הממשלה אישרה היום הקמת קרן השקעות משותפת בתחום ההייטק עם איחוד האמירויות

כל אחת מהמדינות תקצה לקרן 15 מיליון שקל מדי שנה במשך 10 שנים • בשנה שעברה הכריז יורש העצר והשליט של איחוד האמירויות, מוחמד בין זאייד, על הקמת קרן השקעות אמירותית בהיקף של 10 מיליארד דולר בישראל. בינתיים אין כל התקדמות לגביה

שר החוץ יאיר לפיד בביקור באיחוד האמירויות, יוני 2021 / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ
שר החוץ יאיר לפיד בביקור באיחוד האמירויות, יוני 2021 / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

הממשלה אישרה היום (א') את הצעת שר החוץ ושרת החדשנות המדע והטכנולוגיה להקמת קרן השקעות בתחום ההייטק במשותף עם איחוד האמירויות בהיקף של 30 מליון שקל בשנה. מדובר בקרן מו"פ תעשייתית דו-לאומית שתתמוך בבקשות לפעילות משותפת בין חברות ישראליות לבין חברות אמירתיות. בדומה לקרנות בינלאומיות אחרות הקיימות היום, הקרן תספק תמריץ כספי לחברות הישראליות, כאשר מדובר במו"פ של מוצרים טכנולוגיים חדשים או בשדרוג מהותי של טכנולוגיה קיימת, וכן סיוע באיתור שותפים טכנולוגיים זרים.

תמיכת הקרן תאפשר גישה למשאבים בינלאומיים, ידע, טכנולוגיה ותשתיות אשר לא קיימות בישראל. התמיכה תאפשר גם סיוע לחברות ישראליות דרך גיוס שותפים מקומיים, התאמה לרגולציה זרה, ויצירת יתרון שיווקי, כלכלי או עסקי.

כל אחת מהמדינות תקצה תקציב של 15 מיליון שקל מדי שנה במשך 10 שנים. היוזמה להקמת הקרן, אותה יובילו מהצד הישראלי משרד החוץ, משרד המדע, רשות החדשנות, משרד האוצר ומשרד הכלכלה, עלתה גם במהלך ביקור רה"מ בדצמבר האחרון באבו דאבי, ובהצהרה המשותפת שלו עם יורש העצר. באמירויות אישור עוד קודם לכן את הקמת הקרן.

שר החוץ, יאיר לפיד אמר כי ישראל ואיחוד האמירויות חולקות תשוקה לפיתוח טכנולוגיות מתקדמות, שתשפרנה את איכות החיים של האדם, את הסביבה ואת הכלכלה. לדבריו, קרן המו"פ הבילטרלית היא המנוע להתנעת המהלך בסקטור הפרטי, ע"י עידוד החברות, בדגש על עסקים קטנים ובינוניים, לחבור יחד, לפתח, לייצר ולשווק המוצרים הטכנולוגיים החדשניים ברמה אזורית ועולמית.

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן, אמרה שהקרן החדשה תייצר גשר שיקל על השקעות אמירתיות בטכנולוגיה ישראלית בתחומים אלו ונוספים.

נציין כי בחודש מרץ 2021 הכריז יורש העצר והשליט של איחוד האמירויות מוחמד בין זאייד על הקמת קרן השקעות אמירותית בהיקף של 10 מיליארד דולר בישראל, אך הקמתה התעכבה בשל הבחירות והכאוס הפוליטי בישראל, ובינתיים אין כל התקדמות לגביה. גם קרן של 3 מיליארד דולרים שנקבעה עם חתימת הסכמי אברהם בשיתוך ארצות הברית, הוקפאה על ידי הממשל האמריקאי.

בין זאייד הכריז לאחרונה במסגרת ההפשרה עם טורקיה על השקעה אמירתית בהיקף של עשרה מיליארד דולרים במיזמים עם טורקיה.