דילמת הקורונה של סין מעמיקה עם התפשטות האומיקרון

הכלכלה הסינית עברה את הדלתא בשלום. האומיקרון זה כבר סיפור אחר

תור לבדיקות קורונה בעיר הצפונית טיאנג'ין, סין / צילום: Reuters, STRINGER
תור לבדיקות קורונה בעיר הצפונית טיאנג'ין, סין / צילום: Reuters, STRINGER

וריאנט האומיקרון המדבק מאוד של הקורונה הגיע לראשונה לסין: המדינה אישרה שההדבקות הראשונות קרו בסוף השבוע בעיר הצפונית טיאנג'ין. בכיר במערכת הבריאות אמר לתקשורת במדינה שנראה כי הנגיף התפשט בלפחות שלושה מוקדים שונים בעיר.

סין הצליחה להתמודד עם וריאנט הדלתא שהתפשט במהירות בשנת 2021, אבל במחיר לא פשוט. צעדים מחמירים חוזרים ונשנים להכלת התפרצויות מקומיות פגעו באופן משמעותי בתחומי השירותים, הצריכה והצמיחה. כעת, וריאנט אפילו יותר מדבק מתדפק בדלת. האם המשמעות היא פגיעה אפילו גדולה יותר בכלכלה?

בנושא האומיקרון רב הנסתר על הגלוי - בייחוד לגבי השאלה עד כמה הוא אלים - אבל ישנן סיבות לחשוב שפגיעתו בכלכלה תהיה חמורה יותר.

כלכלנים במורגן סטנלי חושבים שאם אחוז ההדבקה הגבוה באומיקרון יוביל לסגרים של ערים שלמות ברחבי העולם, תיפגע הצמיחה של סין ברבעון הראשון של 2022 בשיעור של 0.6%-0.7% והצמיחה הכללית תרד ל־4% בלבד לאורך השנה. בגולדמן סאקס קבעו שההשפעה של התפרצות גדולה יותר החורף תפגע בשיעור של 0.9% בצמיחה בשנת 2022, מה שאומר שאם כל שאר הנתונים לא ישתנו, הצמיחה לשנה כולה לא תגיע אפילו ל־4%. חשוב מכך, במורגן סטנלי אומרים שהאומיקרון עשוי להתגלות כנקודת המפנה בה המחיר הכלכלי שגובים הצעדים המחמירים של סין למגר את הקורונה - פוגעים בכלכלה שלה יותר משהם עוזרים לה.

חלק מהבעיה מבחינת בייג'ינג היא פשוט משחק של סטטיסטיקה. אם מחקר מוקדם יגלה שהאומיקרון הרבה יותר מדבק אבל פחות קטלני לעומת זן הדלתא, אז ההפרעות לכלכלות במדינות עשירות - שפגעו בביקוש לשירותים והעלו את הביקוש למוצרים סיניים ב־2020 ו־2021 - עשויות להתגלות כחולפות ולא משמעותיות. זה יביא לצמצום חלק מהתמיכה בצמיחה הסינית שעזרה לאזן את הפגיעה שנגרמה בגלל הצעדים הדרקוניים שנקטה סין בנסיונות למגר את הקורונה.

באותה עת, הצעדים האלה עלולים להיות מופעלים לעתים תכופות יותר - וביתר שאת - על מנת לשמור על האומיקרון מלהתפשט. יצרנים אסיאתיים במדינות אחרות, שבאוכלוסיות שלהן יש כבר שיעורי התחסנות גבוהים, גם הן פחות צפויות לסגור את הכלכלות בגלל זן חלש יותר, מה שאומר שיהיה להן נתח גדול יותר בעוגת התחרות על ייצוא מוצרים.

לבסוף, יש בסין יחסית מעט מיטות בטיפול נמרץ - 4.4 לכל 100 אלף אנשים בהשוואה ל־26 בארה"ב ו־11 בדרום קוריאה, על פי נתוני מורגן סטנלי - והמשמעות היא שעלייה תלולה בשיעור החולים, אפילו בזן פחות מסוכן של המגפה, עדיין עלולה ללחוץ עוד יותר את בתי החולים העמוסים ולהסתיים במקרי מוות רבים.

כמעט שנתיים של מסרים מהממשלה על אימת הקורונה במדינות זרות והיעילות הסינית עד כה גם הם מגבירים את הסיכון הפוליטי הכרוך בשינוי כיוון כעת, בייחוד בשנה לא פשוטה מבחינה פוליטית בה נראה שהנשיא שי ג'ינפינג הולך לבקש באופן חסר תקדים קדנציה שלישית כמנהיג המפלגה הקומוניסטית.

לאחר התחלה גרועה מאוד, המאמץ האדיר של סין לשלוט בקורונה עבד יפה במהלך סוף שנת 2020 ולא רע ב־2021, על אף העלויות הכלכליות הגוברות. מכאן ואילך, המחירים שתשלם סין - גם מבחינה פוליטית וגם כלכלית - עלולים להיות גבוהים יותר.