האם כדאי לדחות את מועד משיכת הפנסיה?

לפי המשרד לשוויון חברתי, דחיית משיכת הכספים מגדילה את הקצבה ב־25% • עם זאת, המהלך עלול לגרום לאובדן של קצבאות בגובה אלפי שקלים

דחיית הפרישה לפנסיה / עיצוב: אפרת לוי
דחיית הפרישה לפנסיה / עיצוב: אפרת לוי

לאחרונה פרסם המשרד לשוויון חברתי מחקר של אוניברסיטת בן גוריון, לפיו דחיית הפרישה בשלוש שנים, מגדילה את הקצבה החודשית ב-25%. לפי תוצאות המחקר, פנסיה שמגיעה לגובה של 4,000 שקלים בחודש הופכת לפנסיה של 5,000 שקלים. עוד עולה מהמחקר שפרישה מוקדמת, מפחיתה את הפנסיה בכמעט 20%.

בסקר שנערך במסגרת המחקר, עלה כי 40% מהנשאלים מעדיפים לדחות את הפרישה, ולהגדיל את הקצבה. הדבר המעניין הוא שבקרב אנשי המקצוע, ההמלצה הרווחת היא ההפוכה: אם אתם יכולים להרשות לעצמכם, קחו את הקצבה כמה שיותר מוקדם. מדוע? ישנה נקודה מרכזית שהמחקר לא דן בה - הקצבאות. מי שבוחר לדחות את משיכת הפנסיה - בפועל מפסיד אותן.

לדוגמה, אם לא דחיתי פנסיה של 4,000 שקל בחודש במשך שלוש שנים, אז למעשה ויתרתי על קצבאות בגובה 144 אלף שקלים. רק אחרי 144 חודשים שבהם אקבל קצבה של 5,000 שקלים, זה למעשה ישתלם לי. האם אחיה 144 חודשים? איש לא יודע.
לכן, בפרקטיקה, אם קצבה של 4,000 שקלים בחודש מספיקה לצרכים שלי (למשל, אם יש לי הכנסות ממקורות נוספים), ההמלצה הרווחת היא למשוך וכך לקבל את הקצבאות.
ככל הנראה, אפשר להסיק מהמחקר ש-40% מהישראלים מגיעים לפרישה עם קצבה שפשוט לא מספיקה להם.