הליכוד | פרשנות

סרטון של דקה לא יספיק: בליכוד כבר הפעילו את נוהל "היום שאחרי נתניהו"

המאבק על הנהגת הליכוד מכשיר את כל האמצעים, וכך, באמצע משבר האזנות הסתר של המשטרה, קיבל השר לבט"פ פנייה מאנשי הליכוד להטיל את האשמה על אמיר אוחנה וגלעד ארדן • נתניהו מנסה להרגיע את השטח, אבל הוא לא יצליח להחזיר את שד ההתמודדות לבקבוק כל כך מהר

בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

קרבות הליכוד עלו מדרגה במהלך היממה האחרונה: באמצע הטיפול במשבר האזנות הסתר של המשטרה נדרש השר לביטחון פנים להדוף כמה פניות תמוהות מצד אנשי הליכוד בשבוע האחרון: בכירים במפלגה ביקשו מבר לב לנצל את הסערה שהתחוללה בעקבות הגילויים על שימוש המשטרה בתוכנות רוגלה, וביקשו ממנו להטיל את האשמה על שניים - אמיר אוחנה וגלעד ארדן. שניהם שרים לביטחון פנים לשעבר, ושניהם מסומנים כיריבים בעלי משקל על תפקיד יו"ר הליכוד.

המאבק על הנהגת הליכוד יצא לדרך עוד לפני שנתניהו הספיק לומר מילה בנושא וכשכל האמצעים כשרים, גם סימון יריבים כמטרות באמצעות פרשות עדכניות הוא טקטיקה לגיטימית.

במקביל, חברי כנסת שביקשו לעיין בחוקת המפלגה גילו כי אין כל תיקון שמונע מפורשים מהמפלגה (ע"ע זאב אלקין וגדעון סער) לקבל שיריון בה בתקופה הקרובה. הגילוי המרעיש עמד בניגוד להודעות של ישראל כ"ץ לפיהן נחסמה כל דרך של פורשי המפלגה מלחזור אליה.

ח " כ מירי רגב שגילתה את הפער בין הבטחות למציאות דרך ציוץ עיתונאי פרסמה בצהריים פוסט בפייסבוק: "חברות וחברים יקרים, לצערי זרו חול בעיניינו. החלטת המזכירות שהייתי שותפה לה, להרחקתם של פורשים וכאלה שפגעו בליכוד למשך שמונה שנים אינה תקפה. התאכזבתי מאוד כאשר הבנתי שהחלטת המזכירות אינה תקפה ואף אחד לא העיר את עיניינו בעניין זה. החלטה שלא שווה דבר". בהמשך גדעון סער לא נשאר חייב והודיע בישיבת סיעת תקווה חדשה: "אין לי כל כוונה לחזור לליכוד".

נתניהו פעל גם במחיר ייצוב הקואליציה

נתניהו, שראה את חברי מפלגתו מתחילים לשסות את מי שרק אפשר במתחרים ואחד בשני, יצא בהודעה בערב שנועדה בחלקה לעצור את הזעזועים בליכוד. על רקע כישלון המגעים נתניהו לא יכול היה עוד להפקיר את הזירה לשמועות והודיע בקולו: " אני אמשיך להוביל את הליכוד ואת המחנה הלאומי כדי להנהיג את מדינת ישראל בשליחותכם".

באותו סרטון נתניהו גם דחה את הדיווחים על שהיה עשוי להסכים לעסקה עם קלון ואמר "בימים האחרונים פורסמו טענות שגויות בתקשורת על דברים שכביכול הסכמתי להם, כגון הטענה שהסכמתי לקלון. זה פשוט לא נכון". המגעים לעסקה היו גם היו ונתניהו לא יכול להפריך אותם. הדבר היחיד שנותר לו לומר כדי לעצור את מחול השדים הוא שלא הסכים לעסקה הכוללת קלון.

בעוד המגעים לעסקה הצליחו לערער את יציבות הקואליציה שנכנסה להקפאה בשבוע החולף, היא ייצרה במקביל זעזועי משנה במפלגה שעוד לא עזב. מצד אחד נתניהו ראה איך הקואליציה שהוא משתוקק להפיל משותקת, אך מצד שני הוא נאלץ לראות את קרבות הירושה מתחוללים בעודו על המגרש, ולכן הוא החליט לפעול גם במחיר החזרת הקואליציה למסלול.

ואכן כמו במטה קסם, בכירי הליכוד מיהרו לצייץ לאחר הסרטון של נתניהו נוסח כמעט זהה של תמיכה. מישראל כ"ץ, דרך מירי רגב ואמיר אוחנה ועד לצחי הנגבי, למעט אחד: יולי אדלשטיין. הוא כבר יצא להתמודדות נגד נתניהו עוד לפני עסקת הטיעון והוא לא חוזר אחורה. וזה הנוסח שבו השתמש הנגבי : "בנימין נתניהו, ראש הממשלה לשעבר ובעתיד, שימחת הערב את לבי ואת לב כל תומכיך ואוהביך. הערב תם עידן. עידן המספידים בטרם עת, המייחלים בקוצר רוח להיעלמותך מן הזירה והעומדים עם שעון עצר לבשר על קץ מנהיגותך. הערב החל עידן. עידן הפלת הממשלה וחזרת הליכוד והמחנה הלאומי להנהגת המדינה".

כגודל הודעת התמיכה כך גודל ההסתרה. נתניהו אולי הצליח הערב לאחד את השורות במסר כלפי חוץ, אבל הוא לא יצליח להחזיר את שד ההתמודדות שחילץ עם המגעים לעסקת טיעון לבקבוק כל כך מהר. כדי שזה יקרה נתניהו צריך יותר מסרטון באורך דקה. הוא הצליח שלא בטובתו להפוך את "היום שאחרי נתניהו" מחלום למציאות עבור מי שמבקשים להיכנס לנעליו כבר שנים ארוכות. תקווה קשה לכבות עם הבטחות של פוליטיקאי שהן בגדר אמת לשעתה, וקשה שבעתיים אצל מי שמכירים מקרוב את השיטה.