הונאת הביטקוין הגדולה בברזיל: עוקץ של יותר מ-7 מיליארד דולר

מלצר, שהפך למיליונר בעזרת חברת ההשקעות במטבעות קריפטו, מואשם כעת בשורה של פשעים כלכליים • החברה, שהבטיחה למשקיעים בה תשואה חודשית של 10%, נחשפה כאחת מהונאות הפירמידה הגדולות ביותר בברזיל

ריו בדרך למטבע משלה, והיא לא לבד / צילום: Shutterstock
ריו בדרך למטבע משלה, והיא לא לבד / צילום: Shutterstock

בחודש אפריל בשנה שעברה פשטה המשטרה על מלון בריו דה ז'נרו ועצרה שני גברים ואישה בזמן שהם העמיסו על מסוק שטרות בשווי של 1.3 מיליון דולר. כך הגיעה לסיומה אחת מהונאות הפירמידה הגדולות ביותר בברזיל, בהיקף של 7 מיליארד דולר.

שלושת העצורים עבדו עבור חברת השקעות במטבעות קריפטו בשם G.A.S. Consulting & Technology, שנוסדה בברזיל על ידי גלאידסון אקאסיו דוס סנטוס, מלצר לשעבר שנעשה מולטי מיליונר, וככל הנראה הוביל את ההונאה העצומה מאז 2015.

במסגרת ההונאה, למשקיעים הקטנים הובטחה תשואה חודשית של 10%. הם הפקידו מזומן לחשבון בנק שנוהל על ידי החברה, משם עבר הכסף לאשתו של דוס סנטוס, שהשתמשה בו, בין היתר, לרכוש מטבעות קריפטו ונכסים אחרים וכן לשלם לחברים אחרים בהונאה. המשקיעים לא היו בעליהם של מטבעות הקריפטו שנקנו בכסף שהם השקיעו, אבל הובטח להם החזר מלא בסוף החוזה שנע בין שנה לשנתיים.

בשנת 2017, דוס סנטוס והחברה שלו התחילו למשוך את תשומת ליבן של הרשויות, עם אורח חיים ראוותני ועסקאות ענק שהתבצעו דרך חשבון הבנק של העסק - שהיה רשום אז כמסעדה - בשווי כולל של 1.8 מיליון דולר, פי 15 מהשנה הקודמת. לפי דוח המשטרה, כסף יצא ונכנס מחשבון הבנק של החברה ממקומות שונים בברזיל, ובאופן קבוע החברה פעלה בפלטפורמות מסחר של מטבעות קריפטו. מאז, כאמור, היקף הפעילות של החברה, שהתגלתה כתרמית, גדלה למימדים עצומים.

הרשויות בברזיל עדיין מנסות לפענח את היקפי ההונאה שביצע דוס סנטוס. בשלב זה, זוהו לא פחות מ-27 אלף קורבנות מ-13 מחוזות שונים בברזיל ואף מחוצה לה - מארצות הברית, מאיחוד האמירויות, מבריטניה, מפורטוגל ועוד. ככל הנראה מדובר במספר הרבה יותר גדול של נפגעים.

דוס סנטוס ממתין למשפטו בריו דה ז'נרו, תחת אישומים של פשעים כלכליים וכן סחיטה באיומים ואף ניסיון רצח של מתחרה. הוא ממשיך לטעון שהוא חף מפשע, ובמכתב פתוח אל המשקיעים האשים את הרשויות, שלדבריו "אוסרות עליו לשלם" להם.

למרות רשימת האישומים הארוכה, לדוס סנטוס יש הרבה תומכים נלהבים, שעבורם הוא מייצג סוג של גיבור עממי, אחד משלהם שהצליח לשבור את חוקי המשחק, שנשלט על ידי המעמד הגבוה.

הממשלה מקדמת קריפטו

בתוך המציאות הכלכלית הקשה של ברזיל, עם אינפלציה של שתי ספרות, עולם הקריפטו נעשה מפתה עבור רבים, כשברקע ברזיל נוקטת צעדים שעושים אותו לנגיש ולגיטימי: רשות ניירות הערך של ברזיל התירה כבר ב-2018 לקרנות ההשקעה במדינה להשקיע חלק מהיתרות שלהן במטבעות קריפטו, מה שכמובן העניק למטבעות האלה אמינות רבה יותר. בשנה שעברה גם אישרו הרשויות בברזיל לשווק קרנות השקעה שנסחרות בביטקוין, המדינה השנייה בעולם שנוקטת צעד כזה.

גם השלטון המקומי בריו דה ז'נרו הודיע שהוא מתכוון להציע תמריצים לכל מי שישלם את הארנונה העירונית שלו עם ביטקוין. כך, נעשו המטבעות הדיגיטליים פופולריים בברזיל, עד כדי כך שהעסקאות במטבע הברזילאי ב-Binance, הפלטפורמה המובילה לסחר במטבעות קריפטו, הגיעו להיקפים של 8.5 מיליארד דולר ברבע האחרון של 2021. במקביל לעלייה בפופולריות, עלו גם היקפי הפשיעה במטבעות הדיגיטליים במדינה.