ריבית ארה"ב | פרשנות

פרופ' ליאו ליידרמן: "אי-הוודאות לגבי תוואי העלאות הריבית תמשיך להיות גורם לתנודתיות בשווקים"

היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים התייחס להודעת הבנק הפדרלי בנוגע לריבית: "הפד לא הפתיע והדגיש שממשיכים להיערך לתחילת תהליך של העלאות" • לדבריו, "בסופו של דבר, ההחלטות ימשיכו להיות תלויות בנתונים, ואת אלה אף אחד לא יודע כיום"

ליאו ליידרמן / צילום: איל יצהר
ליאו ליידרמן / צילום: איל יצהר

לאחר הודעת הפד הערב  מציין פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, כי "הפד לא הפתיע היום, והדגיש שממשיכים להיערך לתחילת תהליך של העלאות הריבית, במטרה לבלום את הלחצים האינפלציוניים. ההערכות בוול סטריט הן שההעלאה הראשונה בריבית, בשיעור 0.25%, תהיה בישיבה המוניטרית המתוכננת לחודש מרץ הקרוב. עם זאת, כמקובל, הפד לא נקב במועד ספציפי להעלאה הראשונה בריבית".

ליידרמן הוסיף: במובן מסוים, הבנק הפדרלי מאותת לשווקים 'תסמכו עלינו, אנו נדע לבחור את המועד המתאים ביותר להעלאת הריבית'.

עוד הוסיף פרופ' ליידרמן כי "חשוב לזכור שהפד פועל לפי 'מנדט דואלי', הכולל חתירה לאינפלציה נמוכה ורמת תעסוקה גבוהה. על כן, במידה ובזמן הקרוב תהיה האטה בצמיחת המשק האמריקאי תוך פגיעה במצב התעסוקה, תוואי העלאות הריבית עשוי להיות בסופו של דבר מתון יחסית לאותן ארבע העלאות ריבית שנתפסו בזמן האחרון כאילו הן ודאיות לשנה הנוכחית. הודעת הפד אכן ציינה שיש סיכונים בצד הריאלי של המשק האמריקאי, בעיקר באותם ענפים שנפגעו מהסגרים והמגבלות שהוטלו על רקע התפשטות הקורונה. מאידך, עלייה בלתי צפויה בסביבת האינפלציה עלולה להאיץ את תהליך העלאת הריבית. בסופו של דבר, ההחלטות ימשיכו להיות data dependent, תלויות בנתונים, ואת אלה אף אחד לא יודע כיום".

הודעת הבנק הפדרלי כללה התייחסות להיבטים נוספים של המדיניות, כגון תהליך צמצום רכישות אג"ח (המכונה טייפרינג) וצמצום המאזן. לפי ליידרמן, גם כאן הפד לא הפתיע. "תהליך הטייפרינג צפוי להסתיים בתחילת מרץ, כמתוכנן. כמו כן, תהליך צמצום מאזן הפד צפוי להתחיל רק לאחר הכניסה לתהליך העלאות הריבית, אם כי גם כאן לא נקבע מועד מחייב בהודעה של היום".

לדברי ליידרמן, "אי-הוודאות לגבי תוואי העלאות הריבית תמשיך להיות גורם לתנודתיות בשווקים הפיננסיים. עם זאת, האיתות של ההודעה היום, בין השורות, הוא שהבנק הפדרלי לא ימהר בהעלאות הריבית, כך שמדובר בהודעה מרגיעה לשווקים בסך הכל".