התחרות עושה את שלה? מחירי הבדיקות הביתיות בדרך למטה

אחרי שמחירי בדיקות האנטיגן הביתיות האמירו ל-20-25 שקל ליחידה, המחירים מתחילים לרדת ככל שמצטרפים עוד שחקנים לתחום • גורם בענף מעריך כי המחירים ברשתות השונות צפויים להתייצב לכיוון של כ-9-10 שקלים לבדיקה במארז ואף לפחות מזה

בדיקת קורונה ביתית / צילום: Shutterstock
בדיקת קורונה ביתית / צילום: Shutterstock

התחרות עושה את שלה? אחרי שמחירי בדיקות האנטיגן הביתיות האמירו ל-20-25 שקל ליחידה (בתחשיב של עלות במארז) ואף למחירים של כ-35-40 שקל לבדיקה בודדת - המחירים מתחילים לרדת ככל שמצטרפים עוד שחקנים לתחום. גורם בענף מעריך כי המחירים ברשתות השונות צפויים להתייצב לכיוון של כ-9-10 שקלים לבדיקה במארז ואף לפחות מזה.

לצד המחסור בבדיקות הביתיות עם שינוי נהלי הבדיקה שקבע משרד הבריאות, מסתמן כי כניסת רשתות המזון לתחום תחולל את התחרות המיוחלת. כך לדוגמה, רשת מחסני השוק הכריזה כי תחל לשווק מהשבוע הבא בסניפיה ערכות של בדיקות אנטיגן ביתיות (של חברת GenSure) במחיר של 116 שקל לערכה הכוללת 20 בדיקות, ובכך כל בדיקה תעלה כ-6 שקלים (5.80 שקל). מהרשת נמסר כי "נקדם מהלך הוזלה משמעותית של הבדיקות בכדי להבטיח שהן יותאמו לכל כיס לרווחתם ולבריאותם של כלל הציבור, ללא פשרה על איכותם ואמינותם".

גם מחירי הבדיקות ברשתות הפארם מתחילים לשקף ירידה: באתר סופר-פארם הוצעה ערכה של 20 בדיקות ב-150 שקל (7.5 שקל ליחידה) אולם נכון לעכשיו המארז אינו קיים במלאי, בשעה שברשת נמכרו ערכות של 3-5 בדיקות בכ-70-80 שקל. בגוד פארם ערכה של 10 בדיקות נמכרת ב-80 שקל (8 שקלים ליחידה). באתר שופרסל (Be) מוצעות ערכות הכוללות 20 בדיקות ב-300 שקל (15 שקל ליחידה), בשעה שבדיקה במארז בודד נמכרת בכ-22 שקל.

בדיקות הקורונה שיימכרו מחוץ לרשתות הפארם הגיעו גם לחנויות הנוחות של תחנות הדלק: בסניפי Sogood של סונול נמכרת ערכה של ארבע בדיקות ב-70 שקל (17.5 שקל ליחידה) וברשת ילומרקט (מבית פז) נמכרת ערכה של ארבע בדיקות ב-60 שקל. ערכות המשקפות כ-15-20 שקל מחיר ליחידה נמכרות אונליין בשלל אתרים דוגמת וואלה שופס.

מספר מצומצם של יבואנים מרכזיים אמונים על תחום בדיקות האנטיגן הביתיות, בהן של חברת אבוט, זר הייטק וחברת דניום שכיום משווקת בעיקר לשוק המוסדי. שאר המשווקים הם "ריסלרים" של מוצרים שכבר יובאו או בידי יבואנים קטנים המביאים מכולות מסין.

ההתנפלות של הציבור על בדיקות הקורונה הביתיות התרחשה אחרי שמשרד הבריאות קבע כי ניתן להסתפק בבדיקה ביתית לאחר חשיפה לחולה מאומת. העלות של בדיקה זו - בשונה מבדיקות ה-PCR שהציבור נעזר בהן עד כה - חלה על האזרחים.

לצד המחסור, המהלך לא חף מביקורת מוצדקת, שהובילה להכרזה כי התלמידים בבתי הספר יקבלו שלוש ערכות על חשבון המדינה לשימושם. בנוסף יצאה המדינה במכרז לקנייה של מיליוני בדיקות. משלוחים גדולים צפויים להגיע לישראל בתחילת השבוע הבא.

"אין ספק שלא ניגש למכרז, אבל לאף אחד אין מלאי לאספקה מיידית לכמות שהמדינה מבקשת לרכוש", אומר קמעונאי בכיר, שמציין כי כיום עיקר המלאי כולל ערכות בדיקות קורונה של 20 יחידות במארז. "המחירים של הערכות הללו יעמדו על כ-200 שקל, וככל שיהיו בשוק ערכות של חמש יחידות, גם הם יימכרו במחיר שישקף עלות של 10-11 שקל ליחידה. בנוסף, אנחנו פועלים להביא מארזים של בדיקה בודדת שתימכר בכ-14 שקל ליחידה, כשאנחנו מבינים שהציבור לא מחפש אחר קנייה של עשרות בדיקות בכל פעם.

"אין ספק שהמחסור כעת מוביל לעלייה במחירים. ספק גדול אמר לי שהוא מוכר ב-40% יותר ממה שהוא מכר לפני שבועיים, אבל אנחנו כרשת לא נוכל לייקר את המחירים לנוכח הלחץ הציבורי העצום. גם המחירים בקיוסקים, שנכנסו לתחום לצד חנויות אחרות שלא עוסקות בתחום הפארם כעת, מבטאים את המחסור, כשמי שהצליח לשים יד על מלאי - ימכור אותו במחיר גבוה מהמחיר הריאלי שיתייצב ככל שיחודש המלאי".

מחד, המכירה של בדיקות מחוץ לרשתות הפארם מחוללת תחרות שעבור כיס הצרכנים היא מבורכת. מאידך, אין מה לצפות שהפיקוח על אחסון הבדיקות בתנאים הנדרשים שקיים ברשתות הפארם ובבתי המרקחת, יהיה תקף לקיוסקים, למכולות ואפילו לרשתות המזון. לפחות נשלם פחות.