הסוף לבדיקות המהירות? בריטניה עובדת על תוכנית "לחיות לצד הנגיף"

ממשלת בריטניה צפויה להציג בשבועות הקרובים תוכנית שכוללת ביטול חלוקות בדיקות מהירות לכל האוכלוסייה וקיצור ימי הבידוד • גם בספרד שוקלים לשנות את מדיניות הבדיקות במדינה • התוכניות צפויות לצאת לפועל לאחר דעיכת גל האומיקרון

לונדון, השבוע. הממשלה הבריטית תפרסם תוכנית ל''חיים לצד הקורונה'' / צילום: Associated Press, Kirsty Wigglesworth
לונדון, השבוע. הממשלה הבריטית תפרסם תוכנית ל''חיים לצד הקורונה'' / צילום: Associated Press, Kirsty Wigglesworth

בזמן שבישראל הנחיות הקורונה משתנות באופן תדיר, בעולם כבר מתחילים לחשוב על היום שאחרי הגל החמישי. ממשלת בריטניה עובדת על תוכנית שתאפשר "חיים לצד הקורונה" באביב הקרוב. זאת למרות שיעור התחלואה הגבוה עדיין בווריאנט האומיקרון ובשל הנתונים המצביעים על כך כי הוא אלים פחות מהווריאנטים הקודמים והערכות כי המגפה תהפוך לאנדמית (מקומית).

בשבוע שעבר נרשם שיא תחלואה בבריטניה של כ-220 אלף מקרי קורונה ביום (רובם המוחלט של וריאנט האומיקרון), והממשלה בראשות בוריס ג'ונסון צפויה להציג את התוכנית בשבועות הקרובים. מקורות מסרו לכלי תקשורת בממלכה המאוחדת כי התוכנית תוכרז רק אחרי שגל האומיקרון הנוכחי ידעך. מספר המקרים היומי ירד מעט בימים האחרונים, והמומחים ממתינים לראות אם מדובר במגמה עקבית או שהיא נגרמת בשל שינויים בבדיקות בגלל עומסים גדולים. אתמול נרשמו כ-140 אלף מקרים חדשים ביממה.

האסטרטגיה הבריטית החדשה

בין השינויים המרכזיים הצפויים במסגרת התוכנית הבריטית: ביטול חלוקת הבדיקות המהירות לכלל האוכלוסייה ושמירתן לשימוש רק במקומות בסיכון, כמו בתי חולים ובתי אבות (עלות חלוקת הבדיקות המהירות לאוכלוסייה בממלכה המאוחדת עומדת כיום על כ-6 מיליארד ליש"ט, לפי הערכות). בנוסף, צפויה הממשלה לקצר עוד יותר את משך הבידוד הדרוש לחולי קורונה, העומד כיום על 10 ימים הניתנים לקיצור לשבעה.

כאמור, הממשלה הבריטית הבהירה כי התוכניות שפורסמו אינן מיועדות ליישום באופן מיידי, אולם ישנן כבר הנחיות מקלות בשטח. החל מהיום חולי קורונה בבריטניה שאיבחנו את עצמם בעזרת בדיקה מהירה ואינם סובלים מסימפטומים כלשהם לא יצטרכו לבצע בדיקת PCR נוספת לאימות. הדבר משקף את האמינות הגבוהה שהרשויות בבריטניה מקנות לבדיקות המהירות, וגם את החשש כי המערכות הקיימות לבדיקה לא יעמדו בעומס המקרים, ורצון לשמור את היכולת הקיימת לאוכלוסיות בסיכון.

לפי ה-BBC, לבריטניה יש יכולת לבצע כ-800 אלף בדיקות PCR ביום, וב-6 בינואר בוצעו בה קרוב ל-700 אלף בדיקות. ההנחיות החדשות נועדו לשפר את זמינות בדיקות ה-PCR למי שכן סובלים מתסמינים, וגם למי שצריכים להיבדק באופן תדיר, כמו צוותים רפואיים, מטפלים ומטפלות בבתי אבות ואנשי כוחות הסיוע וההצלה. הרשויות הבריטיות אמרו כי הבדיקות המהירות "יעילות ביותר מ-80% באיתור חולים עם עומס נגיפי גבוה, שהם המדבקים ביותר".

גם בספרד חושבים לוותר על הבדיקות

 גם ספרד, שבה התפרצות האומיקרון נמצאת בשלב עלייה מהירה, הודיעה כי היא שוקלת צעדים שיאפשרו לה בעתיד "לחיות" עם הנגיף. "אנחנו נצטרך ללמוד לחיות אתו, כמו שאנחנו עושים לגבי נגיפים אחרים", אמר ראש הממשלה הספרדי פדרו סנצ'ז בסוף השבוע.

בין היתר, הממשלה שוקלת את זניחת מדיניות הבדיקות המקיפה, ואימוץ השיטה הקיימת במדינה (ובמדינות אחרות) להערכת תחלואת שפעת, המסתמכת על דגימות והערכות סטטיסטיות. השינוי כולל ויתור על בדיקה של כל חולה קורונה אפשרי. מספרי החולים והניטור אחרי התחלואה ייעשו על בסיס אשפוזים, תחלואה קשה והערכות, וכעת עובדים מומחים במדינה על המתודולוגיה שתאפשר להתייחס לקורונה כמו לנגיפים אחרים. הרשויות הספרדיות הבהירו כי הדבר יפנה משאבים רבים שמוקצים כיום לאיתור ולדיווח כמעט כל מקרה קורונה.

העיתון הספרדי "אל פאיס" הבהיר כי התוכנית תיאורטית בשלב הזה, וכי לא תופעל לפני דעיכת גל האומיקרון הנוכחי. היא נמצאת בימים אלה בשלבים האחרונים של פיתוחה. "בהתחשב בעד כמה הקורונה הפכה למדבקת כעת, זהו אתגר עצום לעמוד בפרוטוקולים של דיווח מקיף", אמר בכיר במרכז הלאומי לאפידמיולוגיה לעיתון, "וזו הופכת למשימה בלתי-אפשרית". הוא ציין כי הרשויות כבר הקלו מבחינת האיתור ודיווח על מקרי קורונה, כאשר אינן מחייבות יותר מחוסנים שנחשפו לחולי קורונה להיבדק אם אינם מפגינים תסמינים".

שיעור התחלואה בספרד, בבריטניה ובישראל דומה, ועומד על כ-2,400 מקרים חדשים ביום למיליון תושבים.