"מס אגרסיבי": כך נראה המאבק נגד מיסוי הסיגריות האלקטרוניות

ועדת הכספים תתכנס היום לדיון בנושא צו המיסוי על חומרי האידוי והסיגריות האלקטרוניות, כשמאחורי הקלעים מופעלים לחצים להפחית את גובה המס או לפחות להפוך אותו להליך הדרגתי • מה טוענים בחברות האידוי, ומהי עמדת משרד הבריאות?

מכירת סיגריות אלקטרוניות / צילום: Associated Press, Marshall Ritzel
מכירת סיגריות אלקטרוניות / צילום: Associated Press, Marshall Ritzel

המלחמה נגד מיסוי הסיגריות האלקטרוניות: ועדת הכספים תתכנס היום (ג') בצהריים לדיון בנושא צו המיסוי על חומרי האידוי והסיגריות האלקטרוניות, כשמאחורי הקלעים מופעלים לחצים להפחית את גובה המס או לפחות להפוך אותו להליך הדרגתי.

נציגי חברות האידוי שלחו בשבועות האחרונים ניירות עמדה לחברי הכנסת וכן ביקשו להיפגש איתם כדי להציג את הפער בין המס המוצע לזה החל במדינות מערביות. לפי טיוטת הצו שתדון בוועדה על נוזל למילוי סיגריות אלקטרוניות, יוטל מס קנייה של 270% מהמחיר הסיטונאי השכיח בתוספת 11.39 שקל למ"ל, אשר בכל מקרה לא יפחת מ-21.81 שקל למ"ל. על סיגריות חד-פעמיות יוטל מס קנייה של 360% מהמחיר הסיטונאי השכיח - מינימום 32.72 שקל ליחידה.

הצו מבקש עוד לקבוע כי ניתן יהיה להכניס נוזל לסיגריה אלקטרונית בכמות שאינה עולה על 10 מ"ל, ולגבי סיגריה אלקטרונית חד-פעמית - כמות הסיגריות לא תעלה על 5. 

חברות האידוי: מיסוי אגרסיבי

חברות האידוי טוענות כי מדובר במיסוי אגרסיבי שאינו מתייחס לריכוז הניקוטין במוצרים ויגרום לשוק לקרוס, אולם במשרד הבריאות טוענים כי מדובר בהשוואה ישירה למיסוי שהוטל על סיגריות רגילות.

בדיון שיתקיים היום ביקשו להשתתף 13 בעלי עניין מתחום חומרי האידוי, מהם שלושה לוביסטים: אברהם עובדיה, נציג טייק אייר ישראל - רשת החנויות לממכר סיגריות אלקטרוניות; ועו"ד דורון דן ועו"ד יגאל קולוף המייצגים את "ביפרש".

מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, שבי גטניו, שלח אתמול (ב') מכתב ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר, בנוגע להשתתפותו של צבי הרציג בדיון, ובו ביקש מהיו"ר להבהיר מטעם מי הוא נוכח בו. "הובא לידיעתנו כי מר צבי הרציג, המציג עצמו כפעיל נגד עישון, יזם שליחת מכתב בנוגע לעמדת גורמים שונים נגד מיסוי סיגריות אלקטרוניות. ברצוני ליידע אותך לגבי מאורעות עבר הנוגעים למר הרציג, וכמו כן להתנגד לתואר 'פעיל נגד עישון' שהוא מצמיד לעצמו, כשלכל היותר ניתן להגדירו 'פעיל למען סיגריות אלקטרוניות'".

עוד כתב גטניו כי "במקרה שמר הרציג ישתתף בדיון המתוכנן, אנא ודאו האם הוא נמצא שם מטעם גוף מסוים, ואם התשובה היא חיובית, אז מהו שמו של הגוף ומה תפקידו של הרציג באותו גוף. האם הגוף הזה או מר הרציג זוכים למימון ישיר או עקיף מגורמים כלשהם, ואם כן, מיהם אותם גורמים. חובה לדרוש ממר הרציג התנהלות שקופה לגבי פעילותו, וזאת כדי שיו"ר הוועדה וחבריה יוכלו לשייך את דבריו מקבוצת בעלי הדעות הרלוונטית לדיון, ולא לטעות ולחשוב שהוא שייך לקבוצה אחרת".

הרציג עצמו אמר לפניית גלובס כי "אני פעיל נגד עישון רוב חיי, ללא ניגוד עניינים לחברות טבק או סיגריות אלקטרוניות".

בניירות העמדה שהופצו לחברי הכנסת על-ידי חברות האידוי, נכתב כי למיסוי שיאושר אין אח ורע בעולם. "רשימה הולכת וגדלה של ארגוני מדע ובריאות מכובדים וממשלות מרחבי העולם פרסמו הצהרות המאשרות שאידוי ניקוטין ('סיגריות אלקטרוניות') בטוח יותר מעישון סיגריות. מדובר ביותר מ-70 ארגונים אשר מסכימים - 'האידוי בטוח יותר מעישון', וקובעים בצורה ברורה וחד-משמעית כי הסיגריה האלקטרונית בריאה ביחס לסיגריות טבק עם הסכמה בינלאומית רחבה על כך.

