הבית של כל העובדים? ההסתדרות זנחה לחלוטין את עובדי הקבלן

המצב במשק משקף ניצול לרעה של עובדים מוחלשים שמספרם זינק בשנה האחרונה בשל מגפת הקורונה ומצטרף לסדרת עיוותים בשוק העבודה בישראל • לרשותם לא עומדת הגנה של איגוד מקצועי ולא של הממשלה, ואף חוקי העבודה אינם מגנים עליהם בפועל • עובדי הקבלן מפרישים חלק משכרם להסתדרות ולא מקבלים תמורה

ארנון בר-דוד, יו''ר ההסתדרות / צילום: דוברות ההסתדרות
ארנון בר-דוד, יו''ר ההסתדרות / צילום: דוברות ההסתדרות

"בחודשים האחרונים, אנו אזרחי מדינת ישראל, נמצאים בעיצומו של משבר חסר תקדים המשפיע על כל תחומי החיים ונוגע בכל שכבות האוכלוסייה. יחד עם אתגר הבריאותי שמציב בפנינו וירוס הקורונה מתמודד כל בית בישראל עם סוגיות מורכבות הנוגעת לפרנסה. מסיבה זאת, חשוב לדעת שההסתדרות היא הבית של העובדים ועובדות", כך מפרסמת את עצמה לאחרונה ההסתדרות.

התקציב של ההסתדרות החדשה הינו כ-650 מיליון שקל. יותר מחצי מיליארד שקל מגיע מדמי חבר (0.9% מהשכר החודשי), שאותם משלמים כ-535 אלף חברי הארגון, ודמי טיפול ארגוני (0.75% מהשכר), שאותם משלמים כ-300 אלף עובדי קבלן שאינם חברי ההסתדרות. נשאלת השאלה מה עשתה ועושה ההסתדרות בראשות ארנון בן דוד למען עובדי קבלן שמשלמים להסתדרות כל שנה כ-150 מיליון שקל?

החוק להעלאת שכר ושיפור תנאי העבודה של עובדי הקבלן בענפי השמירה והניקיון נחתם בשנת 2013 אבל אחרי כמה שנים התחילה הידרדרות במצבם, על כך, נכתב גם בדוחות החשב הכללי במשרד האוצר. ומה עשתה ההסתדרות? כשהמאבטחים הפגינו והכריזו שביתה, ההסתדרות הייתה נגדם.

ההסתדרות שותקת

עם בחירתו של ארנון בר-דוד ליו"ר ההסתדרות, עובדי הקבלן הרגישו שהציפיות שלהם מתחילות להתגשם. ב-21.3.2021 חתם בר-דוד בשם ההסתדרות עם מעסיקים הסכם קיבוצי לגבי העלאת שכרם של מאבטחים. ב-3 לאוגוסט נחתם הסכם קיבוצי דומה לגבי מטפלות סיעודיות. וב-17 לנובמבר לגבי עובדי ניקיון. מאז עברו הרבה חודשים ועדיין אף הסכם קיבוצי לא נכנס לתוקף כי שר האוצר אביגדור ליברמן מסרב לאשר אותם - וההסתדרות? שותקת ולא מכריזה סכסוך עבודה. לפני חודש כתב לי יוסי ברבי, אחראי על עובדי הקבלן בהסתדרות, "יש לנו פגישה מכרעת עם מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב במידה ולא נקבל צווי הרחבה. הסיכויים גדלים להכרזת שביתה כללית במשק". במשרד האוצר לא מצאו סיבה להעלות את השכר לעובדי קבלן ובהסתדרות שכחו את ההבטחות שלהם.

המצב במשק הישראלי משקף ניצול לרעה של עובדים מוחלשים שמספרם זינק בשנה האחרונה בשל מגפת הקורונה ומצטרף לסדרת עיוותים בשוק העבודה בישראל. לרשותם לא עומדת הגנה של איגוד מקצועי ולא של הממשלה, ואף חוקי העבודה אינם מגנים עליהם בפועל. עובדי קבלן מחויבים לשלם לפי החוק דמי טיפול ארגוני ותמורתם הם לא מקבלים כלום. בהסתדרות מתגאים בהעלאת שכר המינימום במשק בחודש אפריל ב-54 אגורות לשעה, אבל זה הרבה פחות ממה שעובדי קבלן היו אמורים לקבל לפי הסכם קיבוצי. בחודש מאי יהיו בחירות למוסדות ההסתדרות וכרגיל עובדי קבלן יישארו יתומים.

הכותב הוא יו"ר מטה למען עובדי קבלן