לאן נעלמה קופסת קורונה של 5 מיליארד שקל?

משרד האוצר ישחרר 1.4 מיליארד שקל בלבד למימון בדיקות הקורונה והחיסונים מתוך הקופסה החוץ-תקציבית • אבל גם ככה מדובר בטיפה בים - העברת הכסף מותנית באישור ועדת הכספים ועלולה לקחת זמן, וחלק מהמימון הוא עבור כיסוי רטרואקטיבי של עלויות גל התחלואה הנוכחי

נפתלי בנט ואביגדור ליברמן / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
נפתלי בנט ואביגדור ליברמן / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

משרד האוצר צפוי לשחרר למערכת הבריאות 1.4 מיליארד שקל מתוך "קופסת" הקורונה שהקצתה הממשלה לטיפול בתחלואה שנוצר כתוצאה מגל האומיקרון. מרבית הסכום, כ-900 מיליון שקל, יועבר לצורך מימון מערך הבדיקות. שאר הכסף, כ-500 מיליון שקל, ינותב לקופות החולים ובתי החולים למימון החיסונים ופתיחת מחלקות אישפוז. הבעיה: כלל לא בטוח שתוספת התקציב הזאת תספיק לאורך זמן.

במידה שגל האומיקרון יימשך בשבועות הבאים, לא מן הנמנע שמערכת הבריאות תבקש להפשיר סכומים נוספים מתוך הקופסה החוץ תקציבית. לפי משרד האוצר, חלק מאותם כספים שיועברו (1.4 מיליארד שקל) ישמשו לכיסוי רטרואקטיבי של גל התחלואה הנוכחי. בנוסף, המימון עבור בדיקות ה-PCR לבד עשוי להגיע לכמיליארד שקל בחודש - עלות שנובעת ממתווה הבדיקות המקיף שמחייב משרד הבריאות.

במלים אחרות, התקציב המדובר עשוי להספיק לעוד כשבועיים בלבד של התמודדות עם גל האומיקרון.

לצד הביקורת במשרד האוצר על עלויות יקרות וחוסר תחרותיות ברכש הבדיקות שמבצע משרד הבריאות, העברת הכסף טעונה עדיין את אישור ועדת הכספים של הכנסת. משרד האוצר הניח את הבקשה על שולחנה של הוועדה, אבל טרם נקבע מועד לדון בה.

דוברות משרד האוצר מסבירים כי "הסכום עתיד להשתחרר בימים הקרובים, ואינו מעכב את משרד הבריאות מביצוע פעילות לההתמודדות עם התחלואה". ואולם, גורמים אחרים במשרד העריכו כי ייתכן ויחלפו כשבועיים עד שהכסף הנוסף יגיע למערכת הבריאות, וייתכן שבאותו מועד הוא כבר לא יספיק ויידרש סכום נוסף.

לא כל הקופסה זמינה לשימוש

בסוף אוקטובר האחרון הודיע ראש הממשלה נפתלי בנט על העמדת "קופסת קורונה", מימון חוץ-תקציבי, בסך של 10 מיליארד שקל להתמודדות עם תרחישים של התפרצות מחודשות של הנגיף בווריאנטים חדשים לאורך שנת 2022. לאחר ההעברה הצפויה יוותרו 8.6 מיליארד שקל בקופסה, שכאמור אינה מתוקצבת בתקציב המדינה שאושר.
עם זאת, לא כסף הכסף זמין. 5 מיליוני השקלים האחרונים בקופה דורשים אישור מיוחד להפשרה, כך שכרגע זמינים 3.6 מיליארד שקל.

הפיצול של קופסת הקורונה ל-5 מיליארדי שקלים שזמינים למערכת הבריאות במסלול מהיר, ועוד 5 מיליארדים שיהיו זמינים רק בכפוף לאישור מיוחד של משרד האוצר, נעשה כדי לתת לאוצר בקרה גבוהה יותר על ההוצאות. הקופסה חולקה לשני חצאים לאחר שגורמים שונים באוצר לא אהבו את השימוש בקופסת קורונה חיצונית לצד תקציב המדינה.

 
  

השימוש בקופסאות ללא מקור תקציבי היה נרחב בממשלה הקודמת, שספגה ביקורת על התנהלות שהגדילה מאוד את יחס החוב תוצר. במשרד הבריאות הסתפקו בקופסה המחולקת, וכאמור ייתכן שיצטרכו לפתוח אותה שוב בקרוב, אם ה-1.4 מיליארד שקל שהוקצו כרגע לא יספיקו.

בפנייתו של הממונה על התקציבים באוצר, יוגב גרדוס, אל יו"ר ועדת הכספים נכתב כי "התקצוב נועד לתמוך במערכות הבריאות ובפעילות שלה אל מול הנגיף, לרבות קטיעת שרשראות הדבקה לריסון התחלואה בקורתה ובווריאנט האומיקרון בפרט, לפעול למען חיסון האוכלוסייה ובכללם הילדים, מבוגרים בני 60 ומעלה וצוותים רפואיים".

פירוט השינוי התקציבי מגלה שלא כל הכסף מיועד באופן ישיר לחיסונים ובדיקות, אלא כולל הוצאות עקיפות כמו תקציבי תפעול במטה משרד הבריאות, נסיעות לחו"ל, ביטחון, דיור, רכב ומימון מסגרות חינוך לילדי הצוותים הרפואיים. הסכום המדויק לצרכים אלה אינו מפורט.

איך ינותבו 1.4 מיליארד שקל

התקצוב של 900 מיליון שקל ישמש לפי המסמך "להרחבת ההצטיידות של משרד הבריאות ורכישת ציוד רפואי, עיבוי מלאי ערכות אנטיגן, התעצמות מערך קטיעת שרשראות ההדבקה באמצעות הרחבת ואנטיגן והרחבת בדיגום בבתי הספר במסגרת תכניה מגן חינוך, ודיגום בבתי אבות PCR דיגום במסגרת מגן אבות. כמו כן תמיכה במאמץ לחיסון האוכלוסייה באמצעות פתיחת מתחמי חיסון ברחבי הארץ וכן תגבור מערך החיסונים באמצעות צוותים מחסנים".

מתוך 500 מיליוני השקלים שיועברו לבתי החולים וקופות החולים, ינותבו הכספים "לפתיחה של מחלקות לחולי הקורונה בינוניים וקשים בבתי החולים הגריאטריים, מימון מסגרות חינוך לילדי הצוותים הרפואיים, הרחבת מבצע החיסונים לחיסון האוכלוסייה המבוגרת בגילאים 60 ומעלה ולצוותים רפואיים, וכן המשך מבצע החיסונים לבני נוער ומבוגרים. במסגרת מבצע החיסונים מוקמים מתחמי חיסונים מרכזיים וניתנים חיסונים במוסדות מגן אבות".

פניית האוצר לוועדת הכספים לא מפרטת את העלות של כל אחד מהסעיפים בנפרד. למשל, מתוך חצי מיליארד השקלים שיועברו למוסדות הבריאות, לא ברור כמה כסף יוקצה לחיסוני קורונה וכמה לפתיחת מחלקות אישפוז לחולים.