ארה"ב מכינה סנקציות נגד סוכנים פרו־רוסיים בזמן שבלינקן מתכונן לפגישות עם מנהיגי אוקראינה ורוסיה

הסנקציות התלויות באוויר אמורות להקפיא את נכסיהם של לפחות ארבעה אנשים; ההכרזה עליהן עלולה להגיע כבר השבוע

ולדימיר פוטין. יפלוש לאוקראינה?/ צילום: Reuters, Sergei Karpukhin
ולדימיר פוטין. יפלוש לאוקראינה?/ צילום: Reuters, Sergei Karpukhin

ארה"ב מכינה סנקציות כלכליות נגד סוכנים פרו־רוסיים באוקראינה, בזמן שמזכיר מחלקת המדינה נוסע לאירופה להיפגש עם הנהגת אוקראינה ועם מקבילו הרוסי, כחלק מתצוגה של דיפלומטיה ולחצים שוושינגטון מקווה שתרפה את ידי רוסיה מפלישה לשכנתה - כך אמרו פקידים בכירים בארה"ב.

כשהלחץ גובר על ארה"ב ועל בני־בריתה באירופה לנקוט פעולה מהירה להרתעת הרוסים מהסלמה, הפעולה החדשה להטיל סנקציות דווקא נגד אנשים פרטיים באוקראינה ולא נגד הממשלה הרוסית מדגישה עד כמה הממשל האמריקאי מעוניין למצות את הנתיב הדיפלומטי עם מוסקבה, כך אמרו פקידים בכירים. ארה"ב ובנות־בריתה מקוות לפריצת דרך דיפלומטית, לאחר שארבעה סבבי שיחות בשבוע שעבר לא הצליחו לצמצם את הפער בין מוסקבה ומדינות מערביות.

ההכרזה על סנקציות שיקפיאו את נכסיהם של לפחות ארבעה אנשים הפועלים בשם רוסיה עלולה להגיע כבר ביום חמישי. אם יוכרזו, יהיו הסנקציות האלה חוליה אחרונה בשרשרת פעולות שננקטו במסגרת צו נשיאותי מאפריל שנועד להעניש אנשים הקשורים לתוקפנות של רוסיה במדיניות החוץ שלה.

מחלקת המדינה ומשרד האוצר האמריקאי סירבו להגיב. 

לייצר תקדים לפלישה

"עשינו כל מאמץ לחשוף מאמצים של הקרמלין לזרות מידע שגוי ולחתור תחת ניסיון הערעור שרוסיה מבצעת באוקראינה", אמר פקיד בכיר אמריקאי. "רוסיה מניחה את היסודות לכך שתהיה לה אפשרות לייצר תקדים לפלישה, כולל דרך פעולות חבלה ודיסאינפורמציה ומבצעים להגברת ההשפעה שלה".

רייצ'ל זימבה, עמיתה בכיר במרכז לביטחון אמריקאי חדש, אמרה כי הצעד הוא דרך "להצביע על החששות מהיעדר התקדמות בדיפלומטיה, ובה־בעת ניסיון לשמור על גישה אחודה".

"הממשל האמריקאי מבקש להכניס את החוט לקוף המחט על־ידי מיקוד הסנקציות על כמה פקידים פרו־רוסיים הנמצאים באוקראינה, ובאותה עת לשמור על אחידות לגבי חבילת סנקציות נרחבת יותר, אם כי היא מצטמצמת בימים אלה", אמרה.

בכירים אמריקאים לא נקבו בשם האנשים נגדם יהיו מכוונות הסנקציות. מאז 2014, מוסקבה התסיסה סכסוך במזרח המדינה על־ידי תמיכה בבדלנים פרו־רוסיים שם, והסתמכה במידה גדולה על אזרחים אוקראינים דוברי רוסית שפעלו באלימות נגד כוחות הממשלה מקייב. אוקראינה גם האשימה את הקרמלין שלא להשתמש ברשת הסוכנים שלו באוקראינה להתססת סכסוך והפרעה לסדר הקיים.

בחודשים האחרונים שלחה מוסקבה ויתר מ־100 אלף חיילים לאזורי הגבול והזינה חששות שהיא מתכננת לפלוש לשכנתה או לייצר משבר על־מנת לסחוט מהמערב ויתורים ביטחוניים. רוסיה גם מזיזה טנקים, נגמ"שים, משגרי רקטות וציוד צבאי אחר מערבה מהבסיסים שלהם במזרח הרחוק, כך אמרו פקידים אמריקאים ודיווחים ברשתות החברתיות.

ארה"ב לחצה על רוסיה לסגת מההסלמה במצב על־ידי הסגת כוחותיה מאזור הגבול. רוסיה אמרה כי יש לה הזכות להעביר כוחות בשטח שלה, והכחישה כל כוונה לפלוש לאוקראינה, אבל היא דורשת וויתורים ביטחוניים מנאט"ו שבפועל מגיעים לכדי שכתוב של מערכת הביטחון שנבנתה באירופה לאחר מלחמת העולם השנייה. 

