טלוויזיה | בלעדי

לקראת מפץ בשוק הטלוויזיה? זו הייתה ההצעה הדרמטית של סלקום לפרטנר

לגלובס נודע כי לפני כמה חודשים הציעה סלקום לפרטנר למזג את פעילות הטלוויזיה, על רקע התחזקות שירותי הסטרימינג והפסדי החברות • המגעים לא התקדמו בזמנו, אך הם צפויים להתחדש עם חילופי הבעלות בפרטנר • לפי הערכות, רשות התחרות תתקשה לבלום מהלך כזה, מאחר שמדובר בשחקניות קטנות יחסית

אסנת רונן, יו''ר דירקטוריון פרטנר דורון כהן, יו''ר דירקטוריון סלקום / צילום: אסנת רום, כדיה לוי
אסנת רונן, יו''ר דירקטוריון פרטנר דורון כהן, יו''ר דירקטוריון סלקום / צילום: אסנת רום, כדיה לוי

האם סלקום ופרטנר יאחדו כוחות בשוק הטלוויזיה? סלקום פנתה לפני מספר חודשים לפרטנר והציעה לה למזג את פעילות הטלוויזיה בין החברות - כך נודע לגלובס. בזמנו המגעים לא התקדמו, אך כעת, עם חילופי הבעלות הצפויים בפרטנר, המשא-ומתן צפוי להתחדש, וקיימת היתכנות גבוהה לשיתוף-פעולה בין החברות בתחום הטלוויזיה.

דירקטוריון סלקום מוטרד מפעילות הטלוויזיה ההפסדית כבר תקופה, ויש קולות הקוראים למצוא מתווה למיזוג הפעילות עם חברה קיימת, לרכש משותף של תוכן או לצמצם את פעילות הטלוויזיה למינימום כדי להקטין הפסדים. ההצעה נשלחה לפרטנר מתוך ההנחה שגם אצל המתחרה פעילות הטלוויזיה הפסדית, ושתי החברות יכולות להרוויח רק אם ישתפו פעולה ביניהן.

אבל הרקע למהלך הוא לא רק ההכנסות. שתי התפתחויות חדשות ב-2022 מאיימות על השחקניות המסורתיות: הכניסה של שחקניות בינלאומיות כמו דיסני פלוס ו-HBO Max לשוק הישראלי; וחברת הסטרימינג החדשה של קשת ו-RGE, שאמורה להיכנס לענף ברבעון השלישי של השנה.

המגמה העולמית והצרכן הישראלי בכיוונים הפוכים

הבעיה המרכזית של סלקום היא שכרגע - והדגש הוא על העת הזאת - קשה מאוד למכור חבילות אינטרנט המבוססות על סיבים אופטיים, בלי טלוויזיה. הציבור הישראלי עדיין מחפש לרכוש חבילה של שירותים בידיעה שהוא נהנה ממחיר זול יותר לעומת רכישה של כל מוצר בנפרד.

מנגד, המגמה העולמית שהולכת ומתגברת היא הפוכה - יותר ויותר צרכנים בעולם מעדיפים לצרוך תשתית אינטרנט בנפרד מהתוכן, וההערכות הן שבקרוב גם הצרכנים הישראלים יצטרפו למגמה. בנוסף, התחרות בתחום הטלוויזיה הפכה את המחירים ללא רווחיים.

בסלקום המצב יותר חמור מאשר בפרטנר, שהמודל העסקי שלה תואם את המגמה העולמית. סלקום משלמת עשרות מיליוני שקלים בשנה עבור בהוצאות תוכן, והיא כפופה להסכמי תוכן לפחות עד סוף 2022. החברה נקטה שורה של פעילויות לקיצוץ בעלויות, אבל עדיין דוחה את הקולות שקוראים לצמצם את פעילות הטלוויזיה, בטענה כי השוק הופך לשוק של ענקים בינלאומיים בלבד.

