הממשלה צפויה לאשר היום הקמת ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות

ההצעה להקמת ועדת החקירה צפויה לקבל תמיכה ממרבית השרים; רה"מ בנט נוטה להימנע בהצבעה, שקד הודיעה כי תתנגד, ואלקין צפוי להחליט רק אחרי הדיון בנושא • אמש קיים שר הביטחון גנץ שיחת זום עם התנועה לאיכות השלטון שדחפה להקמת הוועדה, בהשתתפות בכירים לשעבר במערכת הביטחון

שר הביטחון בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שר הביטחון בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

הממשלה תאשר היום (א') את החלטת שר הביטחון בני גנץ להקים ועדת חקירה ממלכתית לרכש הצוללות, והיא צפויה לקבל תמיכה מרוב מוחלט של השרים.

נכון לכתיבת שורות אלה, השרה איילת שקד הודיעה כי תתנגד בהצבעה, ואילו השר זאב אלקין צפוי להחליט רק לאחר הדיון שיתקיים בבוקר בנושא. ראש הממשלה נפתלי בנט נוטה להימנע אך יחליט רק בתום הדיון, ואילו יתר שרי הממשלה ממפלגות כחול לבן, יש עתיד, העבודה ומרצ וכן שלושה משרי תקווה חדשה יתמכו בהצעה.

אמש קיים שר הביטחון גנץ באופן תמוה שיחת זום עם התנועה לאיכות השלטון שדחפה להקמת ועדת החקירה, כשברקע הפגנות שהתקיימו מחוץ לביתו בנושא בשבועות האחרונים. בשיחה השתתפו גם השר לשעבר משה יעלון, הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ, אלוף במיל' גיורא איילנד ובכירים נוספים לשעבר במערכת הביטחון. גנץ אמר להם כי "המטרה שלי זה שמירה על הביטחון הלאומי, ומבחינתי, עבודה של ועדה כזו תשיג שני דברים - היא תביא את האמת ואת הממצאים, ויהיה ברור כתוצאה מכך שלא משחקים בביטחון; והיא תוכיח שאנחנו מדינה דמוקרטית שמפקחת על הנעשה בה".

עוד אמר גנץ בשיחת הזום: "אני מבקש להדגיש שאני לא פועל ממניעים אישיים אלא כשר ביטחון, מתוך צורך לאומי קריטי. אני מקווה שההחלטה תעבור מחר בממשלה, ואני מודה לשר המשפטים שעבד איתי בעניין הזה, וגם לראש הממשלה ולשר החוץ שאמונים על סדר היום. אני מעריך שההחלטה תעבור ברוב מוחלט מחר".

ההצבעה על הקמת ועדת החקירה לפרשת הצוללות נדחתה בשבוע, לאחר שראש הממשלה בנט דרש מיאיר לפיד ומגנץ להוריד את הנושא מסדר היום של הממשלה עד להשלמת העסקה לפיתוח וייצור של שלוש צוללות מתקדמות עבור זרוע הים הישראלית. בשבוע האחרון אכן אושרה תוספת של 1.2 מיליארד אירו לטובת השלמת העסקה, וביום חמישי היא נחתמה בין מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף במיל' אמיר אשל, ומנכ"ל חברת טיסנקרופ הגרמנית, ד"ר רולף וירץ, במשרד הביטחון בקריה.

לפי ההסכם, מדינת ישראל תרכוש שלוש צוללות מסדרה חדשה שתיקרא "דקר", בהיקף של כ-3 מיליארד אירו. ממשלת גרמניה תממן חלק מההסכם באמצעות מענק מיוחד, בהתאם להסכם שנחתם בין המדינות בשנת 2017. על-פי ההסכם, הצוללת הראשונה תימסר לזרוע הים בתוך כתשע שנים. ההסכם כולל גם הסכם רכש גומלין בהיקף של למעלה מ-850 מיליון אירו.