בדרך לאילת או כיעד לסוף שבוע: 5 סיורי קיבוצים מיוחדים בערבה

קיבוצי דרום הערבה מעניינים, מיוחדים, בנויים על מודלים סביבתיים יוצאי דופן ומציעים הרבה פעילויות

נאות סמדר. נווה מדבר אדריכלי, שמזכיר את ארמונות אלף לילה ולילה / צילום: אורלי גנוסר
נאות סמדר. נווה מדבר אדריכלי, שמזכיר את ארמונות אלף לילה ולילה / צילום: אורלי גנוסר

האקולוגי: לוטן

חברי קיבוץ לוטן בחרו לחיות על פי אג'נדה מקיימת ומתוך אחריות סביבתית, וכשעלו לקרקע ב-1983 היו הרבה פחות פתרונות בנושאי קיימות וסביבה, אז הם ניסוי, טעו ולמדו וכך נולד מרכז אקולוגי יצירתי. האקו-כיף שלהם הוא פארק אקולוגי רווי עשייה, שמתפתח כל הזמן והמבקרים מוזמנים לסיור לימודי חווייתי.

במשך כשעה וחצי נחשפנו לשפע פעילויות בתחומי מִחְזוּר, אקולוגיה וקיימות, ונפעמנו מהעושר והיצירתיות. בלב הפארק בולט מתחם פיסולי, תוצאה של מִחְזוּר צמיגים ופלסטיק, שמשמש גן שעשועים. בהיבט הגנני הכרנו מגוון שיטות גידול, למדנו איך מכינים טיט מיוחד שמשמש לחיפוי פסלים, לבני בוץ ועוד (כדאי ללכלך את הידיים!). הכרנו את מתקן הביו גז, ראינו מיכל לגידול תולעים אדומות, למדנו על כדורי זרעים וחצינו את יער המורינגה.

אקו-כיף. פארק אקולוגי בקיבוץ לוטן / צילום: אורלי גנוסר
 אקו-כיף. פארק אקולוגי בקיבוץ לוטן / צילום: אורלי גנוסר

במקום פועל בית תה ופוד טראק שמגישים ארוחות בוקר ומגוון נשנושים בריאים. יש סדנאות של כמה ימים בשורה של תחומים ואפילו אירוח בצימרים אקולוגיים (מדי יום 9:30, בשבת גם 10:30, 30 שקלים, 054-9799030)

https://kibbutzlotan.com/eco-kef-heb/

החקלאי-טכנולוגי: קטורה

את כביש הגישה לקיבוץ מלווים מאות צינורות שנראים כמו מעבדת ענק פתוחה, בגווני ירוק אדום או חום. יובל בן חי שמדריך את הסיור בקיבוץ, מספר שמחקלאות מסורתית עברו לחקלאות הייטק, והקימו חווה מתקדמת לייצור מיקרו-אצות. לא חייבים לזכור את השם אבל להמטוקוקוס פלוביאליס יש ערכים גבוהים במיוחד של נוגדי חמצון, ואחרי הבשלה וייבוש, החומר משמש לקוסמטיקה ולתוספי תזונה.

קטורה הוא קיבוץ רפורמי שוויוני ועדיין שיתופי, והוא התפרסם בזכות "מתושלח", גלעין של תמר מזן מדבר יהודה, בן אלפיים שנה שנמצא במצדה, וכנגד כל הסיכויים נבט וגדל לעץ מפואר. אחריו נבטו גם אדם, יונה חנה ויהודית, והם תקווה להחזיר לחקלאות זן נעלם.

הסיור חולף גם בכפר מנותק מרשת החשמל - שדה סולרי קרקעי עם פטנט ניקוי ייחודי, המספק חשמל לארבעה קיבוצים ולצדו הדגמה של אנרגיות סביבתיות. מתחילים ומסיימים במרכז המבקרים, שם חובה לטעום את עוגת הגבינה המפורסמת של ברברה, או לנסות את BEERצינות - בירה מבוססת תמרים.

בקיבוץ חדרי אירוח במתחם מטופח והסיור לאורחים בחינם. (מדי יום 9:00-10:30, 30 שקלים לאדם 08-6356658, https://keren-kolot.co.il/ )

האמנותי: נאות סמדר 

מרכז האמנויות המרשים של קיבוץ נאות סמדר ניצב כמו היכל מפואר בלבו של גן אקולוגי, והוא אבן שואבת לחובבי אמנות. המבנה הוקם בהדרגה ובעשור האחרון, מאז נפתח הקיבוץ לתיירות, גם אפשר לבקר בו בסיור עצמאי ולקנח ביקב. המרכז הוא נווה מדבר אדריכלי שמזכיר ארמונות אלף לילה ולילה.

