"בריונות לשמה": החברות תעבורה ימית אשדוד וחיפה מתנגדות לשביתה בנמלים

ביום שני האחרון ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בנמלים בעקבות הכוונה, לדבריה, לפרוק אוניות מטען כללי בנמלים הפרטיים • לטענת תעבורה ימית אשדוד, ההכרזה "בלתי חוקית, פסולה, נטולת לגיטימיות ומנוגדת לדין ולפסיקה"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock, ImageBank4u
נמל אשדוד / צילום: Shutterstock, ImageBank4u

חברת תעבורה ימית אשדוד, חברת בת של חנ"י שעובדיה היו במחלקת הים בנמל הממשלתי מתנערת מהשביתה המתוכננת של ההסתדרות.

במכתב ששיגרה הערב החברה באמצעות עו"ד יעקב מלישקביץ' ממשרד פיינברג ליו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי, היא טוענת כי ההודעה שהעבירה ההסתדרות ביום שני האחרון היא "בלתי חוקית, פסולה, נטולת לגיטימיות ומנוגדת לדין ולפסיקה".

עוד נכתב כי "עיון במכתבים ששלחת בתקופה האחרונה בנושא זה, ואשר מוענו כולם לגורמים בשירות המדינה, כמו גם מעקב אחר הצהרותיך בתקשורת בימים אלה, מלמדים כי להסתדרות יש רק בעל דברים אחד בנושא שבעטיו הוכרזה השביתה - והוא מדינת ישראל. ההסתדרות יודעת זאת היטב, אך היא בוחרת בדרך הקלה והנפסדת של הכרזה על שביתה אצל מעסיק שאין לו שום נגיעה לסכסוך. המדובר בבריונות לשמה". בחברה הודיעו כי הם רואים בשביתה פוליטית או מעין פוליטית.

החברה גם ציינה כי במסגרת הסכמי הרפורמה ומעבר עובדי מחלקת הים של נמל אשדוד לחנ"י וממנה לחברת הבת, הם מחוייבים בשקט תעשייתי ולכן אינם רשאים לנקוט בצעדים ארגוניים "ודאי לא בנושא הפיקטיבי הזה".

החברה גם הפנתה טענה חמורה להסתדרות ולפיה ניתנה הוראה לעובדת מרכז התכנון והבקרה כי "אם תתקבל אצלה בקשה מנמל הדרום להכניס אוניית מטען כללי - לא לשבץ אותה בתור התפעולי". לפי החברה, "הודעה זו מהווה כשלעצמה נקיטה בצעד ארגוני בלתי חוקי".

תפקידן של חברות הבת, תעבורה ימית אשדוד וחיפה, הוא לבצע את כל הפעולות לניהול התעבורה הימית בתחום הנמל. כל אחת מהחברות אחראית על השירותים הנדרשים לצורך הכנסת כלי שייט מפתח בריכת נמל חיפה ואשדוד אל הרציף אליו הם מיועדים להקשר וכן הוצאתם מהנמל. השירותים הנדרשים הם ניתוב, גרירה, קשירה ותצפית.

חברות אלו הוקמו במסגרת הסכמים קיבוציים בין חנ"י, חברות הנמל וההסתדרות להעברת עובדי מחלקות הים של נמל חיפה ונמל אשדוד לחברת נמלי ישראל. "העברת מחלקות הים לחנ"י והקמת חברות בת תחתיה לניהול מחלקות הים נועדה להבטיח תחרות יעילה בין הנמלים הקיימים והחדשים, באמצעות גורם בלתי תלוי. כל אחת מחברות הבת של חנ"י תפעל במרחב הנמלי הרלוונטי למתן שירותי ים, ותיתן שירות לכלל הגורמים הפועלים באותו מרחב. פעילות החברות הבנות תמומן מההכנסות ממתן שירותי ים" נכתב באתר חנ"י.

ביום שני האחרון ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בנמלים בעקבות הכוונה, לדבריה, לפרוק אוניות מטען כללי בנמלים הפרטיים. ההסתדרות טוענת כי לפי ההסכמים מול המדינה הנמלים הפרטיים יפרקו רק אוניות מכולה ובכך המדינה גורמת לקריסת ההסכמים ואיימה על פתיחה בשביתה החל מהראשון בפברואר.

מנגד, אתמול בכירי משרדי האוצר והתחבורה הגיבו להודעת סכסוך העבודה וטענו בפני ההסתדרות כי המדינה מעולם לא התחייבה שהנמלים הפרטיים לא יפרקו אוניות מטען כללי.

גם חברת תעבורה ימית חיפה מתנגדת לשביתה בנמלים. במכתב ששיגרה להסתדרות באמצעות עו"ד דרור גל, טענה החברה כי סכסוך העבודה שהכריזה ההסתדרות אמור להיות מופנה כלפי המדינה ולא כלפי החברה. "למרשתי אין כל השפעה על סוג המטענים שאמורים להיפרק בנמל המפרץ, ואינה יכולה להשפיע על ההחלטות בנושא זה שאינן החלטותיה", נכתב.

עוד צוין כי "להזכיר כי הוקנתה בלעדיות למרשתי, בין היתר על מנת למנוע שימוש לרעה בשירותי הים ולפגוע בתחרות הבין נמלית. הכרזת סכסוך העבודה בנדון, מהוה היפוכו של דבר ועלולה לגרום להפרת הבלעדיות שהוקנתה למרשתי, תוך שההסתדרות עושה שימוש במרשתי ובעובדיה לצורך סכסוך אחר ומתעלמת מהבלעדיות".