השילוש הקדוש של האונליין: הישראלים רוכשים הכי הרבה בעלי אקספרס, וולט ושופרסל

סיום עונת המבצעים הגדולים הוביל לצניחה במכירות דצמבר ולירידה של עשרות אחוזים במספר ההזמנות ברוב אתרי המסחר המקוון • איזה גיפט קארד הכי פופולרי, ואיזו רשת גדולה מוכרת גם מוצרי סקס באתר שלה? • הדירוג החודשי של אתרי האונליין המצליחים ביותר בישראל

 

שליח של וולט / צילום: Shutterstock, Karolis Kavolelis
שליח של וולט / צילום: Shutterstock, Karolis Kavolelis

אחרי השיאים של נובמבר בקניות האונליין, בעקבות מבצעי בלאק פריידי, סייבר מאנדיי ודומיהם, חודש דצמבר משקף צניחה במכירות. לפי נתוני שופ אנליטיקס, המנטרת מידע על הזמנות ישראלים באונליין החודש שחלף מתאפיין בירידה של עשרות אחוזים במספר ההזמנות ברוב האתרים.

נתוני שופ אנליטיקס מוצגים לפי חלוקה של בתי העסק לשלוש קטגוריות: רכישות באתרי אונליין מובהקים, כלומר של עסקים שלא פועלים גם בזירה הפיזית, רכישה באתרי אונליין של רשתות מענפים שונים הפועלות גם עם חנויות פיזיות, והזמנות מקוונות מתחום האוכל.

 
  

החוזקה של טרמינל X

מבין אתרי האונליין המובהקים בולטת השליטה של עלי אקספרס הסיני, שממנו בוצעו 77% מההזמנות בקטגוריה (לעומת 65% בנובמבר). לפי נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס, תמהיל הקונים באתר הפופולרי כולל גם משווקים ומוכרים בחנויות שמזמינים מלאים, למשל בתחום האביזרים לסלולר, מכאן שחלק מההזמנות באתר חוצות את רף הפטור ממע"מ, כלומר יותר מ-75 דולר.

בפער גדול, האתר השני שממנו בוצעו הזמנות בדצמבר הוא של אמזון ארה"ב (com), ואחריו האתר הסיני שחביב בעיקר על נערות, SHEIN, המכונה העלי אקספרס של תחום האופנה - עם 4% מהקניות בסגמנט. האתר הבריטי נקסט, שעדכן לאחרונה על התייקרות מחירים, ממוקם רביעי עם 3% מהקניות.

האתר הישראלי שהתברג במקום הגבוה ביותר הוא טרמינל X מבית פוקס, והוא במקום החמישי ברשימה עם 2% מההזמנות. זהו גם אתר האופנה הישראלי החזק ביותר החודש. "טרמינל X חריג בנוף עם היקפי מכירות בתחום שבו שולטים בעיקר אתרים בינלאומיים, גם בזכות יתרון המשלוח המהיר", מציין יעקובי.

היקף המכירות של אתר האופנה הבריטי אסוס ושל האתר האמריקאי Iherb המשווק תוספי תזונה, מוצרי מזון וטיפוח עמד על 3% בכל אחד. שלושת האתרים שסוגרים את הרשימה הם פלטפורמת המכירות של איביי (2%), Groo ו-Buyme. לפי נתוני שופ אנליטיקס, בין המוצרים הבולטים שנרכשו ב-Buyme נמנים גיפט קארד לרשת שילב, גיפט קארד למסעדות ולרשת הגלידות גולדה.

מאמינים בזארה ישראל

מבין האתרים שפועלים גם בזירה הפיזית בלט אתר שופרסל, ובשיעור גבוה יותר מהחודש שעבר (44% לעומת 27%). שופרסל, רשת הקמעונאות הגדולה בארץ, מדווחת כי שיעור מכירותיה באונליין עומד על כחמישית ממכירות הרשת - הרבה יותר מאשר ברשתות המתחרות. נציין כי השבוע עדכנה הרשת על הרחבת מגוון מוצרי התינוקות במותג הפרטי שלה.

שנייה ברשימה היא סופר-פארם, עם 15% מהמכירות בקטגוריה. רשת הפארם ממשיכה לטפח את היותה פלטפורמת מכירות מקוונת למוצרים שלא נמכרים בסניפים. בין היתר ניתן למצוא שם מוצרי ספורט, ציוד קמפינג ואפילו צעצועי סקס.