במרכזו מגדל צינון פסיבי המבוסס על מים ורוח. בכניסה יש גלריה מרכזית וככל שעולים פוגשים את סדנאות האמנים שעוסקים בזכוכית, קרמיקה, עץ ועוד. בקומה העליונה סרטון ומהגג תצפית מרהיבה אל המרחב.

ביקב פגשנו את שמואל שסיפר שהיין כמו כל החקלאות בקיבוץ, אורגני, כולל סוג מיוחד מוסקט שמש, עינב שכשמו הוא מבשיל בשמש ויוצר יין בטעם דבשי. הרחק מלב הקיבוץ תמצאו מתחם אירוח שמשתבח והולך, ולאחרונה נוספו לו יחידות משפחתיות כך שלאורחי הלינה הסיור ללא תשלום.

בנוסף כדאי לדעת שפונדק נאות סמדר שבצומת כביש 12, מגיש ארוחות חלביות ומציע למכירה את התוצרת האורגנית והמשובחת של הקיבוץ (הסיור עולה 30 שקלים, א'-ה': 10:00-14:30, שישי וערבי חג 09:30-12:30 שבת וחג סגור. 08-376-1006 https://neot-semadar.com/ )

הנוסטלגי: אילות 

הסיור של קיבוץ אילות לוקח את המבקרים לשנותיו הראשונות וזאת באמצעות המבנים ההיסטוריים ששימשו את חדר האוכל הראשון, המטבח המועדון והתקליטייה ואפילו המקלחת הציבורית. עד לפני עשור שימשו הצריפים לצרכים שונים, אך כיוון שנעזבו, רצו לשמר אותם ולכבד את נוכחותם, כמו גם את ותיקי הקיבוץ.

צריפי בראשית התכולים הוסבו לבית קפה לוותיקים (בלבד), לחדר תיעוד ולסדנא רב-דורית לעבודות עץ של רפי סער. כעת אפשר תוך כדי ביקור, לצלול לסיפורי הראשונים, להווי המקומי ולזיכרונות הרבים שהותירו.

רפי סער למשל עסק בחקלאות כמקצוע ובנגרות כתחביב, אך עם השנים הפך  את התחביב לעיסוק, והיום הוא מייצר ערכות של משחקים מעץ ועורך סדנאות ליצירה משותפת של הורים/סבים וילדים/נכדים. מקבלים ערכה, ומרכיבים לפי הוראות. המחיר לערכה 250 שקלים והיא מתאימה למבוגר ולילד שיוצרים ביחד (שימו לב: כדי שתיפתח סדנה כזו נדרשים לפחות חמישה משתתפים, כלומר - רוכשים של ערכות).

בחדר התיעוד יש מסך, צילומים ומגירות שמכל אחת נשלפים פריטים שמספרים סיפור המותאם לקהל. בלי קלישאות זה מאוד מרגש להכיר את האנשים שהיו אמיצים כדי להגיע לסוף המדבר ולהיאחז בקרקע.

בקיבוץ יש גם חדרי אירוח משפחתיים, בימי שישי מתקיים שוק איכרים (בקיץ שוק לילה), חדר האוכל פעיל כולל אוכל מוכן בסופי שבוע. מדי פעם עושים סופי שבוע לחגים ולחופשות נושאיים שסביבם יש פעילויות. למשל אם זה סופש חקלאי, אז יהיה סיור חקלאי או פעילות תואמת. אם זה בנושא צילום יהיו סדנאות צילום וכד'.  (65 שקלים, 052-3920884)

הקולינרי: יוטבתה 

שלא כמו חבריו, בקיבוץ יוטבתה לא עורכים סיורים, אבל ליד הפונדק, תחנת חובה בדרך לאילת, פועל פארק יוטבתה, אטרקציה למשפחות המשלבת פעילות אינטראקטיבית, אתגרית ועוד. הנושא הוא החיים במדבר, ההתיישבות וכמובן הרפת.

הסיור מודרך ונמשך כשעה (א-ה' 10:00-16:00 שבת מ-11:00, 38 שקלים). בסמוך תמצאו מרכז מבקרים עם כל המידע אודות הערבה הדרומית. קבוצות קטנות (מינימום עשרה) שרוצות לסיים עם טעם מתוק, יכולות להזמין סדנת הכנת גלידה, להכיר את אנשי הגלידה, את חומרי הגלם, את אופן ההכנה ואפילו את הטעמים האהובים, כולל גלידה לקינוח (45 שקלים, 054-979-8491).