לא רק השכר: המירוץ אחר העובדים בהייטק עובר בשיפוץ המשרדים

באימפרבה חשבו לאחד את שני מרכזי הפיתוח אבל בחרו בשיפוץ מסיבי שימשוך עובדים למשרד • בעלות הנכסים מחדשות לובאים ומעליות במיליוני שקלים כדי למשוך חברות הייטק • גדי אליקם, מנכ"ל סלע נדל"ן: "חברות משקיעות המון בסביבת העבודה של העובד"

אינפיניטי פלאזה ברעננה. אמדוקס תצא, והמבנה יעבור שיפוץ / הדמיה: EN STUDIO
אינפיניטי פלאזה ברעננה. אמדוקס תצא, והמבנה יעבור שיפוץ / הדמיה: EN STUDIO

באימפרבה (Imperva), חברת אבטחת מידע ישראלית, יצאו לאחרונה לשיפוץ של המשרדים. החברה מפעילה שני מרכזי פיתוח בישראל, האחד ברחובות בשטח 4,000 מ"ר והשני בתל אביב בשטח 3,500 מ"ר, ומעסיקה בהם קרוב ל-500 עובדים. לפני שהחליטו לשפץ את המשרדים, הם שקלו לאחד את המשרדים ואת כל העובדים תחת קורת גג אחת, אולם הקורונה שינתה את התוכניות. "החלטנו לעשות שיפוץ מסיבי בשני האתרים כדי לתת מענה גם למודל העבודה ההיברידי שהחברה אימצה בעקבות הקורונה", אומר אייל בורשטיין, מנהל נכסים ותשתיות בחברה.

אייל בורשטיין, מנהל נכסים, אימפרבה / צילום: יח''צ
 אייל בורשטיין, מנהל נכסים, אימפרבה / צילום: יח''צ

באימפרבה מספרים שהשיפוץ כלל חלוקה ל"שכונות" עם מחיצות זכוכית במטרה להתאים את העבודה לצוותים קטנים ולקפסולות. כמו כן הוסיפו חדר אימהות, חדר מסאז’ים, לוקרים, ועוד.

גם בחברת סילברפורט (Silverfort), חברת אבטחת מידע המעסיקה כיום כ-80 עובדים ושוכרת 850 מ"ר במגדלי חג’ג’ בתל אביב, עשו שיפוץ למשרדים. "החלטנו להשקיע בשיפוץ לטובת העובדים שמגיעים למשרד וגם מתוך אמונה שגל הקורונה יסתיים והעובדים יחזרו למשרדים", אומר הד קובץ, מנכ"ל החברה. "יש מחסור בבנייני משרדים ברמה גבוהה בתל אביב, ובמקום לעבור למקום עם שטח גדול אבל פחות אטרקטיבי, החלטנו להפיק יותר מהשטח שיש לנו שנמצא גם כך במיקום טוב".

בחברה מציינים שהשיפוץ כלל מטבח, חדרי ישיבות נוספים ותאים קטנים המתאימים לשיחות זום אישיות ולשיחות ועידה. "רצינו לאפשר לעובדים יכולת לעשות שיחות מבלי לצרוך הרבה שטח, בנוסף לחדרים נעימים וכיפיים שיגרמו לעובדים להגיע למשרד. נתנו לעובדים גם תקציב כדי לייצר אפשרות לעבוד מהבית. הבניין עצמו חדש, אז בעיקר ניסינו להפיק את המקסימום מהמשרד הקיים. השקענו מאות רבות של אלפי שקלים".

דרישות השוכרים: מרפסות עם צמחייה

החברות אינן היחידות שמשפצות את המשרדים - גם חלק מהמגדלים הישנים יותר עוברים שיפוץ כדי לעמוד בתחרות עם בניינים מקלאס A. אור בן צבי קליין, סמנכ"ל נכסים בנת"מ - חברת שירותי נדל"ן, מספר שהרבה בניינים בהרצליה וברעננה עוברים שיפוצים נרחבים, וגם בניינים בתל אביב וברמת גן.

בחברת סלע נדל"ן מספרים כי במשרדים ישנים שלה שהתפנו לאחרונה החברה מבצעת באופן יזום שיפוץ של השטחים הציבוריים לקראת השכרתם מחדש.