"שר האוצר, מר אביגדור ליברמן, כנראה, לא עודכן בנתונים הבסיסיים ביותר הללו בנושא ואף אמר בתקשורת: 'משרד הבריאות קבע בצורה ברורה - זה מזיק לא פחות מסיגריות רגילות'. בפועל, אין מדינה אחת בעולם המערבי שניסתה להשוות את המס על הנוזלים לסיגריות האלקטרוניות למס המוטל על סיגריות הטבק הבוערות, וכל אלה שהוסיפו מיסוי, הוא חל, ברוב מוחלט, רק על נוזלי מילוי עם ניקוטין.

"לאור כל האמור, רוב מדינות העולם לא הטילו מס כלשהוא על מוצרי איוד. חלק מהמדינות הטילו מס חלקי. אולם שום מדינה בעולם המערבי לא הטילה שיעור מס זהה על סיגריות הטבק הבוערות ועל הסיגריות האלקטרוניות, כפי שעשתה מדינת ישראל".

לדברי שי פרטיג, פעיל בקהילת האידוי בישראל ונציג פורום חברות האידוי שישתתף בדיון, "למרות שהם מצליחים לטשטש זאת, חייבים לזכור - מוצרי האידוי הם האיום הקיומי היחיד על ענקיות הטבק בעולם. מדובר בחלופה מופחתת נזק לסיגריות הטבק, אשר מפחיתה את נזקי סיגריות הטבק כמעט לחלוטין (ב-95% על-פי משרד הבריאות האנגלי) ומיועדת למעשנים בגירים אשר לא מצליחים להפסיק לעשן. אין אף מדינה בעולם שהוסיפה מס למוצרי האידוי בכוונה להשוותם לסיגריות הטבק, בנוסף לכך, בסיס החישוב למס שנוסף הוא שגוי ולא נכון - מתבסס על השוואה למחסנית של ג'ול, מוצר שיצא מהחוק בישראל, משום ריכוז הניקוטין הגבוהה שבו (פי שלושה מהמותר בחוק), ולא קיים כבר כמעט 3 שנים". 

משרד הבריאות: אין להבדיל בין מוצרי העישון השונים

לעומת זאת, מדיניות משרד הבריאות שהוצגה בפני חברי הוועדה הייתה שחומרי האידוי מסוכנים במידה זהה לחומרי הטבק. "משרד הבריאות שהוצגה בדוח היא שאין להבדיל בין הסוגים השונים של מוצרי העישון. לעמדת המשרד, יש לקבוע מיסוי על סיגריות אלקטרוניות בדומה לזה המוטל על מוצרי טבק. ניתן יהיה לבחון מחדש מדיניות זו בעתיד בהתאם להתפתחות הידע המדעי. רצוי לאמץ הגבלת נפח מקסימלית של בקבוקי נוזל מילוי ל-10 מ"ל בהתאם לדירקטיבה האירופית, וכן הומלץ לשקול מיסוי לא רק על נוזלי המילוי אלא על כל המרכיבים, בהם המכשיר, הסוללות והמחסניות, כדי ליצור חסם מחיר".

בייעוץ המשפטי של הכנסת מתחו ביקור על משרד האוצר, שהציג את הצו להערות הציבור למשך שישה ימים בלבד, וכן על כך שהצו מובא לאישור באופן רטרואקטיבי לאחר שכבר הוחל. בייעוץ המשפטי של הכנסת גם מתחו ביקורת על כך שלא הובא מתווה מדורג כפי שהיה במקרה של הטבק.

"במהלך שנת 2012, כאשר הוחלט להעלות את המס על טבק לנרגילה וטבק למקטרת ולהשוותו למס שחל על טבק לגלגול, ועדת הכספים לא אישרה העלאה מיידית וחדה בשיעורי המס, אלא מתווה מדורג שבו נפרסה העלאת המס על פני שלוש שנים. גם בהקשר זה מוצע לבחון האם נכון לקבוע מתווה מדורג של העלאת מס".

עו"ד שלומית אריך כתבה עוד כי יש לבחון האם הייתה השפעה על היקף הצריכה בטבק בעקבות המיסוי: "מדברי ההסבר לצווים עולה כי תוספת ההכנסה מהעלאת שיעורי המס מוערכת בכ-40 מיליון שקל בשנה. מוצע לברר ביחס לסוגים השונים של מוצרי הטבק ששיעורי המס שלהם הושוו לשיעורי המס של הסיגריות האלקטרונית - האם הייתה לכך השפעה על היקף הצריכה לאורך השנים". כן תהתה עו"ד אריך מדוע משרד הבריאות לא הציע מיסוי גם של המכשירים לאידוי ועוד.

הדיון בוועדה צפוי להיות סוער, שכן בשנים האחרונות מאז פנייתו של גטניו לכנסת, נציגי חברות הטבק לא הורשו להשתתף בדיוני הוועדות. כמו כן, בקואליציה יש מחלוקת על גובה המס, וחלק מחברי הכנסת מתכוונים להתנגד בדיון לנוסח הצו המוצע, אולם ליו"ר הוועדה, כך נראה, יש כוונה לשמור על הנוסח ולאשר את הצו ככתבו.

הדיון היום יהיה הראשון מתוך שורה של דיונים, ולא צפויה להתקיים הצבעה.

חברי הכנסת ששוחחו עם הלוביסטים של חברות האידוי, אמרו לגלובס כי בחברות אמרו להם כי השוואת המס על סיגריות אלקטרוניות נועדה לגרום למעשנים לחזור לסיגריות הרגילות ולהיטיב עם חברות הטבק, ואף טענו בפניהם לשיתוף-פעולה בין שר האוצר לחברות הללו בשל המס המוצע.