יום לאורך כביש הצפון: 50 גוונים של יער, בראנץ' צרפתי-גלילי ושקיעה במרפסת מול הרי הלבנון

צאו למרחבי הגליל לחגיגת ט"ו בשבט פרטית משלכם • הצעה ליום לאורך כביש הצפון, בין  פינות חמד, תצפיות, נקודות עניין ומקומות טובים לבהייה, אכילה ושתייה

כרמית ארבל / צילום: אנטולי מיכאלו
כרמית ארבל / צילום: אנטולי מיכאלו

"פקחתי את עיני, היה זה חודש שבט, ראיתי מעלי ציפור קטנה אחת..." (יורם טהרלב)

ממש עכשיו, כשהירוק ירוק מאוד והאוויר בטעם מנטה, צאו למרחבי הגליל לחגיגת ט"ו בשבט פרטית משלכם. התפתלו לאורכו של כביש 899, כביש הצפון, המציע לנוסעים בו שלל פינות חמדה, תצפיות ונקודות עניין. פלסו את דרככם בין יישובים כפריים ושדות חקלאיים, ובחרו ספונטנית נקודות לעצירה, בהייה ואולי לשתייה ואוכל גם. הדרך ארוכה ומתפתלת, נושקת להר וצופה אל הים, אז כל שנשאר הוא פשוט ליהנות ממנה.

10:00 | בריוש צרפתי ואבוקדו גלילי

דרך פתלתלה עשתה סטפני ביטון מהרובע 12 בפריז ועד למושב יערה שבגליל המערבי. כבת למשפחה בעלת עסקי אופנה בפריז, היה זה אך טבעי עבורה להשתלב בתחום כשעלתה לארץ. סיפור חיים מורכב עם סיומת אופטימית, שאותו היא שמחה לספר לאורחיה בחיוך ענק, הביא אותה לזנוח את עסקי ההוט-קוטור לטובת שבלולי בריוש בגליל.

סטפני פותחת שולחן בראנץ' בביתה הטובל בעצי פרי. בעורקיה מפעפעת חדוות אירוח, וידיה מפיקות מיני פטיסרי מפונפנים, עוגות שמרים רכות ככריות, בריושים שעליהם גאוותה, ושלל סלטים, גבינות ושאר ירקות מתנובת הגליל. מקום מיוחד בשולחן הערוך בטוב טעם ובהקפדה מוקדש לאבוקדו, שמגדל בעלה במטע שלמרגלות היישוב, למשל בריוש מלוח-מתוק, משוח בשמן זית ועליו תלולית האס - המזרטי של האבוקדו, שנקטף זה עתה.

מאפים של מאדאם בריוש במושב יערה / צילום: נועה בן מויאל וענבר ביטון
 מאפים של מאדאם בריוש במושב יערה / צילום: נועה בן מויאל וענבר ביטון

חמישה זנים של אבוקדו מגדל שמעון, בן זוגה של סטפני, על פני 12 דונם הנושקים לנחל בצת. זהו אינו משלח ידו העיקרי, וגידולי האבוקדו הם בבחינת צוואה שהוריש לו אביו המנוח, שעלה בשנות ה-50 ממרוקו, וגידל את הזהב הירוק בזיעת כפיו. ביטון נכון ומוכן בכל עת לקחת את האורחים של סטפני לסיבוב חקלאי במטעים ולספר את סיפור המשפחה שנטעה שורש במושב.

מאדאם בריוש - מושב יערה, ארוחות ואירוח בתיאום מראש. כשר. 058-4696001

12:00 | ילקוט הליקוטים

נסיעה מזרחה על כביש הצפון חושפת 50 גוונים של יער, תצפיות יפהפיות, קיבוצים עם טוויסט מיוחד ופארקים מרהיבים. אפשר ורצוי להתפעל מהשדרוג שנעשה בתשתיות התיירות באזור לטובת המטיילים שנותרו ספונים בארצם בשנתיים האחרונות. מדובר בפיצוי מרנין הכולל סדרה של מיזמים, קולינריה, יקבים ומורי דרך שהמציאו את עצמם מחדש. 

