תפוחים ופאנלים: עשרות חברות יקימו מתקנים סולאריים לצד גידולים חקלאיים

26 חברות זכו במשותף במכרז של משרדי האנרגיה והחקלאות לפיילוטים בתחום הדו-שימוש של הקרקעות לפרויקטים אגרו וולטאיים – ייצור של חשמל מפאנלים סולאריים, לצד גידולים חקלאיים • בין החברות: שיכון ובינוי אנרגיה, אנלייט, סולגרין, ביג מרכזי קניות, טראלייט, פריים אנרג'י, אפקון, דוראל ועוד

מתקן דו-שימוש ביישוב קדש ברנע / צילום: גל צלמים
מתקן דו-שימוש ביישוב קדש ברנע / צילום: גל צלמים

הסתיים בהצלחה מכרז של משרדי האנרגיה והחקלאות להקמת מתקני אנרגיה מתחדשת בדו-שימוש, קרי - מתקנים שיפעלו לצד גידולים חקלאיים קיימים. מדובר במכרז להקמת מתקנים לייצור 100 מגה-וואט, שזכה להיענות יוצאת דופן, כאשר 26 חברות - מרביתן מהגדולות בתחום האנרגיות המתחדשות זכו להשתתף בפיילוטים שיוקמו במסגרתו.

בין החברות שניגשו וזכו להשתתף בפיילוטים שיכון ובינוי אנרגיה, אנלייט, סולגרין, ביג מרכזי קניות, טראלייט, פריים אנרג'י, אפקון ועוד (הרשימה המלאה נמצאת באתר משרד האנרגיה).

בדברי ההסבר שצירפו שני המשרדים להודעת הזכייה של החברה נכתב כי "הפיילוט נועד לבחון את התנאים שיבטיחו את הצלחת הדו-שימוש באופן המיטבי מעל מגוון של גידולים חקלאיים ברחבי הארץ, על ידי ביצוע מחקר חקלאי לאיתור התנאים האופטימליים למתקני אגרו וולטאי; כגון סוג הגידולים, גובה המתקן, תנאי האקלים וכו'".

הן הוסבר כי "הביקוש להשתתפות בפיילוט היה גדול ובסוף תהליך המיון אושרו 26 בקשות של חברות".

ההצעות שהוגשו כללו הצעות מחקר של כ-50 חוקרים ב-12 מוסדות מחקר, בכ-50 גידולים חקלאיים שונים ובפיזור גאוגרפי של כ-100 יישובים ברחבי הארץ, בלא פחות מ-1800 דונם.

המשמעות היא שהחברות שזכו יקימו פרויקטים לייצור למעלה מ-100 מגה-וואט בהיקף כולל באמצעות דו-שימוש בקרקע חקלאית, ככל שהפיילוט יצליח כמובן. הניסיון לבצע דו-שימוש נועד כמובן להביא ל"רווח כפול" בעידן של התחממות גלובלית: גידול מזון בתנאים טובים והמשך הגידול ושמירה על איכות התוצרת החקלאית, תוך יצירת יתרונות טכנולוגיים שונים ובהם גם הצללה במקומות בהם הקרינה גבוהה ולעיתים מזיקה, וכן אי "בזבוז" של קרקע בדגש על שטחים פתוחים לפאנלים סולאריים בלבד.

ההצעות הזוכות כוללות הקמת מתקני פיילוט בשלל אזורים ברחבי ישראל, כמו: הגולן, מבואות החרמון, מטה יהודה, עמק הירדן, חבל אילות, עמק המעיינות, הגליל העליון, הנגב ועוד. גם גידולי החקלאות שישולבו במתקנים המוצעים מגוונים, וביניהם: מטעים, גידולי שדה, פרחים, תבלינים, כרמים ועוד.

"עוד צעד להגדלת היעד לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות"

בהודעת שני המשרדים מזכירים כי "מדובר בעוד צעד להגדלת היעד לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות ל-30% בשנת 2030, תוך שמירה על המשך תפוקה של תוצרת חקלאית מניבה באותם השטחים. משרד האנרגיה הקים חמישה צוותי עבודה בין-משרדיים, במטרה לייעל את דו-השימוש בקרקע לייצור חשמל במגוון שימושים, כאשר אחד מצוותי העבודה שהוקמו כחלק מהחלטת הממשלה, עוסק, כאמור, בתחום האגרו וולטאי, והוא הוקם בהובלת משרדי האנרגיה והחקלאות ופיתוח הכפר, ובשיתוף משרדי ממשלה שונים והשלטון המקומי".

שרת האנרגיה, קארין אלהרר, מסרה: "שמשית אך צפופה - היכולת ליצור תמהיל אנרגיה מגוון וירוק למדינת ישראל תלויה במידה רבה ביכולתנו לחשוב ביצירתיות ולקדם פתרונות המעודדים שימוש כפול בקרקע. מאה היישובים שייקחו חלק בניסוי להפקת אנרגיית שמש על גבי גידולים חקלאיים יהיו כוח החלוץ של מדינת ישראל בדרך להגדרה מחדש של החקלאות הישראלית".