לדברי הקולות בדריקטוריון, כרגע, הציבור הישראלי עדיין מחפש חבילות מתוך הרגל, אבל השוק ישתנה בקרוב, והישראלים יצטרפו למגמה העולמית שמעדיפה לרכוש את האינטרנט ואת התוכן בנפרד. בינתיים, הטענות הללו נדחו, מתוך חשש שהשינוי עוד רחוק וסלקום תתקשה במכירת חבילות אינטרנט.

 

המשימה של דניאל ספיר, המנכ"ל הנכנס של סלקום, תהיה לנסות לארגן מחדש את כל הפעילות הנייחת ובכללה פעילות הטלוויזיה. יש הטוענים בענף התקשורת כי החברות הסלולריות צריכות לחזור ולהיות חברות סלולר נטו ולהיפטר מכל יתר הפעילויות הנייחות, מתוך הנחה שהן הפסדיות וחוסמות את החברות מלקדם את עסקי הסלולר שלהן ובעיקר את הדור החמישי.

הנתונים של הרבעונים האחרונים מראים שגם בפרטנר וגם בסלקום הצמיחה במנויים הואטה מאוד, ופעילות הטלוויזיה מוטה למבצעים שרק שוחקים את המחירים.

סלקום פנתה לפרטנר בניסיון למצוא פתרון של מיזוג או רכש משותף של תוכן. בפרטנר לא שללו את האפשרות לעסקה, אבל סברו כי אם משלימים את המהלך, הוא צריך להיות יותר רחב ולכלול רכישה של פעילות הסיבים והטלוויזיה ביחד. בפרטנר הגיעו למסקנה שלרכוש את הטלוויזיה של סלקום בלבד זה לא אטרקטיבי מספיק בגלל הצורך בהחלפת ממירים ל-250 אלף לקוחות הטלוויזיה של סלקום.

הסטרימינג מארגן מחדש את שוק הטלוויזיה

נושא הרכש המשותף של תוכן כבר היה על השולחן מספר פעמים במסגרת משאים-ומתנים בין הוט ל-yes (שכל אחת בנפרד מחזיקה בנתח שוק בתחום הטלוויזיה של יותר לקוחות מסלקום ופרטנר יחד). המטרה של המגעים אז הייתה להוזיל את עלויות התוכן בעקבות שינוי מודל הצריכה שמביאות חברות הסטרימינג הבינלאומיות כמו נטפליקס, דיסני פלוס, אמזון פריים וכו'.

המגעים בין פרטנר לסלקום לא התקדמו בחודשים האחרונים, אבל על-פי ההערכות, דווקא חילופי הבעלות הצפויים בפרטנר, במסגרת הכניסה של קבוצת רודב-גבאי כבעלת השליטה, והעובדה שפרטנר הצטרפה לאחרונה כלקוחה של חברת IBC ותרכוש ממנה סיבים, עשויה להאיץ שיתוף-פעולה כזה או אחר בין החברות ואף עם שחקנים נוספים.

רשות התחרות תתקשה לבלום את המהלך

אם תבשיל, האפשרות למזג בין הפעילויות של סלקום ופרטנר תידרש לבחינה של רשות התחרות, אבל ההערכה היא שהרשות תתקשה למנוע את המהלך. פרטנר וסלקום הן מחוללות תחרות בשוק הטלוויזיה, אבל שתיהן שחקניות קטנות שביחד יש להן כ-500 אלף לקוחות, מספר דומה ללקוחות yes לבדה.

עניין נוסף שצפוי להשפיע על ההחלטה הוא המגבלות החלות על השחקניות המסורתיות בענף לא חלות על שחקניות סטרימינג בינלאומיות כמו נטפליקס (עם מעל מיליון לקוחות בישראל); והכניסה של השחקנים החדשים, בין אם הבינלאומיים ובין אם המקומיים דוגמת חברת הסטרימינג של קשת ו-RGE.