כך למשל, בבניין משה אביב ברמת גן הושקעו לאחרונה 5 מיליון שקל בשיפוצים בלובי, שכלל חיפויי רצפה, שדרוג מערכות, דלתות ומעברים. סכום דומה הושקע בבניין פז ברמת גן בשיפוץ השירותים, הלובי הראשי והלוביים הקומתיים. בבניין אשדר בתל אביב הושקעו כ-5 מיליון שקל בשיפוץ לובי ומרפסות - שם חלק מהשיפוצים נבעו מדרישות השוכרים, שרצו מרפסות עם צמחייה.

גדי אליקם, מנכ"ל סלע נדל"ן, מסביר כי "אחרי הקורונה חברות משקיעות המון בסביבת העבודה של העובד. השוכרים משקיעים במרחב הציבורי מעבר לעמדת העבודה, שהפכה להיות מרחב מעוצב. הכול כדי לגרום לעובד להרגיש בבית".

גדי אליקם, מנכ''ל סלע קפיטל נדל''ן / צילום: אבישי פינקלשטין
 גדי אליקם, מנכ''ל סלע קפיטל נדל''ן / צילום: אבישי פינקלשטין

"העובדים לא יבואו אם זה לא בפריים לוקיישן"

בענף הנדל"ן המניב מדרגים בנייני משרדים מקלאס C, בניין משרדים ישן, עד ל-A +, שהוא הבניין החדש והמשוכלל ביותר. אבל מבחינת החברות, למיקום יש משמעות מכרעת ולא רק לרמת הגימור של הבניין.

לדברי בורשטיין, "ברגע שהמשרדים לא נמצאים בפריים לוקיישן, יהיה קושי לגייס עובדים. אנחנו רואים את זה בהתנהגות של החברות הגדולות, שפותחות עוד זרועות ושלוחות בפריפריה כדי לתת מענה לעובדים שגרים שם. הלוקיישנים משחקים תפקיד מפתח באטרקטיביות של המשרדים".

"המיקום של המשרד חשוב מאוד", אומר קובץ. "חשוב שתהיה גישה נוחה לעובדים, אבל אי אפשר להתפשר על איכות הבניין. בתחרות על העובדים הכי טובים גם הנראות של המשרדים חשובה".

בורשטיין מסכים: "לא הייתי שוקל לבחור משרד קלאס B על פני קלאס A שלא נמצא באזור נגיש משום שהמשרדים יהיו ריקים, העובדים פשוט לא יבואו. שיפוץ עולה הרבה כסף והוא אמור לשרת את החברה שנים. אולם אם החברה לא נמצאת במיקום אטרקטיבי יהיה קושי לגייס עובדים חדשים אפילו יהיה קשה לשמר את העובדים הקיימים".

בסלע מציינים כי "במסגרת הסכם השכירות שנחתם עם שוכר חדש, החברה מעמידה לרשותו תקציב לצורך התאמת חללי העבודה לצרכים של החברה, שנע בין 1,000 ל-1,500 שקל למ"ר. בחלק מהמקרים מעמיד השוכר תקציב נוסף משלו, שיכול להגיע למאות שקלים למ"ר, ולעתים סכום כפול מהתקציב שהוקצה לו. מחיר השכירות עולה בהתאם לשיפוץ, והוא עשוי לעלות ב-50%-70%".

מחוץ לתל אביב: שיפוץ בבניין שאמדוקס עוזבת

למרות הביקושים הגדולים לבנייני משרדים בתל אביב, יש חברות שבונות על העובדים שלא רוצים להגיע לשם. חברת אמדוקס עתידה לעזוב במהלך השנה את הקומפלקס שבו היא יושבת בצומת רעננה-כפר סבא. בעלי הבניין, ריט1 וס.ע.ן זהב, החליטו לעשות שיפוץ פנימי כללי לבניין בהשקעה של כ-100 מיליון שקל. השיפוץ החל בחלק הצפוני שבו אמדוקס אינה יושבת, וכשיעזבו יימשך בחלק הדרומי.

נטלי מרשל, נציגת בעלים בקומפלקס אינפינטי פארק ברעננה / צילום: שרון לוין
 נטלי מרשל, נציגת בעלים בקומפלקס אינפינטי פארק ברעננה / צילום: שרון לוין

"לא תמיד המיקום המועדף הוא מרכז תל אביב", אומרת נטלי מרשל, נציגת הבעלים בקומפלקס. "השיפוץ שאנחנו עושים בבניין נועד לתת לשוכרים שלנו אופציות אכלוס שונות. לא כל החברות והשוכרים רוצים להיות בבניין A, כי יש הבדל במחיר".