אחת מהם היא כרמית ארבל מהיישוב מתת. כרמית חוקרת את תוואי הנוף שסביבה, בין השאר באמצעות ילקוט סיפורים, ליקוטים ביער והובלה של חובבי סביבה וטבע.

כרמית, אשת חינוך ומורת דרך וותיקה, נהגה להדריך קבוצות מחו"ל בימים של טרום המגיפה. חמושה בתפיסת קיימות מגובשת גיבשה כרמית סיור היכרות ביישוב. הסיור כולל הצצה אל ההוויה הקהילתית המשגשגת של תושבי מתת, יישוב שהתחיל כחוות בודדים על הר טרשים קרח. כרמית תוביל אתכם אל בתים בהם מייצרים יין, דבש פראי ואפילו שרקוטרי. ובימים יפים אלה של חורף, פריחה משתוללת וצמחייה משובבת, היא מתבלת את השוטטות בטעימות מתנובת העץ והשיח, ומציעה נקודת מבט קצת אחרת על החיים בתוך גן עדן.

אנשים שותלים גן עדן - סיור במתת. כרמית ארבל, 072-3971215

16:00|שקיעה במצפור

מצפור הר אדיר אפוף יופי פנורמי המרהיב שבעתיים לעת שקיעה. אל תוגת יופיו של היום הנמוג, מומלץ לחבר כוסית מתוצרת יקב הר מתת, וללגום אותו במרפסת העץ הצופה אל כפרי הלבנון.

תצפית מהר אדיר / צילום: מיכל שילוח
 תצפית מהר אדיר / צילום: מיכל שילוח

 
המצפור, שנבנה לזכרם של חללי מלחמת לבנון השנייה, מתנוסס לגובה 1,008 מטר מעל פני הים על הרכס הצפוני בשמורת הרי מירון. הדרך לפסגה תוביל אתכם לכביש עפר, שם השאירו את רכבכם והעפילו לקודקוד ההר. בקצה החורש, מרפסת עץ הצופה אל רוב אתרי הקרבות של מלחמת לבנון השנייה, על המעקה הסובב את המרפסת הסברים על השתלשלות המלחמה, מפת התמצאות ביישובי הלבנון הפרושים מולכם, ולוחות מתכת עליהם חקוקים שמות 121 הלוחמים שנפלו באותה מלחמה.

מצפור הר אדיר, פתוח וחינם בכל ימות השנה

17:00 | מתוק התפוח

גולשים למרגלות ההר וחולפים על פני מטעי התפוחים השקועים בנמנום חורף. עד שאלה יקיצו משנתם ועל העצים יסמיקו תפוחי הגברת הוורודה, כדאי לקנח את היום במפעל הגלידה "בוזה" שבקיבוץ סאסא. מפעל שהוא פרי חברות מופלאה בין אדם זיו, בן הקיבוץ, ועלאא סוויטאת, בן תרשיחא, השוכן מרחק יריקה מסאסא. סיפור חברותם האישית והעסקית של השניים מספר את סיפור הולדתה של "בוזה" (גלידה בערבית), שהניבה, מעבר לאחת הגלידות המשובחות בארץ, שיתוף פעולה חוצה מגזרים, דעות קדומות והעדפות מאוחרות: גלידת השוקולד-מלח אטלנטי או גלידת הפיסטוק? לאחר שבוחרים, אפשר להתמסר לליקוק, תוך בהייה מדיטטיבית בתהליך ההכנה מבעד לקיר הזכוכית.

בוזה, קיבוץ סאסא - המפעל והגלידה כשרים, החנות פתוחה בשבת. מומלץ לברר שעות פתיחה. 072-3957571