היום יחלו הבחירות לנשיאות איטליה: דראגי מוביל, ברלוסקוני פרש מהמרוץ

מוסד הנשיא באיטליה הוא בעל עמדה מכרעת בעניינים פוליטיים, משום שביכולתו למנות ראשי ממשלה, להכריז על ממשלת מומחים חיצונית או להקדים את הבחירות הכלליות • קידומו של דראגי לתפקיד הנשיא עשוי להיות ברכה ליציבות ארוכת-הטווח באיטליה, אך במחיר של חוסר יציבות בחודשים הקרובים

מריו דראגי. מוביל במרוץ לנשיאות איטליה / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis
מריו דראגי. מוביל במרוץ לנשיאות איטליה / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

היום (ב') אחר-הצהריים יחלו הבחירות החשאיות לתפקיד נשיא איטליה: יותר מ־1,000 נציגים מבתי הפרלמנט בתוספת נציגים אזוריים יצביעו בפתקים חשאיים על הדמות שתאייש את התפקיד הרם, בשורת סבבי הצבעה שיכולים להימשך כמה ימים.

ההצבעה, שהושוותה להליך בחירת האפיפיור מאחורי דלתיים סגורות, הביאה בעבר לתוצאות מפתיעות, בעיקר של "מועמדי פשרה" שאף אחד לא חזה כי יכהנו בתפקיד, אך נבחרו אליו אחרי שמועמדים אחרים נפסלו, בתום ימים של הצבעה.

המועמד המרכזי לתפקיד הנשיא הוא מי שמכהן בשנה האחרונה כראש ממשלת איטליה, מריו דראגי. מי שכיהן בעבר כנשיא הבנק המרכזי האירופי "הוצנח" מבחוץ לתפקיד בשל מעמדו הציבורי והעובדה שהקואליציה הקודמת התפרקה, והצליח להקים מעין ממשלת אחדות מתפקדת, שבה מכהנים נציגי המפלגות הגדולות ביחד עם שרים־מומחים. הממשלה הובילה את איטליה לביצועים כלכליים טובים.

באופן מסורתי, מועמדים אינם מכריזים על מועמדותם, אבל דראגי עשוי להיבחר כבר בסיבובים הראשונים, הדורשים רוב מיוחס של שני-שלישים.

הרקע לבחירות היא העובדה שהנשיא המכהן סרג'יו מטרלה עומד לפרוש מתפקידו בתחילת פברואר, אחרי כהונה של שבע שנים כפי שנקבע בחוק.

מוסד הנשיא באיטליה הוא בעל עמדה מכרעת בעניינים פוליטיים, משום שביכולתו למנות ראשי ממשלה, להכריז על ממשלת מומחים חיצונית או להקדים את הבחירות הכלליות. קידומו של דראגי לתפקיד הנשיא עשוי להיות ברכה ליציבות ארוכת-הטווח באיטליה, אך במחיר של חוסר יציבות בחודשים הקרובים.

מי שהודיע רשמית על פרישתו מהמרוץ הוא סילביו ברלוסקוני, ראש הממשלה לשעבר של איטליה. למרות תמיכה מצד מפלגות הימין ואפילו איום מפורש שלו לכיוון הימין הפופוליסטי לתמוך בו או שיפרק את הגוש, בסופו של דבר הודיע הפוליטקאי בן ה-85 כי לא יהיה מועמד. בין היתר, הדיווחים באיטליה הם כי הוא מאושפז מאז סוף השבוע האחרון. "החלטתי ללכת בדרך אחרת מתוך אחריות לאיטליה", הודיע ברלוסקוני בסוף השבוע. "אשרת את ארצי בצורה אחרת".

מועמד מוביל נוסף, ששמו הוזכר רק בשבועות האחרונים הוא פיירפרדיננדו קסיני, פוליטקאי שמרני שכיהן בעבר כיו"ר בית הנבחרים.

אם דראגי ייבחר לתפקיד, הדבר עשוי לתרום ליציבות העתידית של איטליה בשל התמיכה הציבורית הרבה ממנה הוא נהנה, אך הדבר יוביל ככל הנראה לפירוק הממשלה הקיימת ולתקופה נוספת של חוסר ודאות פוליטית.