הקבלן מתעכב במסירת הדירה בשל המגפה? אין לו פטור אוטומטי מפיצוי

המשנה ליועמ"ש עו"ד כרמית יוליס מבהירה כי ההמלצות שניתנו בתחילת מגפת הקורונה היו נכונות לשעתן, ונקבעו לגבי תאריכי מסירת הדירות בין 15 למרץ 2020 ועד 1 באפריל 2021 • לפי החוק יש לשלם פיצוי על עיכוב במסירה לאחר "תקופת חסד" של 60 ימי עיכוב

עו"ד כרמית יוליס, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי) / צילום: איל יצהר
עו"ד כרמית יוליס, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי) / צילום: איל יצהר

המשנה ליועמ"ש מבהירה: הקורונה לא מעניקה לקבלן פטור אוטומטי מפיצוי בשל עיכוב במסירה. 

לאחר הפרסום בגלובס כי חברת אזורים תמסור בעיכוב של לפחות 4 חודשים את הפרויקט בשוהם מבלי לשלם פיצוי לרוכשים, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי), עו"ד כרמית יוליס, מבהירה במכתב לרשות להגנת הצרכן כי ההמלצות שניתנו בתחילת המגפה, על ידי צוות בין משרדי שעמדה בראשו, ואפשרו עיכוב במסירת דירה בלי לשלם פיצויים, היו יפות לשעתן.

ההמלצות אז נקבעו "לגבי התקופה הייחודית שבה ניתנה ולגבי תאריכי מסירת הדירות שצוינו בה". לפי ההמלצות, שהתייחסו רק לדירות שמועד מסירתן היה בין 15 למרץ 2020 ועד 1 באפריל 2021, יש לאפשר לקבלן "תקופת חסד" ארוכה יותר מזו הקבועה בחוק למשך 60 ימים בשל משבר הקורונה.

במכתב כותבת יוליס כי הנתונים שהיו נכונים לשנת 2020 - שאז לא ניתן היה לקיים את הפעילות בענף הבנייה באופן סדיר - לא מתקיימים ביחס לשנת 2021, "שלפחות ברובה, כפי שנמסר לנו ממשרד הבינוי והשיכון, התאפשרה הפעילות התקינה של ענף הבנייה".

"בנסיבות אלה, הולכת ומצטמצמת ההצדקה לתופעה של איחור במסירה רק בשל מגפת הקורונה", כתבה יוליס, והוסיפה כי "בנסיבות אלה גם חוזרת למקומה נקודת המוצא בדבר ההגנה היתירה על רוכשי דירה ועל הצורך למנוע, ככל שניתן עיכובים במסירת דירה".

לבסוף מציינת יוליס כי ייתכנו מקרים ספציפיים שבהם ראוי להתחשב בנסיבות שנוצרו. כך למשל ניתן העלות על הדעת מצבים דוגמת מחלה ממושכת או בידוד שהשליכו משמעותית ובאופן מוכח על עבודה באתר מסוים או מקרים שהתעכבו באופן ישיר ממגפת הקורונה ולא ניתן היה למנוע אותם. נקודת המוצא היא זהירות יתירה בהגנה על עניינים של רוכשי הדירות.

ההבהרה למשרד להגנת הצרכן מגיעה כאמור לאחר הפרסום בגלובס, לפיו חברת אזורים הודיעה למאות רוכשי דירות בפרויקט "אזורים שוהם" במחיר למשתכן כי הדירות לא יימסרו בזמן בשל משבר הקורונה, ומועד המסירה שהיה קבוע לדצמבר 2021 יידחה לפחות בארבעה חודשים.

אזורים זכתה בתביעה בבית משפט לתביעות קטנות, במסגרתה השופטת הביעה את עמדתה כי ארבעה חודשי עיכוב ללא פיצוי הם סבירים, תוך שהיא מסתמכת על ההמלצות. נראה כי ההמלצות של משרד המשפטים והזכייה בתביעה נתנו לאזורים רוח גבית שלא לשלם פיצוי גם בנוגע לדירות הנמסרות בימים אלה באיחור.

ענת בן עזרא, דוקן סמנכ"לית אסדרה, מינהל וארגון ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, קיבלה בחודשים האחרונות פניות רבות מרוכשי דירות שמסירת דירותיהם מתעכבת אשר ביקשו לדעת את זכויותיהם, ולכן פנתה למשרד המשפטים לקבלת עמדתם.

ההמלצות לא הפכו למחייבות בחוק

נזכיר כי בשנה הראשונה למגפה, פורסמו המלצות של הצוות הבין-משרדי, שנועדו לשמש כמדריך עבור הרוכשים והקבלנים. לפי ההמלצות, שהתייחסו כאמור לתקופת זמן מסוימת, יש לאפשר "תקופת חסד" למסירת דירות, ארוכה יותר מזו הקבועה בחוק למשך 60 ימים.

משרד המשפטים ומשרד השיכון היו חלוקים על משך התקופה הנוספת: בעוד שבמשרד המשפטים סברו כי יש להוסיף 60 ימים (כלומר - בסך-הכול 4 חודשים) - במשרד השיכון המליצו על 40 ימים נוספים. שר הבריאות דאז יעקב ליצמן העדיף את עמדת משרד השיכון.

בסופו של דבר ההמלצות לא הפכו למחייבות בחוק, אך נעשה בהן שימוש בבתי משפט על ידי הצדדים.