הדרמה בכלל ביטוח: נדחו הפניות של אקירוב לעצירת הנפקת המניות

חברת הביטוח סירבה לקבל את הצעת אלרוב שבשליטת אקירוב לרכוש את המניות המונפקות, בהיקף של כ-300-500 מיליון שקל, ולהפקידן בידי נאמן • אלרוב פנתה לרשות שוק ההון לקבלת היתר מותנה להגדלת החזקותיה בכלל, אך הסיכוי לקבלו נמוך

אלפרד אקירוב / צילום: יוסי כהן
אלפרד אקירוב / צילום: יוסי כהן

הדרמה סביב הנפקת המניות של כלל ביטוח נמשכה לאחר שחברת הביטוח דחתה הצעות שהעבירה לה בעלת המניות הגדולה בחברה, אלרוב נדל"ן, והיא מתכננת להמשיך בתהליך ההנפקה. 

אלרוב, שבשליטת איש העסקים אלפרד אקירוב, שלחה אתמול (ג') שני מכתבים לכלל, בניהולו של יורם נוה, בבקשה לדחות את ההנפקה המתוכננת. בכלל ביטוח ציינו כי נערך בחברה הליך מובנה וסדור בקשר עם ההנפקה, וכי ההליך הינו לטובת החברה.

אלרוב , המחזיקה ב-15% ממניות כלל ביטוח, פנתה לחברה בעקבות הפרסום בגלובס ביום ג', שלפיו ייתכן כי מאחורי ההנפקה המתוכננת עומדת כוונה לדילול החזקות אלרוב, כחלק מניסיון למנוע ממנה את רכישת השליטה בכלל ביטוח - הליך שנמצא כיום בבחינת הממונה על שוק ההון. בכלל ביטוח הבהירו לאלרוב שלא כך הדבר. "מטרת ההליך אינה לדלל את בעלי המניות ואין בכוונתנו להשהותו", השיבו בכלל למכתביה של אלרוב.

במכתבים אף הציעה אלרוב כי היא תרכוש את כל מניות כלל המוצעות בהנפקה. על פי ההצעה, שדבר קיומה נחשף בניתוח גלובס לפני מספר שבועות, אלרוב תפקיד כל מניה שתרכוש מעבר להחזקתה הנוכחית (ההחזקה המקסימלית שהתיר לה הממונה על שוק ההון) בידיו של נאמן.

אלרוב מחזיקה כאמור ב-15% ממניות כלל, ועל פי הוראות רשות שוק ההון היא אינה יכולה להחזיק בשיעור גבוה מזה ללא קבלת היתר שליטה. לגלובס נודע כי בשל כך, פנתה אלרוב לרשות שוק ההון על מנת לבדוק מתן היתר זמני, שיאפשר לה הגדלת החזקותיה בכלל עוד לפני קבלת אישור להיתר שליטה. עם זאת, ההערכות הן כי אישור כזה לא צפוי להתקבל במסגרת הזמן שהקצתה כלל להנפקה.

בהודעת כלל לבורסה על אודות דחיית בקשותיה של אלרוב, ציינה החברה כי הצעת אלרוב לרכישת המניות ללא הנפקה נבחנה ונדחתה, בשלב זה, והתייחסה גם לנושא הפקדת מניות בידיו של נאמן. "(זאת), בין היתר נוכח אי הוודאות הגלומה בה, אשר לא ברור אם, מתי ובאילו תנאים תתבהר וזאת לרבות נוכח הסוגיות הרגולטוריות והמשפטיות הנלוות לה והנזק שיכול להיגרם לחברה בשל השהיית ההליך בשלב זה בהתאם לבקשת אלרוב", הסבירו בכלל.


רוצה לגייס 300-500 מיליון שקל בהנחה של 7%

כלל ביטוח מבקשת לגייס בהנפקת המניות סכום של 300-500 מיליון שקל, כשהיא מציעה את המניות בהנחה של 7% על מחיר המניה בשוק. בשיחה עם גלובס שנערכה בצמוד לשליחת המכתב הראשון לכלל, אמר אקירוב כי "זו החלטה אידיוטית למכור מניות ביחס של פחות מ-70% מההון. כיום יחס שווי השוק להון של כלל עומד על 74%, והנחה של 7% בהנפקה המתוכננת תפגע עוד במחיר המניה, וכנראה שגם יהיו לכך תגובות", תוך שהוא טוען כי גם בעלי מניות אחרים בחברה לא יאהבו שהחברה שבה הם מחזיקים תוצע למכירה ביחס כזה.

באלרוב, שכדי לא להידלל תידרש להשקיע כ-75 מיליון שקל ברכישת מניות בהנפקה, דרשו מכלל הבהרות כיצד נקבע שיעור ההנחה על מחיר המניה. לטענת אלרוב, אם היא תהיה זו שתרכוש את המניות המוצעות שלא במכרז, העסקה תניב פרמיה לכלל במקום ההנחה כמתוכנן בהנפקה.

עם זאת, גורם המעורה בנתוני העסקה מציין כי אלרוב יכולה להשתתף בהנפקה ולהציע במסגרתה את המחיר הגבוה שהיא מוכנה לשלם, וכך לרכוש את המניות באופן שקוף. לדברי אותו גורם, פרמיה של 2% שמציעה אלרוב לשלם תיתן בידיה סיכוי לרכוש את שיעור המניות המבוקש על ידיה, ובכל מקרה מדובר בפרמיה נמוכה יותר מאשר היא תשלם אם תקבל את אישור השליטה בכלל, ולאחר מכן תחל לאסוף מניות, כיוון שאז מדובר יהיה בתשלום פרמיית שליטה, שהינה גבוהה יותר.


התנגדות להנפקה מצד בעל מניות נוסף

בדיווח שלה לבורסה על אודות ההנפקה המתוכננת התייחסה כלל גם לפנייה מבעל מניות נוסף בחברה, דורון ויסברוד, אשר ביקש אף הוא להימנע מביצוע הנפקת המניות, בטענה שמטרתה היא להקשות על אלרוב להגיע לשליטה בחברה.

"אבקש כי הנפקת המניות בעיתוי זה תישקל תחילה על ידי ועדה בלתי תלויה שבראשה יעמוד שופט בדימוס וכי במסגרת זו ייבחנו הצורך בהנפקה, הצורך במתן הנחה כמתואר לעיל, עלות הגיוס, מטרות הכספים שיגויסו והשפעת פעולה מעין זו על שווי החברה", הוסבר במכתב שנשלח על ידי עו"ד ליאור להב, המייצג את בעל המניות.

להב אף הגיש לפני מספר שבועות תביעה ייצוגית נגד כלל בשם עמיתים של החברה, בטענה שהנהלת כלל ביטוח העדיפה למכור אשתקד מניות אלרוב שהחזיקה לידי חברת הנדל"ן ישראל קנדה, במחיר מופחת לעומת זה שהציעה אלרוב עבור אותן מניות. אקירוב עצמו התייחס לכך, וציין כי הצעתו הייתה גבוהה ב-33% מהמחיר שבו מכרה כלל את מניות המיעוט שלה באלרוב.