הממשלה צפויה לאשר הקמת ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות

ההחלטה נדחתה בשבוע במטרה לאפשר את חתימת העסקה לרכש הצוללות בין ישראל לגרמניה באופן סופי • ראש הממשלה נפתלי בנט הסיר את הווטו שהטיל על כך ביום ראשון השבוע

שר הביטחון בני גנץ / צילום: אלעד מלכה
שר הביטחון בני גנץ / צילום: אלעד מלכה

הממשלה תאשר ביום ראשון הקרוב הקמת ועדת חקירה ממלכתית לעסקת הצוללות עם גרמניה, לאחר שראש הממשלה נפתלי בנט הסיר את הווטו שהטיל על כך ביום ראשון השבוע. ההחלטה נדחתה בשבוע במטרה לאפשר את חתימת העסקה באופן סופי עם הגרמנים השבוע, וכעת היא צפויה לעלות על שולחן הממשלה. על רקע ההפגנות נגדם, ביום שישי האחרון השרים בני גנץ ויאיר לפיד הודיעו כי ההחלטה תובא לממשלה.

שר הביטחון גנץ אמר אז כי "הקמת ועדת החקירה היא מהלך הכרחי לשמירה על ביטחון ישראל. מדובר בצורך לאומי, ואני מודה לראש הממשלה, לשר החוץ, לשר המשפטים ולכלל הגורמים שתומכים בהעלאת הצעת ההחלטה".

היום (ד') נחתמה עסקת הצוללות עם התאגיד הגרמני טיסנקרופ, לאחר שוועדת השרים לענייני הצטיידות אישרה את התייקרות העסקה ביום ראשון השבוע ב-1.2 מיליארד שקל. גורמים בממשלה אמרו לגלובס כי הגרמנים עודכנו בכוונת הממשלה להקים ועדת חקירה לפרשת הצוללות, והם לא הביעו התנגדות לכך ואף הציעו את עזרתם.

בתחילת השבוע טען השר אלי אבידר כי העובדה שהקמת ועדת החקירה לא הגיעה לשולחן הממשלה היא תוצאה של עסקת הטיעון שנידונה בין יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו לפרקליטות. בימים האחרונים נודע כי נתניהו הולך ומתרחק מחתימה על ההסכם, אך בממשלה כאמור טענו היום כי ההחלטה להביא את הנושא לדיון בממשלה נשענת על חתימת עסקת הצוללות בלבד, והיא שאפשרה את הקמת הוועדה.