קרן האקלים של ביל גייטס מתכננת להשקיע 15 מיליארד דולר בטכנולוגיות ירוקות

קבוצת האקלים של ביל גייטס, דרך קרן בת שלה, מתכננת השקעה של 15 מיליארד דולר בפרויקטים ירוקים יוצאי דופן, שאין להם תשתית עסקית מפתה • בשלב הראשון מתכננת הקרן להתמקד במימן ירוק, שימור ואנרגיה, ודלק תעופה נקי

ביל גייטס / צילום: Shutterstock
ביל גייטס / צילום: Shutterstock

BEC, קרן בת של קבוצת האקלים הגדולה Breakthrough Energy, נוסדה על ידי ביל גייטס בשנת 2015, במטרה להתמודד עם המשבר הסביבתי העולמי. הקרן היא מיזם שאפתני של Breakthrough Energy, כפי שמתואר באתר הקבוצה, שנועד להדגים כיצד אפשר לממן, לייצר ולרכוש פתרונות חדשים למשבר האקלים, באמצעות כלכלה דלת פחמן.

לפי דיווחים משנה שעברה, BEC גייסה עבור המשימה כבר יותר מ-1.5 מיליארד דולר, מעסקים ומארגוני צדקה. מנכ"ל הקרן, ג'ונה גולדמן, סיפר ל-Financial Times הבריטי כי הקרן מתכננת, בסופו של דבר, להשקיע פי 10 מהסכום שגויס עד כה, כלומר - 15 מיליארד דולר. אלה יושקעו בפרויקטים של טכנולוגיה נקייה ברחבי ארצות הברית, בריטניה והאיחוד האירופי. לפי גולדמן, הקרן פונה במכוון להשקעות בפרויקטים שאפתניים, שלא תמיד משתלמים בניתוח העסקי שלהם, ולטובת כך היא תעניק תרומות פילנתרופיות, תשקיע במניות "לא כלכליות", ותעניק הסכמי מימוש למוצרים שיפותחו. הפרויקטים המיוחדים של BEC יתמקדו תחילה בהשקעות במימן "ירוק", בשימור אנרגיה לאורך זמן, ובדלק תעופה נקי ויציב.

BEC הודיעה כבר בספטמבר שנה שעברה, שהיא הצליחה לגייס את ההשקעות הראשוניות שלה ממיקרוסופט, מג'נרל מוטורס, מאמריקן איירליינס, מבוסטון-גרופ, מבנק אוף אמריקה, ומתאגידי ענק אמריקאים נוספים. גם משרד האנרגיה האמריקאי והזרוע המבצעת של האיחוד האירופי יתמכו בהשקעות אלו. נוסף לזאת, BEC מתכננת להיעזר במבנים פיננסיים חדשניים ובהסכמי שותפות מקבילים על מנת להצליח לגייס את כל הסכום. "אנחנו משקיעי הקצה", הסביר גולדמן ל-Financial Times, "ולכן ההון שלנו נמצא בסיכון הגבוה יותר. אנחנו באמת מנסים לבחון ולהציג את המסלולים הטכנולוגיים היעילים ביותר".