החלטה דרמטית לעובדי מדינה: הקלטת שיחה ללא הסכמה מהווה עבירה

נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ קובע כי אסור לעובד מדינה להקליט שיחות עם עובדים אחרים או עם המעסיק ללא הסכמתם • חוקר בתחום הפרטיות: "ההנחיה תקשה על מוטרדים מינית ועל חושפי שחיתויות"

נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ / צילום: חיים צח, לע''מ
נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ / צילום: חיים צח, לע''מ

הנחיה חדשה של נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, קובעת איסור על עובד מדינה להקליט עובדים אחרים או את מעסיקו, למעט במקרים חריגים. איסור זה יעוגן בכללי התקשי"ר, והפרתו תהווה עבירת משמעת.

על-פי הנציב הרשקוביץ, "בשנים האחרונות הולכת ומתפשטת תופעה בשירות המדינה, בה עובד מקליט עובד אחר כאשר הוא צד לשיחה. תופעה זו יוצרת מצב בו עובדים לא יכולים לדבר באופן חופשי ופתוח במקום העבודה, ובתוך כך גורמת לחוסר אמון בין העובדים, פוגעת במרקם יחסי העבודה ועלולה אף לפגום במערך התקין של שירות המדינה".

על-פי הוראת התקשי"ר החדשה, "עובד מדינה לא יקליט עובד מדינה אחר, בין אם נתקיימו ביניהם יחסי כפיפות ובין אם לאו, אלא בהסכמת העובד המוקלט לכך".

לחלופין יתאפשר לעובד המדינה להקליט ללא הסכמה, "אם לעובד המקליט היה בסיס סביר להניח כי ההקלטה מוצדקת, משום שמתקיימת לפחות אחת מהנסיבות הרלוונטיות להלן: לצורך חשיפת התנהגות פוגענית ביחסי עבודה; לצורך חשיפת עבירות או פגיעה בטוהר המידות".

התקשי"ר קובע כי "הפרת הוראות פרק משנה זה, בעניין איסור הקלטה בשירות המדינה, מהווה עבירת משמעת לפי חוק שירות המדינה". 

"השינוי יקשה על מוטרדים מינית ועל חושפי שחיתויות"

"התיקון לתקשי"ר מחזק את המעסיקים החזקים על חשבון העובדים והעובדות החלשים והמוחלשים, והוא מצער מאוד", אומר פרופ' מיכאל בירנהק מהפקולטה למשפטים, חוקר בתחום הפרטיות. "השינוי הזה יקשה על עובדות שמוטרדות מינית להשיג ראיות, או על חושפי שחיתויות לחשוף עבירות לכאורה, למשל של ראשי ממשלה.

"אומנם, ההנחיה החדשה קובעת חריגים למצבים האלה, אבל הם בחזקת חריגים. מעסיקים צוידו כעת בעוד כלי לאיים בו על עובדים, להפחידם ולהרתיע אותם. אין פה הגנה על פרטיות - אלא עוד כוח למעסיקים בשירות המדינה".