אתר זארה מקדים אתרי סופרמרקט אחרים, ואת מתחריו מתחום האופנה, והוא השלישי בקטגוריה עם 10% מהקניות. מחירי זארה ישראל לא אחת עולים לכותרות בהיותם גבוהים בעשרות אחוזים מאותם פריטים שנמכרים באתרי זארה של מדינות אחרות. אין פלא שטרנד צומח הוא לרכוש מאתר זארה הטורקי, ושילוח לישראל דרך כתובת מקומית בטורקיה. ועדיין, האתר הישראלי של החברה הספרדית מככב במקום מכובד.

הרביעי ברשימה הוא אתר הקניות של רמי לוי עם 9% מהקניות בקטגוריה, ואחריו עם 7% אתר KSP - שמיצב את עצמו כמרקט פלייס לא רק למוצרי חשמל ואלקטרוניקה אלא גם פארם, צעצועים, מוצרים לגינה ולבית ועוד.

אתר ישראלי נוסף שזוכה לחיבת הגולשים הוא של רשת דלתא, ש-5% מהמכירות בקטגוריה נעשו דרכו. במרץ הקרוב תשיק דלתא רשת בגדי ספורט בשם Panta rei (הכול בזרימה) שתכלול שבע חנויות ואתר אונליין ייעודי - שמעניין יהיה לראות כיצד ישתלב בדירוג. חנות ראשונה תיפתח בקניון עזריאלי תל אביב.

3% מהקניות בקטגוריה בוצעו באתר Ace. יעקובי מציין כי הרשת דוחפת את פעילות האונליין שלה כך שלעומת הום סנטר, המתחרה העיקרית שלה בעולמות הפיזיים, "ניכרת העליונות שלה בתחום".

אתר אופנה נוסף שהתברג בעשירייה הראשונה שייך לקסטרו, עם 3% מהיקף הקניות. במקום התשיעי נמצא אתר סטימצקי, שלפי יעקובי התברג בעשירייה הודות ל"מבצעי כסאח" ולאור מכירות של מוצרים שהם מחוץ לעולמות הספרים, כמו סירים של סולתם ונעלי ספורט. את העשירייה סוגר אתר האונליין של הרשת מחסני השוק.

משקיעים בהמבורגר ופיצה

בתחום האוכל, וולט שומרת על יתרון ביחס למתחרים. שיעור ההזמנות בתחום האוכל מהאפליקציה והאתר עמד על 51% - הרבה יותר מהמתחרה תן ביס, שדרכה נרשמו 17% מהזמנות האוכל.

רשת המזון המהיר החזקה ביותר היא מקדונלד'ס, עם 14% מכלל הזמנות האוכל, כאשר חלק מההזמנות הן לאיסוף עצמי אבל רובן עבור משלוחים. יצוין כי חלק מההזמנות שנעשות באפליקציות המשלוחים הן גם עבור מזון שמשונע ממקדונלד'ס. מקומות 4 ו-5 שייכים לגזרת הפיצות: 11% מהזמנות האוכל של חודש דצמבר נעשו בדומינוס פיצה, ו-7% בפיצה האט.

כך נאספו הנתונים

חברת שופ אנליטיקס, בראשות נתי יעקובי, היא חברת מחקר טכנולוגי המפעילה ומתחזקת פאנל המונה 2,500 צרכנים בני 15 ומעלה הרוכשים בדיגיטל. הצרכנים נחלקים ביחס שווה בין נשים וגברים, ומייצגים שכבות גיל, קבוצות אוכלוסייה ופריסה גיאוגרפית על פי אזורי מגורים משתנים. החברים במאגר מאפשרים לחברת שופ
אנליטיקס גישה לתיבת המייל שלהם לטובת ניתוח הזמנות האונליין שהם מבצעים, כך שכאשר מתקבל אישור להזמנה או חשבונית קנייה, החברה מקבלת את המידע במקביל - לרבות תוכן ההזמנה וסכום הרכישה. צרכני המאגר מתוגמלים על כך. באופן הזה החברה מנטרת את הזמנות הישראלים באונליין, הן מאתרים מקומיים והן מאתרים בינלאומיים