שר החקלאות ופיתוח הכפר, עודד פורר הוסיף: "מדובר בפיילוט שייטיב עם החקלאות הישראלית על ידי מקסום רווחי החקלאים, שימור קרקע חקלאית ושילוב של העשייה החקלאית עם קידום יעדי האנרגיה ושימור הסביבה של מדינת ישראל. בעידן של שינויי אקלים שבו אירועי קיצון הופכים תכופים עלינו לשים דגש על חדשנות ועל פיתוח. פרויקט האגרו וולטאי הינו אחד החשובים עבור משרד החקלאות שכן אנרגיה סולארית היא פני העתיד בצמצום הנזק הסביבתי ומחקרים מן העולם אף הראו כי האגרו וולטאי מצמצם את השפעת נזקי מזג האוויר על התוצרת החקלאית. אני שמח על שיתוף הפעולה בין המשרדים ומקווה כי הפיילוט יצליח ויהווה כר פורה לפיתוח תחום האנרגיה הסולארית".

ישראל רייף, יו"ר חברת אפקון שזכתה בפיילוט בפרויקטים בהיקף של 5.5 מגה-וואט מסר: "תחום האנרגיות התחדשות מהווה מנוע צמיחה אסטרטגי של הקבוצה ולכן אנחנו מרחיבים את הפעילות בתחום הן בישראל והן בעולם. פרויקטים אלו המשלבים טכנולוגיה ייחודית הם הכרחיים להמשך צמיחת התחום הסולארי בישראל תוך כדי שמירה על החקלאות במדינה".

ליאור אהרון, מנכ"ל פריים אנרג'י\אגרילייט (החברה זכתה בפיילוט בפרויקטים בהיקף 15 מגה-וואט) מסר: "אנחנו שמחים על ההשקעה באגרילייט ומאמינים בצוות החברה ובמוצר שהיא מפתחת, אשר יאפשר ניצול שטחים חקלאיים לשם ייצור חשמל ירוק. ההשקעה באגרילייט מצטרפת להתמקדות של פריים אנרג'י בפרויקטים בשימוש דואלי ואגרו-וולטאי, אשר יהוו גורם משמעותי ביכולת של מדינת ישראל לעמוד ביעדי הייצור מאנרגיות מתחדשות.

"להשקעה המוצלחת נלווה גם שיתוף פעולה יזמי באופן שפריים אנרג'י שותפה ב-50% בפעילות הייזום של אגרילייט, לרבות בזכייה הנוכחית. הזכייה בקול הקורא מצטרפת לזכייה הנוספת של פריים אנרג'י - זכייה בהספק של 475 מגה-וואט במכרז הדו-שימוש של רשות החשמל, אשר פריים אנרג'י פועלת בימים אלה לממש באמצעות פרויקטים על גגות, חממות, מאגרי מים, גדרות, מצללות, חניונים, בתי עלמין, שבילי הליכה ועוד".

רני ליפשיץ, מנכ"ל טראלייט, שזכתה בקול קורא להקמה ותפעול של ארבעה פרויקטים, מסר: "אנו גאים לקחת חלק במחקר חשוב זה, תוך שאנו מזהים את המצוקה ההולכת וגדלה בה מצוי ענף החקלאות בארץ וסבורים כי פרויקטים אלו ייצרו ביטחון וודאות כאשר ייצור החשמל יאזן את תפוקת היבול ויניב פירות לכל הצדדים. אנו מעריכים כי תוצאות המחקרים יסייעו בהרחבת פעילות טראלייט בתחום הדו-שימוש, זאת בהתאם לאסטרטגיה שהתווינו. לצד פרויקטי הדגל של החברה הכוללים שני מתקנים סולאריים מהגדולים בארץ בהספק משותף של כ-600 מגה וואט, טראלייט רואה בפרויקטי דו-שימוש חשיבות רבה, על רקע השטחים המצומצמים בארץ והצורך בשימוש במשאבים קיימים כרבי תכלית".

יקי נוימן, מנכ''ל דוראל, שזכתה בפרויקטים בהיקף של 17 מגהוואט, מסר: "זכייה זו, המתווספת לפרויקטים הרבים של חקלאות סולארית שהקימה ומקדמת דוראל ברחבי הארץ, מבססת את מעמדה של דוראל כחלוצת ומובילת התחום בישראל. בשימוש דואלי נכון בקרקע, לצרכי חקלאות מתקדמת והפקת חשמל ירוק, כל הצדדים יוצאים מורווחים".

חן מלמד, מנכ"ל משק אנרגיה שזכתה בפרויקט בהיקף של 7.6 מגהוואט, מסר:"העובדה שמשק אנרגיה היא מהזוכות הגדולות מעידה על הזיקה המיוחדת של החברה להתיישבות וליכולת לייצר סינרגיה בין ייצור חשמל לחקלאות מתקדמת".

איציק איזמן, סמנכ"ל פיתוח עסקי בשיכון ובינוי אנרגיה (שזכתה במספר הגדול ביותר של פרויקטים במכרז) מסר: "אגריוולטאי הינו צעד אסטרטגי והכרחי במציאות של משבר האקלים המואץ, וזאת על מנת לאפשר לחקלאות התמודדות טובה יותר אל מול אתגר ההתחממות הגלובאלית. השילוב בין אנרגיה לחקלאות מאפשר מצד אחד דו-שימוש בקרקע על מנת לייעל את השימוש במשאבים לייצור אנרגיה נקייה, בזמן שהוא פותח עולם אגרונומי שלם של קרינה דינאמית עבור צורכי החקלאות המדייקת. אנו רואים את השילוב של אנרגיה וחקלאות מקיימת כתנאי הכרחי להמשך פיתוח משק אנרגיה וחקלאות בישראל ובעולם. החברה החליטה להוביל גם את תחום האגריוולטאי בישראל, תוך השקעת המשאבים הנדרשים בתחומי האנרגיה, האגרונומיה, ומה שביניהם".