עיבוי כוחות צבא רוסיה גורם לחרדות באירופה

נשיא צרפת עמנואל מקרון מתחיל את תורו בתפקיד נשיא האיחוד האירופי בקריאה לאירופה לשרטט לעצמה מסלול הגנה בנפרד מנאט"ו

עמנואל מקרון נואם בפרלמנט האירופי השבוע / צילום: Associated Press, Jean-Francois Badias
עמנואל מקרון נואם בפרלמנט האירופי השבוע / צילום: Associated Press, Jean-Francois Badias

עיבוי כוחות הצבא הרוסי מצית מחדש מתחים לגבי השאלה אם אירופה צריכה לשאת תפקיד גדול ביותר בהתגוננות שלה עצמה, בנוסף לברית עם ארה"ב שהייתה בבסיס הביטחון של האזור בתקופה שאחרי מלחמת העולם השנייה.

הפילוג הזה עלה אל פני השטח ביום רביעי כשנשיא צרפת עמנואל מקרון ציין את תחילת תפקידו בנשיאות האיחוד האירופי, תפקיד שנעשה ברוטציה, בנאום מקיף שקרא לאירופה לקבוע לעצמה נתיב בכוחות עצמה.

"ביטחון היבשת שלנו מצריך חימוש אסטרטגי מחדש של אירופה שתהווה כוח לשלום ואיזון, בייחוד בכל הנוגע לדיאלוג עם רוסיה", אמר מקרון למושב של הפרלמנט האירופי בשטראסבורג.

המנהיג הצרפתי אמר שהאיחוד האירופי צריך לבלות את השבועות הקרובים בפיתוח הצעה ליצירת "סדר חדש של ביטחון ויציבות", במקביל להתייעצות עם ברית ההגנה הצפון אטלנטית (נאט"ו). "אנו חייבים לבנות את זה בין האירופאים, ואז לשתף את בני הברית שלנו במסגרת נאט"ו. ואז להציע זאת למשא ומתן עם רוסיה", מר מקרון.

דבריו של מקרון ערערו בכירים במדינות המזרחיות בגוש המדינות, שחוששות מהאפשרות שאירופה תפתח יכולת התגוננות עצמאית משלה. הם חוששים שהמאמץ הזה עלול להחליש את מטריית הביטחון בגיבוי ארה"ב שמספקת ברית נאט"ו.

"המצב לא יכול להיות כזה שלאיחוד האירופי יש עמדה אחת ולנאט"ו עמדה אחרת לגמרי", אמר אדגרס רינקביץ', שר החוץ הוותיק של לטביה. "בואו נודה על האמת, הדרך שבה ארה"ב מנהלת את העסק הזה - כמות השקיפות ושיתוף הפעולה - היא משהו שניתן ממש לשבח".

חוששים מפלישה רוסית לאוקראינה בקרוב

רוסיה הציבה כ־100 אלף חיילים סמוך לגבול אוקראינה, ופקידים אמריקאיים בכירים אומרים שמוסקבה מסוגלת להגדיל את כמות החיילים במהירות. עיבוי כוחות הצבא נמשך בימים האחרונים כשרוסיה העבירה חיילים לבלארוס סמוך לגבול עם אוקראינה. במוסקבה אומרים שהחיילים נמצאים שם כדי לעשות תרגיל משותף עם בלארוס.

מזכיר מחלקת המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן נפגש עם נשיא אוקראינה ביום רביעי בקייב, וביקש להבטיח לו תמיכה אחידה של המערב בעת שהזהיר את הרוסים לא לפלוש. בלינקן צפוי לפגוש את המקבילים שלו מגרמניה, צרפת ובריטניה ביום חמישי.

מקרון כבר שנים דוחק באיחוד האירופי לפתח יכולת עצמאית להגנה, והנשיאות הצרפתית של גוש המדינות נתנה לו מנוף חדש לקידום הרעיון הזה. תוכניות כאלה, עם זאת, לא התקבלו בהתלהבות על ידי גרמניה וכלכלות אירופאיות גדולות אחרות, שהיו שמחות להרשות לארה"ב לתפוס את העמדה המובילה בהרתעת התוקפנות הרוסית נגד המדינות מזרח אירופה.

פקידים בכירים אמריקאיים אמרו שהם חושבים שמתקפה רוסית נגד אוקראינה עלולה להתחיל בכל רגע בין עכשיו ואמצע פברואר, אם כי הם הכירו בכך שלא ברור אם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין החליט לתקוף את אוקראינה פעם נוספת או לא. ב־2014 שלחה מוסקבה חיילים לספח את חצי האי קרים מאוקראינה והיא תומכת בבדלנים פרו־רוסיים במחוזות המזרחיים של המדינה.

בפגישה בשבוע שעבר בברסט, בצרפת, שרי חוץ אירופאיים אמרו שהם עדיין פתוחים לדיאלוג עם רוסיה אבל הדגישו שתגובתם למשבר באוקראינה טמונה בתיאום קרוב עם נאט"ו ועם ארה"ב ובהגנה על "העקרונות העיקריים המדגישים את הביטחון של אירופה".

לא היה קונצנזוס בשאלה איזה תפקיד צריך להיות לאיחוד האירופי ולא על קביעת דרישות אירופאיות מרוסיה שינועו במסלול נפרד, כך אמרו אנשים המעורבים בדיונים.

במזרח אירופה מעדיפים את נאט"ו

מאמצים בהובלת אירופה לפתרון המשבר נתקלו בקיר של התנגדות מצד הרוסים.

מוסקבה התעלמה מהקריאות של פריז וברלין לפתוח מחדש בשיחות השלום בנורמנדיה על אוקראינה, שיחות שבהן צרפת וגרמניה מעורבות באופן ישיר. פקידים בכירים אירופאיים אומרים שהקרמלין מנסה לדחוק הצידה את המעצמות האירופאיות ולקיים משא ומתן ישיר עם וושינגטון.

מדינות כמו פולין, ליטא, ואסטוניה מטילות ספק בשאלה עד כמה המדינות הגדולות באירופה - בייחוד צרפת וגרמניה - משתפות ביניהן את דעותיהן הניציות יותר לגבי ההתנהלות מול רוסיה. הממשלות האלה מרגישות שיש למילה שלהן משקל גדול יותר וימצאו בני ברית החושבים כמוהן בתוך נאט"ו, המנהל יחסים ישירים משלו עם מוסקבה, לעומת במסגרת ניסיון בהובלת צרפת לקיים עם רוסיה משא ומתן.

"אנחנו באמת רוצים לשמור את זה בתוך המסגרת של נאט"ו", אמר פקיד ממשלה פולני בכיר. "אנחנו חושבים שאחרת זה שולח מסרים מתנגשים".

במקרה הגרוע ביותר, חוששות הממשלות במזרח אירופה שמקרון אולי עזר לפוטין להשיג ניצחון חשוב בכך שחשף סדקים בברית האירופית לגבי מזרח היבשת. אירופה נמצאת במצב נזיל מבחינה פוליטית, כשהממשלה החדשה בגרמניה עדיין נכנסת לתפקיד ובצרפת, איטליה והונגריה יתקיימו השנה בחירות כלליות.

"אנחנו חייבים לעמוד איתנים ולהיות מאוחדים", אמר סלאבומיר דבסקי, מנהל המכון הפולני ליחסים בינלאומיים, מכון מחקר מוורשה המקורב למפלגה השלטת. "מה שפוטין ללא ספק מחפש הוא מקום לתקוע בו טריז בין בנות ברית אירופאיות או בין ארה"ב ואירופה, או בין המערב ואוקראינה".