הושגה פשרה בין רמ"י לארקיע בנוגע לקרקעות בשדה דב

לפי ההסכם, ארקיע תוותר על קרקע שרשומה על שמה בהערת אזהרה בשדה דב תמורת 26 מיליון שקל, ובתמורה יסלקו רמ"י ורשות שדות התעופה את התביעות נגד החברה על דמי שימוש בסך של כ-55 מיליון שקל

שדה דב לאחר הפינוי / צילום: איל יצהר
שדה דב לאחר הפינוי / צילום: איל יצהר

הסכם פשרה שקיבל תוקף של פסק דין קובע כי ארקיע תוותר על קרקע שרשומה על שמה בהערת אזהרה בשדה דב תמורת 26 מיליון שקל, ובתמורה יסלקו רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ורשות שדות התעופה את התביעות נגד החברה על דמי שימוש בסך של כ-55 מיליון שקל.

הקרקע שעמדה בלב המחלוקת בין הצדדים היא בשטח של 3.044 דונם. במשך שנים ניסתה רמ"י לדרוש את סילוק ידה של ארקיע ממנה, אולם בחברת ארקיע טענו שמדובר על קרקע הרשומה לטובת החברה בהערת אזהרה.

במסגרת ההליך טענה רמ"י בין היתר כי הסכם המכר לא נכנס לתוקף בשל אי התקיימות תנאי מתלה בדבר הקמת משרדים במקרקעין ועל כן יש למחוק את הערת האזהרה. במקביל ארקיע הגישה בקשות לדחות את הפינוי עד שיהיה פסק דין בית המשפט העליון בנושא דמי השימוש, ובית המשפט המחוזי דחה ארבע פעמים את הדיון בסוגיית סילוק חברת ארקיע משדה דב עד להכרעת העליון בנושא.

עתה, במסגרת הסכם הפשרה, הסכימה ארקיע למחוק את הערת האזהרה על השטח שעיכבה את הבנייה, ומצד שני המדינה תוותר על התביעה לדמי שימוש. עוד סוכם כי רשות מקרקעי ישראל תשלם לארקיע 26 מיליון שקל, מתוכם 6 מיליון ישירות לארקיע, ו-20 מיליון שקל לטובת סילוק החוב על דמי השימוש.

בהסכם הפשרה צוין כי "הצדדים הגיעו להסכמה בדבר ויתור וסילוק מלא ומוחלט של כל טענותיהם ותביעותיהם באופן הדדי".

את רשות מקרקעי ישראל ייצגו עורכי הדין קרן יוסט, מאיה לויאן ועמיקם אשל מפרקליטות מחוז ת"א (אזרחי). באי כוחם של ארקיע הם עורכי הדין אייל בר אליעזר וענבל אלקיים ממשרד בלטר גוט אלוני ושות'.

על שטח שדה דב אושרה בשנת 2015 התוכנית המתארית תא/3700. השדה פונה ב-2019 ועל השטח שפונה מתוכננות לשווק כ-13,500 יח"ד, כ-60 אלף מ"ר מלונאות להקמת 1,500 חדרי מלון, כ-150 אלף מ"ר לתעסוקה וכ-70 אלף מ"ר למסחר, וכן כ-200 דונם להקמת בנייני ציבור.

מרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "בית המשפט המחוזי ת"א נתן תוקף של פס"ד להסדר שנחתם בין משרד האוצר, רשות מקרקעי ישראל, חברת התעופה ארקיע ורשות שדות התעופה. במסגרת ההסדר הסכימו הצדדים כי הערת האזהרה שנרשמה לטובת ארקיע על שטח בגוש הגדול תימחק, דבר אשר סולל את הדרך להמשך שיווק הקרקע על ידי המדינה וקידום תוכניות הבנייה באזור.

"בנוסף, ההסדר כולל ויתור סופי ומוחלט על תביעות עתידיות של חברת ארקיע ועל טענותיה בנוגע לזכויותיה בשטח הגוש הגדול ובגין פינויו של שדה דב".

רמ"י מוסיפים כי "ההסדר הביא לסיום ההליכים המשפטיים שנוהלו במשך עשרות שנים בין חברת ארקיע לבין מדינת ישראל בנוגע לשימוש בשטח שדה התעופה בשדה דב ולפינויו ולכל טענה עתידית ביחס לסגירת שדה דב. ביחד עם ההסדר האמור הנוגע לשטח בשדה דב, המדינה גם הגיעה להסדר לתמיכה בחברת ארקיע על רקע מגפת הקורונה, שגובש על ידי משרד האוצר במסגרת התמיכה בחברות התעופה בישראל והעבירה לה כספים תמורת סיום מלא ומוחלט של כל המחלוקות שבין הצדדים שהתקיימו במשך עשרות שנים.

מרשות שדות התעופה נמסר כי "הסכם הפשרה מסיים מחלוקת בין רש״ת, רמ"י וארקיע בגין שימוש החברה במקרקעי שדה דב, שהתבררה 14 שנים בבתי משפט".

מחברת ארקיע לא נמסרה תגובה.