משרד התקשורת רוצה לבטל את בלעדיות השימוש בתשתיות חברת החשמל

חברת החשמל מעניקה בלעדיות ל-IBC בשימוש בתשתיותיה העיליות ובכך מעניקה לה יתרון במקומות שבהם אין תשתיות חלופיות • ההערכה היא שחח"י תסכים בתנאי שהיא תהיה הקבלן המבצע של העבודות – מה שעשוי לפגוע בכדאיות הכלכלית למתחרים

עופר בלוך, מנכ''ל חברת החשמל / צילום: שלומי יוסף
עופר בלוך, מנכ''ל חברת החשמל / צילום: שלומי יוסף

האם הבלעדיות על השימוש בתשתיות עיליות של חברת החשמל לטובת פריסת סיבים אופטיים תופקע ממנה לטובת מתחרים חדשים? זו שאלה שמונחת בימים אלה לפתחו של משרד התקשורת, שהחליט לבחון את הסוגיה על רקע טענות ובקשות שהופנו אליו מצד מספר מפעילים בשוק, הטוענים כי האפליה של חח"י, שנותנת כרגע בלעדיות בשימוש רק לחברת-הבת IBC, היא פסולה מבחינה משפטית ונותנת לה יתרון חריג על פני שחקנים בשוק.

סוגיית השימוש הבלעדי שמעניקה חח"י ל-IBC עלתה לדיון מיום הקמתו של המיזם בראשית העשור הקודם. על-פי חוק, אסור לאף חברה לעשות שימוש בתשתיות חח"י מלבדה. הסיבה לכך היא בטיחותית ונובעת מתוך רצון לשמור על רשת החשמל מפני מפגעים שונים, ואולם מנגד, הבלעדיות יצרה קושי משפטי, כיוון שהעניקה למיזם מסחרי שבו חח"י כחברה ממשלתית וכמונופול מאפשרת לו להשתמש בתשתיותיה ובכך מעניקה לו יתרון משמעותי.

לאורך שנים טיאטא משרד התקשורת את הבעיה מתחת לשטיח, וגם העובדה שהוט, שהייתה מהמתנגדות העיקריות לבלעדיות, בסוף הצטרפה כשותפה למיזם - סייעה למשרד להשקיט את הנושא. 

לירן אבישר בן חורין - מנכ''לית משרד התקשורת / צילום: רפי קוץ
 לירן אבישר בן חורין - מנכ''לית משרד התקשורת / צילום: רפי קוץ

אלא שכעת ישנו אירוע חדש בשוק התקשורת שמחייב את המשרד לדון בסוגיה. כידוע, בחודש הקרוב משרד התקשורת יפרסם מכרזים לפריסת סיבים באזורים שבזק ויתרה על הפריסה בהם. מדובר בכחצי מיליון משקי בית, רובם בפריפריה במגזר הערבי והחרדי. הזוכים במכרז יקבלו סבסוד מהממשלה לפריסת הסיבים במקומות אלה, תוך שהם מקבלים נגישות להשתמש בתשתיות הקרקעיות של בזק היכן שהן קיימות, והיכן שלא, יידרשו הזוכים לפרוס בעצמם.

כאן התעוררה מחדש הסוגיה של הבלעדיות בשימוש בתשתיות חח"י. מסתבר כי בחלק ניכר מהאזורים שבזק ויתרה עליהם יש תשתיות עיליות של חח"י, אך לא תמיד יש תשתיות של בזק. כלומר, לכאורה יש כאן יתרון ל-IBC במקרה שהיא תשתתף במכרזים, והיא כבר הצהירה כי תתמודד על חלק מהאזורים.

נקודה נוספת שהתעוררה היא שחלק מהמתמודדים, ובעיקר מקרב חברות פירטיות שמשרד התקשורת "מלבין" את פעילותן, כבר הניחו באופן לא חוקי תשתיות עצמאיות על עמודי חברת החשמל. השאלה בדבר השימוש בתשתיות אלה הופכת להיות בעיה של חח"י ושל משרד התקשורת, כיוון שבמקור התשתיות הונחו באופן לא חוקי על עמודי חח"י, ומנגד עומדים להלבין את פעילותם, כך שסוגיית הבלעדיות ממילא מופרת.

במשרד התקשורת נעשו שיחות לא פורמליות עם חח"י בנושא, וככל הידוע לא הובעה התנגדות מצידה. אלא שכאן יהיה צריך לבחון את סוגיית השימוש דרך מי שמבצע את העבודה. כלומר, סביר להניח שחח"י תהיה מוכנה לאפשר שימוש בתשתיותיה לטובת שחקנים חדשים, בתנאי שהיא זו שתבצע את העבודה, כמו שקורה במקרה של IBC. במצב כזה סביר להניח שהעלויות יהיו יחסית גבוהות למי שיידרש להשתמש בעובדי חח"י.

כמובן שחח"י תתנגד לאפשר לגורמים חיצוניים לגעת ברשת שלה, ולכן הסוגיה הופכת להיות כלכלית, וכלל לא בטוח שהיא תשתלם, אלא אם כן משרד התקשורת ירצה להתערב במחירי השימוש בתשתיות התקשורת, כפי שהוא עושה במקרה של בזק.

מחח"י לא נמסרה תגובה.