למה סערה הרשת מסרטון שבו נראית ילדה מתחסנת?

"אונס בשידור חי", "אובדן צלם אנוש", "התעללות בחסרת ישע" ועוד ביטויים חריפים ליוו קטע מסרטון שבו נראית ילדה בת 9 מתחסנת • צפייה בסרטון המלא מגלה תמונה אחרת • המשרוקית של גלובס

סוגיית חיסוני ילדים היא אחד הנושאים הרגישים ביותר בקמפיין שמנהלת המדינה כדי לעודד כמה שיותר אנשים להתחסן נגד קורונה. אתמול (ג') תפס תאוצה ברשת סרטון שנראה כאילו נפל כפרי בשל לידיהם של מתנגדי החיסונים. ראש הממשלה, נפתלי בנט, נרתם כדי לשכנע ילדה בת 9 להתחסן ואילו היא נראית נרתעת וזעה באי נוחות בכיסאה, מוחזקת על ידי אישה שמלטפת את ראשה, ומרחיקה את ידה מהמחט בעוד האחות מתקרבת אליה. רגע לפני הזרקת החיסון הסרטון נחתך, ועובר לחלק בו בנט מודה לילדה, נועה טאוב ממודיעין, ומכנה אותה "גיבורה גדולה".

תוך פחות מ-24 שעות צבר הסרטון קרוב ל-20 אלף צפיות בטוויטר, ושותף עשרות פעמים (באופן ישיר). חלק מהשיתופים צברו פופולריות בעצמם, ובחלק מהמקרים השיתוף נעשה בשפות זרות. הצייצן המשפיע ביותר שחלק את הסרטון הוא מגיש הרדיו בועז כהן, שלו כ-30 אלף עוקבים בטוויטר. "נועה היא קורבן", הוא קבע. "קטינה המותקפת בעל כורחה, נגד רצונה המפורש... היא נאנסה בידי בעלי סמכות וכוח שכפו עליה חדירה (של זריקה) לגופה". לאחר כמה שעות מחק כהן את הציוץ הזה, ושיתף שוב את הסרטון, הפעם באמצעות נוסח מעודן יותר.

גולשים אחרים היו בוטים לא פחות וציוציהם עדין מופיעים ברשת. "אונס בשידור חי", "אובדן צלם אנוש", "התעללות בחסרת ישע", "עקדת יצחק" ועוד ביטויים חריפים ליוו את שיתופי הסרטון, שכאמור צבר פופולריות. במה מדובר?

מקור הסרטון הוא במשדר של "חדשות הבוקר עם ניב רסקין" מה-10 בינואר. לאורך השידור בקשת 12, שארך כשעתיים, חזרו מדי פעם יושבי האולפן להתעניין בשלומם של בנט, נועה ומשפחתה בעודם משוחחים בביתם, עושים את דרכם לקופת החולים, קונים מאפים לפני קבלת החיסון, וכמובן ברגע החיסון עצמו ולאחריו. נועה מספרת שם כמה פעמים על החשש שלה מקבלת החיסון, ועל הפחד מהמחט ומהכאב של רגע הזריקה.

בשניות שלפני החיסון עצמו, כפי שנראה גם בסרטון שהופץ ברשתות, היא כאמור נרתעת מהמחט. מי שצפה במשדר יודע שמי שאוחזת בה שם, ומלטפת אותה באותו רגע, היא אחותה הגדולה, שרון. במשדר עצמו נראה גם רגע מתן החיסון, ומיד לאחריו, בתשובה לשאלתו של כתב התוכנית, נועה אומרת כי זה היה "פחות קשה ממה שחשבתי". לאחר כמה שניות היא מוסיפה: "בהתחלה ממש-ממש פחדתי ואחרי זה נרגעתי והחזקתי לשרון את היד וזה היה פחות כואב ממה שחשבתי".

מי שצופה רק בקטע הערוך מפספס הרבה מהניואנסים הללו, וכמובן את תשובתה המיידית של נועה שמאירה את האירוע באור אחר. אבל מקור הסרטון הערוך הוא לא גולש בעל אג'נדה, אלא תוכנית אחרת של קשת 12, שנקראת "שלוש". בתוכנית הזו ערכו את אותו קטע קצר מתוך המשדר ששודר בבוקר, אך מיד אחריו העלו את נועה לראיון נוסף, בו היא סיפרה שהיא מרגישה "קצת יותר טוב ממקודם", ומוסיפה כי "כבר חיכיתי להתחסן, פשוט פחדתי".

