גם בעליית יהודים למדינת ישראל - יש שווים יותר ויש שווים פחות

על רקע החשש מפלישה של רוסיה לאוקראינה, הסוכנות היהודית ונציגי הממשלה נערכים לעלייה של יהודי אוקראינה • קשה שלא להשוות זאת להתעלמות הכמעט מוחלטת מיהודי תיגראי שבאתיופיה שנמצאים תחת מלחמה במשך כשנה וחצי ורשויות המדינה לא פועלים בנמרצות להצלתם

אתיופים מתיגראי אשר ברחו ממתקפה / צילום: Reuters, Mohamed Nureldin Abdallah
אתיופים מתיגראי אשר ברחו ממתקפה / צילום: Reuters, Mohamed Nureldin Abdallah

שיעור קצר בהיסטוריה של מדינת ישראל, לפני כמאה שנה ולאחר מלחה"ע הראשונה באוקראינה נרצחו אלפים מיהודי אוקראינה ובעקבות כך הם מחליטים לעלות לארץ ישראל ומסיבות כלכליות לא מאפשרים להם זאת.

באותה תקופה בארץ יוצא "הספר הלבן" הראשון שמפרט מספר הגבלות על ההתיישבות היהודית ובייחוד הגבלת עלייה של יהודים לא"י שהקריטריון הבולט הוא יכולת כלכלית לעלייה. היום ב-2022 כשיש לנו מדינה עם כלכלה משגשגת, מדברים על כך שהסוכנות תעשה מאמץ לעלות את יהודי אוקראינה בשל חשש מפלישה רוסית. לעומת זאת איך מתעלמים מיהודי תיגראי שנמצאים תחת מלחמה?

מעל שנה וחצי יהודי תיגראי נרדפים ונעצרים בשל מוצאם האתני שהם דוברי תיגריינה וממחוז תיגראי, שזה גם המחוז שבו נולדתי ובגיל 5 עליתי ארצה יחד עם כל בני משפחתי ברגל דרך מדבריות סודן. במחוז זה עדיין ממתינים לעלייה לארץ אחינו יהודי תיגראי מעל שני עשורים. קחו לדוגמא את סיפורה של גב' אברהת אסגדום אברהם, אישה זו הגיעה לגיל גבורות, היא עלתה מאתיופיה לפני שמונה שנים ללא ילדיה, כי אמרו לה שיעלו אותם אחריה. הילדים מפוזרים על אדמת אתיופיה כאשר חמישה מהם נמצאים באדיס וגונדר ושלושה מילדיה נמצאים במחוז תיגראי. ומי יסעד וידאג לגב' אברהת בימייה האחרונים? זכויותיה של אישה זו נרמסים ללא רחמים, הזכות להתאחד עם ילדיה ולהזדקן בשיבה טובה בסביבתם כפי שנאמר "אל תשליכני לעת זקנה. מעל שנה וחצי מתחוללת מלחמה באתיופיה והפצצות מסיביות במחוז תיגראיי, אם זו לא סכנת חיים קיימת אז מה כן? ולא מדובר ב"חשש לסכנה", יש סכנה חד משמעית.

אני שמחה מאוד שהיום ב-2022 הספר הלבן לא חל עוד על יהודי אוקראינה, ישנם סיכויים גבוהים שבע"ה נראה את אחינו האוקראינים עושים עלייה, אך לצערנו הרב "הספר הלבן" מופעל על יהודי אתיופיה שבתיגראי מזה 20 שנה והמדינה מסרבת לעלות את יהודי תיגראי שמספרם לא מתקרב אפילו לעשרת אלפים איש, וזאת בטענה שאין תקציב לעלייה ואם לא די בכך יש גורמים שיוצאים בהכפשות על יהדותם. " חוק השבות" וכל החלטות ממשלה של "חוק כניסה" "ואיחוד משפחות" צריכות לחול גם על יהודי אתיופיה בכלל ובתיגראי בפרט. חיי יהודים שווים בכל מקום זמן ושעה.

לסיכום, הממשלה צריכה לפעול ולנהוג באופן שווה בהעלאת יהודים מכל התפוצות ובמקרה זה לא תעשה הפליה בעלייה בין עולים מאוקראינה לעולים מאתיופיה. מדינת ישראל רק צריכה לקבל החלטה שהיא רואה ומקבלת את כל היהודים מכל התפוצות בעין שווה, כי בינתיים יש אפליה גסה.

הכותבת היא ממובילי מאבק להעלאת שארית יהודי אתיופיה שבתיגראי