חברות תעופה מבטלות טיסות לארה"ב עקב החשש מטכנולוגיית G5

מספר חברות תעופה בינלאומיות מבטלות טיסות לארה"ב עקב החשש מההפרעות שהדור החדש של הטכנולוגיה הסלולרית עלול ליצור במד הגובה של המטוס • בינתיים, פרישת האנטנות החדשות נדחתה ואף צפויה להידחות עוד על רקע פנייה של חברות התעופה אל הנשיא ביידן

לופטהנזה. מספר חברות תעופה ביטלו טיסות לארה"ב בשל החשש מטכנולוגיית G5 / צילום: עינת לברון
לופטהנזה. מספר חברות תעופה ביטלו טיסות לארה"ב בשל החשש מטכנולוגיית G5 / צילום: עינת לברון

אי-הוודאות בקשר להשפעות של הטכנולוגיה הסלולרית החדשה G5 על ציוד קריטי במטוסים הביאה מספר חברות תעופה בינלאומיות לבטל או לבצע שינויים בטיסות לארה"ב - בינהן אמירטס, אייר אינדיה, לופטהנזה הגרמנית וחברת התעופה הלאומית של יפן.

נמלי התעופה בהם בוטלו או השתנו לוחות הזמנים של טיסות מתפרשים לרוחבה של ארה"ב, ממיאמי עד סיאטל, מניוארק עד לוס אנג'לס וסן פרנסיסקו, דרך בוסטון, יוסטון, דאלאס ושיקגו.

מנהל התעופה הפדרלי של ארה"ב הביע חשש כי האנטנות הסלולריות של הדור החמישי הנמצאות בסמוך לנמלי התעופה - ולא המכשירים הסלולריים של הנוסעים - הן אלה שעלולות ליצור שיבוש ביכולת הקריאה של מד הגובה של המטוס, שנועד לתת אינדיקציה לטייס לגבי המרחק מהקרקע. ישנן אומנם מערכות אחרות המשמשות לקריאת גובה, כאלה שלא עושות שימוש באותות רדיו אלא מסתמכות על מדדי לחץ אוויר, אבל בתנאי מזג אוויר מסוימים לא ניתן להשתמש בהן, ולכן מד הגובה הוא קריטי.

למרות ההבטחות של המפקחים על שירותי הסלולר בארה"ב שאין כל חשש מפני שיבושים, בדצמבר האחרון פרסם מנהל התעופה הפדרלי צו חירום שאוסר על טייסים את השימוש במד הגובה גם בהגעתם לנמלי תעופה עם ראות נמוכה המצריכה אותו. האיסור הזה עלול ליצור ביטול נרחב של טיסות בתנאי מזג אוויר המחייבים שימוש במד הגובה.

המועד המתוכנן להשקת הטכנולוגיה החדשה נקבע להיום, אבל שתי חברות סלולר מובילות בארה"ב, AT&T ו-Verizon, הודיעו השבוע כי ידחו את הפעלתן של אנטנות G5 המוקמות בקרבת נמלי תעופה.

בתוך כך, דוברת AT&T הביעה תסכול ואמרה לרשת CNN כי החברה "מפצירה במנהל התעופה הפדרלי לבצע פרישה בטיחותית של הטכנולוגיה החדשה, כמו שנעשה בכ-40 מדינות אחרות, ובתוך זמן סביר".

ממשל ביידן וחברות התעופה קיבלו בברכה את הדחייה של הפעלת האנטנות, בשל החשש שהשיבושים בענף התעופה בארה"ב יפריע להתאוששות המשק האמריקאי בכלל ולענף התיירות בפרט. ביום שלישי הגישו עשרה מנכ"לים של חברות תעופה אמריקאיות מכתב לממשל ביידן, בו הביעו חשש מפני ביטול ושיבוש של כאלף טיסות ביום, וביקשו לעכב עוד את הפעלת האנטנות.