לסרטון שנערך ללא כוונת זדון, נוסף בהמשך גם סרטון ערוך עם כתוביות מטעות, שזכה לפופולריות נמוכה יותר. הסרטון, שהפיצה גולשת בשם תמר מיטל, כולל כתוביות שקובעות ש"כופתים את נועה לכיסא", ו"מדלגים על חלק אילוץ נוסף שבו היא צועקת". צפייה בשידור המלא מעלה כמובן ששתי הקביעות אינן נכונות.

תחקיר: אורי כהן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

במטרה לעודד התחסנות נגד קורונה בקרב ילדי ישראל, הגיע ראש הממשלה נפתלי בנט ב-10.1 לביתה של נועה טאוב בת ה-9 ממודיעין, וליווה אותה לקופת החולים שם קיבלה את מנת החיסון הראשונה. האירוע כולו תועד על ידי צוות צילום של "חדשות הבוקר עם ניב רסקין", שאף ראיינו את בנט ואת נועה לפני ואחרי קבלת החיסון.

בהמשך אותו יום, סרטון המראה את רגע קבלת החיסון הופץ ברשתות החברתיות על ידי מאות משתמשים, חלקם אף בשפות זרות. בסרטון נראית הילדה נרתעת וזעה באי נוחות בכיסאה, אוחזת בידה של אחותה המלטפת את ראשה, ומרחיקה את ידה מהמחט בעוד האחות מתקרבת אליה. רגע לפני הזרקת החיסון, הסרטון נחתך ועובר לחלק בו בנט מודה לנועה, ומכנה אותה "גיבורה גדולה".

מגיש הרדיו בועז כהן, שלו כ-30 אלף עוקבים בטוויטר, פרסם את הסרטון בליווי ציוץ בו האשים כי "נועה... היא קורבן. קטינה המותקפת בעל כורחה, נגד רצונה המפורש... היא נאנסה בידי בעלי סמכות וכוח שכפו עליה חדירה (של זריקה) לגופה". לאחר כמה שעות כהן מחק והעלה ציוץ חלופי ומעודן יותר, אך עם אותו סרטון, שזכה בינתיים לעשרות אלפי צפיות. "עקדת יצחק", הגיב גולש אחד, בעוד אחרים כינו את האירוע "אונס בשידור חי", "אובדן צלם אנוש", "התעללות בחסרת ישע", ועוד.

בגרסה אחרת של הסרטון, שזכתה בינתיים לכאלפיים צפיות, נוספו לתמונה כתוביות המתארות כיצד "כופתים את נועה לכיסא" ו"מדלגים על חלק אילוץ נוסף שבו היא צועקת".

בדקנו.

אירוע החיסון תועד במלואו, כאמור, בתכנית "חדשות הבוקר". לאורך השידור, שארך כשעתיים, חזרו מדי פעם יושבי האולפן להתעניין בשלומם של בנט, נועה ומשפחתה בעודם משוחחים בביתם, עושים את דרכם לקופת החולים, קונים מאפים לפני קבלת החיסון, וכמובן ברגע החיסון עצמו ולאחריו. לאורך המשדר, נועה מתועדת כמה פעמים מספרת על החשש שלה מקבלת החיסון ועל הפחד מהמחט ומהכאב של רגע הזריקה. בשניות שלפני החיסון עצמו, כפי שנראה גם בסרטון שהופץ ברשתות, נועה כאמור נרתעת מהמחט ונצמדת לאחותה שאוחזת בידה ובראשה. ברגע הזריקה, נועה עוצמת עיניים בחוזקה. עם זאת, מיד לאחר מכן, בתשובה לשאלתו של כתב התכנית, נועה אומרת כי החיסון היה "פחות קשה ממה שחשבתי". לאחר כמה שניות היא מוסיפה: "בהתחלה ממש ממש פחדתי ואחרי זה נרגעתי והחזקתי לשרון את היד וזה היה פחות כואב ממה שחשבתי".

דבריה של נועה כאמור לא נראים בקטע שהופץ ברשתות והפך לוויראלי. אך חשוב לציין כי לא מדובר בעריכה מגמתית שביצעו הגולשים. הסרטון שהופץ לקוח מהתכנית "שלוש" המשודרת מדי יום בשעה 15:00 בקשת 12, שם ערכו את אירוע החיסון מאותו הבוקר ושידרו ללא דבריה של נועה לאחריו. עם זאת, מיד לאחר מכן שודר ראיון נוסף עם נועה, שסיפרה בהרחבה על תחושותיה בעת החיסון. כשהיא מחויכת, נועה מעדכנת כי היא מרגישה "קצת יותר טוב ממקודם... כבר חיכיתי להתחסן, פשוט פחדתי". היא מוסיפה כי ביקורו של בנט בביתה היה "נחמד", ומוסרת לילדי ישראל כי "לא צריך לפחד מהחיסון כל כך".