהציעו אישורי חיסון לגיטימיים תמורת 200-300 אירו, שהופקו על ידי רופאים ורוקחים שהזינו מידע כוזב למערכות הממוחשבות. גם ההפגנות האלימות של מתנגדי חיסונים נגד ההגבלות עלו מדרגה בשבועות האחרונים, ועימותים אלימים נרשמו בווינה, בבריסל ובגרמניה, בין היתר.