בלינקן בסבב פגישות

ביום רביעי, מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן ייפגש עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ועם שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה בקייב, בפגישה שתדגיש את המחויבות האמריקאית לריבונות האוקראינית. בלינקן גם ישוחח עם דיפלומטים אמריקאים ועם משפחותיהם על תוכניות המגירה של מחלקת המדינה, במקרה שרוסיה "תחליט להסלים עוד", כך אמר פקיד בכיר במחלקת המדינה. מצב הביטחון באוקראינה מידרדר במהירות, אמר הפקיד הבכיר, והוסיף כי ארה"ב הוציאה לאמריקאים אזהרת מסע על המדינה הזו.

יום אחר־כך ייסע בלינקן לברלין וייפגש עם שרת החוץ החדשה שם, אנלינה ברבוק, על־מנת לדון בהכנות של חברי ברית נאט"ו להטיל "עלויות כלכליות גדולות והשלכות עצומות" על רוסיה במקרה שתפלוש לאוקראינה. ארה"ב שוקלת מערכת של סנקציות כלכליות ממונפות ומגבלות יצוא, אבל כנראה תימנע מהסנקציות הקשות ביותר בתחומי האנרגיה ובתחומים פיננסיים, כך אמרו פקידים אמריקאים.

על אף הבטחות חוזרות ונשנות מצד ארה"ב ובנות־בריתה באירופה על כך שגורלה של אוקראינה לא יידון מבלי שלקייב יהיה מושב ליד השולחן, הנשיא זלנסקי נדחק לשוליים בסבב השיחות האחרון. מתוך ארבעה סבבי שיחות בשבוע שעבר, היו פקידים אוקראינים נוכחים רק ביום חמישי, בארגון הביטחון ושיתוף־הפעולה באירופה. יועצים היום ובעבר לזלנסקי אומרים כי מוסקבה לא מוכנה לקיים דיונים עם הנשיא האוקראיני, מפני שהוא מסרב לקבל את דרישות מוסקבה כמחיר שיש לשלם עבור שלום.

הביקור של בלינקן בקייב מתקיים לאחר שביקרו שם שרת החוץ הגרמנייה ברבוק ושרת החוץ הקנדית מלאני ז'ולי. מוקדם יותר השבוע, קבוצה של סנאטורים אמריקאים פגשו את זלנסקי ופקידים אוקראינים בכירים אחרים בקייב. המשלחת, בהובלת הסנאטור רוב פורטמן (רפובליקאי מאוהיו), דנה בסיוע ההגנה שארה"ב מעניקה לאוקראינה, ובנושאים נוספים.

בלינקן שוחח ביום שלישי עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, והשניים צפויים להיפגש ביום שישי בג'נבה. פקיד אמריקאי בכיר אמר כי הפגישה מראה שעוד נותרה תקווה להגיע לפתרון דיפלומטי לגבי הסכסוך באוקראינה.

ביום שלישי הבית הלבן אפיין את מצב הביטחון המסלים בגבול אוקראינה כ"מסוכן מאוד".

"אנחנו נמצאים כעת בשלב בו רוסיה יכולה בכל רגע נתון לפתוח במתקפה על אוקראינה", אמרה דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי. היא הוסיפה כי כל האפשרויות נמצאות על השולחן, והזהירה מ"השלכות חמורות" במקרה שרוסיה תפלוש לאוקראינה.

פקיד בכיר בממשל גם ביטא חשש ביום שלישי מהתרגיל הצבאי שהרוסים ערכו בבלארוס לאחרונה, והזהיר כי התמרונים עלולים להיות כיסוי לפעולות צבאיות המכוונות נגד אוקראינה.

לברוב אמר ביום שלישי כי הוא מצפה לתגובה לדרישות שהוצגו בשנה שעברה לארה"ב ולנאט"ו, שמבקשות ערובות חוקיות להבטיח את ביטחונה של רוסיה, כך נמסר ממשרד החוץ הרוסי לאחר השיחה של לברוב עם בלינקן.

"אנו מאשרים שוושינגטון תספק הערות ספציפיות, על כל סעיף וסעיף במסמכים המדוברים, מהר ככל האפשר ובכתב", נכתב בהצהרה האמריקאית.

רוסיה רוצה שנאט"ו תודיע מראש שלא תתפשט לאוקראינה ולמדינות אחרות שהיו בעבר חלק מברית-המועצות, וכן שהברית תגביל שליחה של חיילים למדינות החברות בה הנמצאות במזרח אירופה.

ממשל ביידן פסל מעורבות אמריקאית ישירה בתוך אוקראינה, אבל בלינקן מבקש לקבל תמיכה אירופאת בחבילת סנקציות משמעותית שייושמו במקרה שהרוסים יפלשו. למדינות אירופיות יש קשרי מסחר וכלכלה גדולים יותר עם מוסקבה לעומת ארה"ב, ולכן הן יסבלו מנזק משני רב יותר מכל סנקציות שיוטלו, והדבר פוגע במאמצים להביא להסכמה בין אירופה וארה"ב על חבילה מתואמת של סנקציות, כך אמרו פקידים אירופאיים.

אן מ' סימונס השתתפה בהכנת הכתבה